|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 330 diesel årsmodell 2000. Och jag har något konstigt problem med motorn. Vridet som ska finnas där kommer först vid ca 2000 varv och sen dör den av vid ca 2500 varv och ger återigen på till ca 2800 och dör av igen vid ca 3200. Jag har bytt luftmassemätaren och det var inget fel på den.... Vad kan det vara för fel? Turbon jobbar ju och jag känner draget men det är just att jag tappar effekt. Mvh Sixter | |
Mr_Knight |
har precis samma symtom som dej men har inte lyckats få nått bra svar än.. har även jag misstänkt lmm.. andra tänkbara fel är väl tändspolarna, bränslefilter, tändkablar, tändstift (glödstift) eller lambda... Ligger bränsleförbrukningen där den ska? ligger varvtalet där det ska vid tomgång utan pendling? //Martin |
|
kollat upp laddtrycket om det är som det ska? om det felar bromsar motorn upp om den inte får rätt värden för att inte göra någon skada eller så har du bränsle stock , antingen filtret eller spridare |
|
|
I första hand hade jag också gissat på LMM, men eftersom den är bytt borde den väl kunna uteslutas. Eftersom det är en diesel kan det ju inte vara tändspole/stift/kablar. Glödstiften används bara vid kallstart, så det är knappast felorsaken. Nånting som tydligen ofta händer med turbodieslar är att det samlas olja och 'klegg' i laddluftkylaren. Min 'gamla' 320d råkade ut för det, och den gick bra mycket bättre efter att jag fått rengjort där. Visserligen gick den inte helt bra förrän jag också fick bytt LMM, men det hjälpte en hel del. /// Gunnar E. |
|
|
Vet inte exakt hur reglersystemet är uppbyggt på den motorn, men det borde finnas en vakumstyrd turbotrycksregleringsventil som har flera gummislangar anslutna. På tjänstevovlon (en V70 2,4t) var den ventilen trasig och bilen var "helt cp"...när man skulle göra omkörningar tryckte det på rätt bra i en sekund ungefär sedan tappade motorn flåset och några sekunder senare kunde den komma igen riktigt bra. På låga växlar var det nästan som en on/off-knapp när man gasade... Efter att vakumventilen som styr turbotrycket byttes går motorn otroligt mycket jämnare när man gasar på lite. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Antar att en uppdatering av motorstyrningen gjordes i samband med lmm-bytet, om inte måste det göras (om nya versionen av lmm installerades). Mvh/Saij |
|
|
Mekanikern hade inte lagt in någon ny programvara i bilen men efter ditt inlägg här på forumet så nämnde jag det... Nu har jag ny programvara och bilen går som faaan... Tack för hjälpen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.