AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
704

Hur får man loss fläkt och sprängkåpa på 318is?

BM
9
BMW-Locost
318is -90
Hej

Håller på att demontera motorn på min 318is från -90 och har fastnat på två saker, dels får jag inte av fläkten och sen har jag inte lyckats få av en enda av bultarna som håller sprängkåpan!!! Har jag missat något trick eller ska jag behöva ta till sågen?

Hoppas att någon vet för nu börjar paniken stiga, har fått löfte om att komma in i hall med lyft på lördag, så då måste allt vara klart för lyft....

/Fredrik
BM
9
BMW-Locost
318is -90
Hej igen...

Är det verkligen ingen som haft problem med detta!!!! Båda sitter som berget, har hållit på hela eftermiddagen/kvällen utan att någonting hänt förutom att jag sabbat diverse verktyg....

Följdfrågan är ju given, kan man få ut motor och växellåda i ett "paket"? Går detta så har man ju lite mer möjligheter att ta till tuffare doningar, läs vinkelslip o borrmaskin, när man har motor/växellåda liggande på en lastpall.

/Fredrik
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Ta en nyckel som passa på fläkten (muttern som sitter alldeles efter själva fläkten, alltså på staget som gör så att fläkten roterar) sedan så drar du den motsols.

Är troligen så att den är fläkten är "felgängad" och måste lossas på detta viset.
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
du ska ha 32mm öppen nyckel modell lång/grov sedan tar du bara en 10mm fast nyckel med ögla och sätter på bullten bakom på remskivan...

på 10an så sätter du ett rör för mer moment observera att tian ska sätta på en bult och sedan dras så bulten lossnar och sedan tar den ju i fläktaxeln... så är den låst...

32an ska dras framifrån sett med klockan, använd rostlösning..

som du vid det här laget borde förstått så drar du dessa åt varsitt håll och tar i som fan...

angående bultarna vid spräng kåpan bör du använda typ ett damsugar rör lr nåt för mer moment..(vi var 2 personer som försökte lossa på bultarna med hjälp av ett långt rör... då lossnade dom tillslut..) alternativt riktig skruvdragare modell grövre

lucka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.