AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
876

Vinande ljud & sprakande ljud från originalstereo, jorden?

Jag har nyligen köpt en 735ia -96, en underbar bil men tyvärr så plågas jag lite av att bilen inte vill spela så fint ljud som jag vill ha.

Det verkar inte som om vänster framdiskant eller vänster frambas fungerar överhuvudtaget, dessutom så sprakar det till ibland och man får ett missljud i form av ett ihållande sprakande.
Justering av volym hjälper inte.

Dessutom så uppstår ibland ett vinljud som stiger med motorvarvtalet.
Vad jag kan se så är allt original, stereon är en BUSINESS RDS (inte cd) med cd växlare.

Har min bil ett slutsteg?
Var är smartast att börja felsöka?
Finns det något bra kopplingsschema till E38?
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Börja med att kontrollera jordningen till högtalarna där fram på den sidan där det inte fungerar. Vinljudet som stiger med motorvarvet har jag med fått efter installationen av framsystemet, generatorvin som kan uppkomma av för dålig/fel jordning eller att strömkablar ligger för nära andra, t.ex. lågnivåkablarna.
Komplement: känns som kablar är avskavda eller skadade på vägen ut i vänster framdörr. Förslagsvis vid gångjärnet där kabelstammen går ut.
Du kan även testa och skifta höger/vänster kablar vid stereon/förstärkaren om du är osäker på om felet ligger ute i bilen eller i förstärkaren.

FP
Tackar ødmjukast før hjælpen, spontant tror jag också att det ær jorden till framhøgtalarna som ligger och skaver mot något.
Jag rev klædseln bak igår i min jakt på ett eventuellt slutsteg, men jag hittade inget så jag antar att jag får riva vid stereon helt enkelt :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.