|
|
|
|---|---|
|
Ja då fick man dödstöten via telefon från verkstaden(auktoriserad BMW) nyss. Bilen har stått på verkstaden sedan i fredagas sedan det uppstod ett sax liknande oljud från motorn. Nyss ringe dom och sa att vevaxeln var helt slut och motorbyte var aktuellt. De kunde få tag i en begagnad motor och hela kalaset skulle i runda slängar hamna på 15000-17000. Jag har varken råd eller lust att lägga så mycket pengar på en gammal bil. Det är ju mer en halva värdet på bilen. Bilen är en 525 -93 som gått 26000. Fan fanken skall jag göra ? Goda råd och uppmuntringar är välkommna. | |
|
Va? Hur har den blivit slut? Är bilen misskött eller skött bra med service:ar? Om du ska ha bilen kvar en längre tid är det bästa att renovera den gamla så du får en helfräsch motor. Men lämna inte till BMW isåfall, utan lämna till en duktig motorrenoverare. /Per |
|
|
om bilen är fin i övrigt så hade jag inte låtit bmw byta motorn...går att komma undan med mindre beroende på hur mycket i motorn som är kass! jag hade i första hand försökt laga det själv, men du har kanske inte tid/plats/kunskap och då går ju det bort.. men som Per säger, dra bilen till en duktig motorrenoverare och låt han kolla vad som är kasst, samt vad han vill ha för att åtgärda det! en sista utväg kan ju vara att få tag i en begagnad motor/från skroten men vill du ha kvar bilen ett tag är det ju bättre att (om möjligt) renovera upp din befintliga maskin så blir det både billigare och roligare i längden! MVH Johan K |
|
|
Jag tycker också det verkar lite lurt, jag har gaft bilen i lite över 2 år och gjort oljeservice 2 gånger. Den tidigare ägaren had servat bilen regelbundet på verkstad. Bilen är dock chipad vilket den har varit sen den var ny i princip. Chipningen är gjord i Tyskland innan den kom hit. Motorn har väl tagit ite extra stryck på grund av det, det är den förklaringen jag kan tänka mig. Har inget förtroende för bilverkstäder sen tidigare besök och det har ju inte blivit bättre efter det här. På fredag är det två veckor sen jag lämnade bilen på verkstaden. Jag sa att jag är totalt beroende av bilen eftersom barnen skall till dagis och jag och frugan till våra jobb. Han ringde i torsdags och sa att vevaxeln och ramlagren var slut. Han skulle ringa mig i fredags igen när han hade varit i kontakt med dem som kunde leverera en beggad motor. Han ringe ej, även om han inte hade fått tag i dem så kunde väl han ringa och säga det. Har fått ett väldigt nonchalant och oproffsigt bemötande på denna verkstad. Ärligt talat så tror jag att dom INTE hittat källan till missljudet i motorn utan drar till med att dom måste byta motorn för då borde ju ljudet försvinna. Nej man önskar man hade en riktigt god vän på en verkstad så man slapp besöka dessa utsugare. |
|
|
För att komma undan så billigt som möjligt är alternativet att låta någon byta vevlager & ramlager samt renovera vevaxeln. detta förutsatt att motorn är Ok. i övrigt. |
|
|
martin74 köp lagren och be nån byta dom om du inte kan, annars e det bara å skaffa en "ny" motor och leta reda på nån som kan byta den åt dig. jag kan kanske fixa nån som kan hjälpa dig med själva bytet ifall du har motorn.... A true gentleman never travels in front of less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.