AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.207

Fungerar Z3 som pendlarkärra?

Ska börja ett nytt jobb och då pendla 14 mil om dagen. Då vill man ju gärna ha något att njuta av. Funderar därför på en Z3 men vet inte om det är så smart att pendla i en sådan - det blir ju vinter i Sverige. Klarar suffletten det?. Kanske är den också för bullriga för sådan långkörning? Är det någon som har några erfarenheter av detta?

Siktar väl också på en snikvariant för att komma ner i bensin och service-kostnader. Men 1.8/9:an kanske är för klen helt enkelt?

Drive on!

IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Gorde några "långkörningar" (15 - 20 mil) med 1.9'an jag hade, dock inte dagligen. Visst är det lite bullrigare... En 1.9'a med 140 hk är faktiskt inte alls dum, men varför inte kolla en coupé?

"Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt"
Hagbard Handfaste
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Det negativa är för min del den låga utrustningsnivån om man ska pendla i bilen, tycker om ACC, farhållare, färddator/navi osv. Men annars är den självklart en jättebra pendlarkärra! Fast egentligen hade jag satsat på 2.8 motorn istället, fint bottendrag.

/// Viktor

Mer mos till folket
var det inte någon här som pendlade dagligen Uppsala Stockholm och tycket det gick hur bra som hälst
Kommer fortfarande ihåg hur skönt det var när jag körde hem mina två Z3:or från handlaren i Rosenheim, 100km söder om München för 6 år sedan. Gick som en dans, grymt roliga att köra även på motorväg även om det var vinter vid båda tillfällena. Att pendla med en Z3:a dagligen lär inte vara några bekymmer eller konstigheter!
Under vintern kommer det att bli problem, om du inte har stabilitets system dvs. Z3M är hopplös att köra på halt väglag med :( , sedan om du kör 2000 mil /år får du även räkna med service omkostnader hjul slitage m.m.
Z3 är iof ganska snåla bilar, du kommer att behöva tanka vartannan dag dock... kostsam om nu inte arb givaren betalar allt detta.

Det kostar att ligga på topp ;) iof då talar vi om Z3MR ;););)
Men så kul man har det då 8)=) vilket nöje..

//Rop the terrrible
En M lär ju inte vara så bra pendlarbil, men nu var det ju inte en sådan Sammyblue hade i åtanke.

Jag har en fd. kollega som använder sin 1.8'a året om, sufletten klarar det fint. Men han är väldigt noga med att impregnera den ofta. Inga problem med värmen heller, klara lugnt nedåt 16 - 17 minusgrader.
En Z3 1.8, 1.9 är inte dyrare att köra än en 318, det är ju samma grejor under huv och i bromsdetaljer.

Sen finns ju det hardtop att plocka på om man vill lyxa till det lite, lägre buller, bättre värme och man sparar sufletten. Skulle inte förvåna mig om HT'n förbättrar luftmotståndet oxå, och det påverkar ju bensinförbrukningen i positiv riktning, vilket ju aldrig är fel.

Jag hade nog satsat på en 1.9'a, de pinnar på riktigt bra.

/Fredrik
Tack Fredrik. Hoppet finns kvar!

/ P
Körde ett tag 50 mil i veckan med min coupé. Fungerar utan problem, samtidigt som det är roliga mil.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Som Z3c4ever skriver, den killen som köpte min gamla 2,8a pendlade Stockholm-Uppsala varje dag med bilen och jag har inte hört om några problem. Den 2,8an har ju dessutom farth, asc+t, automat mm. Körde den själv till Åre för lite skidåkning och den var helt ok som vinterbil.

M'en sparar jag lite mer på, men har varit ute och dansat på nysnö innan saltbilen hinner ta det och roligare kan man knappast ha!!
eF
900
eFx
520d Touring -09
Körde min M Coupé nästan varje dag Uppsala<>Stockholm, fungera också alldeles utmärkt. Dock gick den inte på vintern..

/eFx
www.z4.se
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Inga som helst problem att köra på vintern.. jag körde min första Z3 2.8 2 vintrar utan hardtop och det gick kanon!
Det ända som jag tycker när man ska ha den som pendlarbil är att man ska ha i ett innertak då det tar ner en del av ljudnivån (ca 3000kr betalade jag för mitt) ... så det ända jag skulle ha emot den som pendlarbil är den något högre ljudnivån än vad en "vanlig" BMW har.

Men det är en klockren bil i att köra som bruksbil så jag tycker du ska ha en sån!

/Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.