AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.351

E36: Missljud vid gaspådrag är bakaxel trasig?

wi
3
winther00
BMW 325 Coupé 1992
E36: Missljud vid gaspådrag är bakaxel trasig?

Fakta: När jag gasar på ganska kraftigt knakar det fruktansvärt från bakvagn. Har byt de fyra så kallade "silent" bussningarna förut.
upp och precis sammma sak hände mig nyss, måste ha svar!
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
knakar det många gånger i fäöjd typ. som om man drar en pinne längst ett element eller så, om du förstår? Kolla din hardyskiva.

// M.v.h. Daniel
hardyn ska vara ny men kan inte kolla sånt förens i helgen då jag jobbar borta från garagen och allt!
Kan någon vänlig skäl beskriva HArdyskivan var den sitter och vilken funktion den har
Den sitter i en skarv mellan kardan och växellådan,den gör så att kardan snurrar balanserat och förhindrar vibrationer m.m. (vet inte hur den sitter på e36,men så satt den på min äckliga ford som jag hade för några år sen)
det kan ju kanske vara drivaxlarna eller hjullager som knakar om det är vid gaspådrag det låter.
så där tog 1min att hitta felet bara man kom in under bilen =)
bara för att det är ny hardy betyder tydligen inte det att idioten före har skruvat fast den!
Har exakt samma fel på min nu. Kraftigt gaspådrag på 2an börjar det knaka nåt fruktansvärt. Har testat kliva på ordentigt på andra växlar men det är bara på 2an jag får missljudet. Upplevde det första gången då jag kört min cabrio fullastad med 5 personer i bilen. Är det hardyskivan som måste bytas då? Och vad kostar det?
Qu
4
Quikkz
325 coupé -92
På 2:ans växel är då du får mest kraft, skulle tippa på HArdyskivan eller mellanlagret, om det slår underifrån ungefär vid växellådan.
Hade samma problem själv, bytte då hardyskiva och mellanlager.
Funkar fint nu:D
Okej. Kostnad?
Qu
4
Quikkz
325 coupé -92
Det gíck på ca 1000 kr för båda två!
Men du borde kolla om de verkligen är utslitna först, det syns ganska tydligt.
Jag fick ett pris från en bmw-verkstad. Dom tar 2923 för byte av hardyskiva och stödlager inkl matrial. Är det ett bra pris?
Qu
4
Quikkz
325 coupé -92
Aha okeej, jag vet faktiskt inte, jag gjorde det själv med en polare så hehe :P
Allt är oftast dyrast på BMW, iaf enligt mina erfarenheter. Då det inte är någon service du ska göra, så kanske du kan gå till en likal verkstad och få ett bättre pris på jobbet - om du nu inte nödvändigtvis måste ha det gjort på BMW verkstad.
Menar att det inte skadar att ringa runt och fråga lite. Kanske även kan hitta någon smidig 'gör det själv' guide på nätet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.