|
|
|
|---|---|
|
hoppas någon kan radera inlägget som vart galet ovan.. Diesel problem Har en 325td från 95, har problem med att starta den, jag har mätt upp alla glödstift och dom verkar vara ok, kan det vara backventilen som skall hålla kvar så att inte soppan rinner tillbaka, har svårt att tro det skulle vara pumpen då den går motorn går kanon fint både vid körning och på tomgång, har även funderat på för pumpen i tanken. När jag skall starta så får jag gnugga start motorn ca 10-30 sek varje gång när den är kal, är den varm så går det ofta enklare, typ 5 sek. Annars är jag kanon nöjd med bilen, låga drifts kostnader och kanon skön att köra, har haft bilen i 4 år och inte något som rappat mer än detta nu. Någon som kan komma med råd | |
|
Pröva med att byta bränsle filer... annars kan det vara nån diesel pump historia och då får du nog lämna in den på någon lämplig verkstad så dom får kolla upp det. Lycka till, 325 tds är en underbar bil! |
|
| filter är bara 4-5 månader gammalt så det borde inte vara det, | |
|
En fråga till kan glödstift sakta sluta fungera eller fungerar dom typ som en "glödlampa" som fungerar tills dom brinner av. Då kanske det inte går att mäta upp dom på samma sätt som jag har tänkte |
|
|
Glödstiften funkar även om de tappar effekt, så att den är svårstartad kall tyder ju på det Förpumpen är inte omöjlig heller, men å andra sidan har det ingen inverkan på kall/varm motor Insprutningspumpen kan du nog utesluta (var glad...) tips I häll i en skvätt 2taktsolja i tanken ibland, eller ännu hellre Redlines dieseltillsats, smörjer pumpen, som har en förmåga att skära eller skadas tipsII byt bränslefilter sent på hösten, när tempen stabiliseras på -grader, så förebygger du frysproblem |
|
|
Tack för tippsen Ingen som löst något problem genom att byta backventil? Hört att det inte är omöjligt att dom ger upp när bilen gått över 20 000mil. Hur kan man på ett enkelt sätt se om för pummpen i tanken är färdig? Tänkte om man tar lös soppa slangen och se hur mycket soppa som kommer på en minut, |
|
|
I princip ska ju förpumpen bara "föda" insprutningspumpen med bränsle, så kommer det en "lagom" stråle så lär det funka Har aldrig hört om problem med någon backventil faktiskt, och som sagt, då bör inte temperaturen spela någon roll. |
|
| Tänkte berätta vad som var problemet, det var så att jag inte hade mätat upp glödstiften på rätt sätt, jag trodde man kunde mätat motstonder på varje stift för att se om det fungerade, det jag nu gjorde var att montera lös stiften och tog en start kabel direkt från ett batteri och väntade för att se om stiften började på att glöda, då upptäkte jag att ensdast ett stift hade funktion, så det löste sig genom stift byte, nu startar det direkt, jag har också bytt start motor då jag troligt viss ha nött ut den gammla. David | |
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Detta kommer låta suspekt men om du inte kör på helsyntetolja så gå över till det. Resultatet blir en renare motor som kommer starta lättare och gå renare. Så har jag "tvättat" flera turbodieslar med stor skillnad i kallstartsegenskaper. Lycka till! |
| dave_333 el. någon ! Hur mycket jobb e det att byta glödstiften? måste insuget bort? ca. pris på stiften? min 92:a fick startproblem på sensommarn efter att den stått okörd 2 veckor. underligt om stiften inte tålde att bilen stod. Vad kan annars vara fel? Vilket/vilka relä`n går till glödsystemet (har ingen bok) borde inte vara bakslagsventilen för den ryker som F*n när man drar runt på startmotorn, så den får tydligen bränsle. Har bort pumpen i tanken , men har haft det i 1.5 år utan några andra problem än att den stannat ibland när nivån i tanken kommit under 30 liter. Men bara att gå ut å "blådsa" tryck i tanken så startar den igen = ) Ska nog handla ny pump nu till vintern. | |
|
Hej! Börja med att ta lös insuget för att enkelt komma åt stiften, tar inte mer en timma att byta stift, men tänk på att vara försiktigt när du tar loss stiften, så inte att du inte pajja gängorna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.