|
|
|
|---|---|
|
Jag drömmer om att min första egna bil ska bli en BMW, och på grund av de HYSTERISKT höga bilpriserna i Finland funderar jag på att importera en från andra sidan bottenviken. Ett vanligt pris på t.ex. en 525i -91 som har gått 30 000 mil brukar vara motsvarande nästan 50 000 kronor. Därför skulle det löna sig att köpa den från Sverige även om man räknar med den högt satta importskatten. Problemet är att bilen kan bli lite svår att bli av med om man har oturen att köpa en bil som visar sig vara ett skrot. Därför undrar jag om någon har erfarenhet av M-test, eftersom det förmodligen är bättre att betala 2000 kronor för testet än 25 000 för en otestad bil som passar bäst att bli kattmatsburkar. Är testen pålitliga, lönar det sig o.s.v. Svara gärna och hjälp en fattig finlandssvensk till sin första BMW. | |
| På en så gammal bil är det väl tveksamt om det lönar sig ... Du läri och för sig få reda på bilen skick men vilken bil som helst som liggeri den prisklassen kommer få massor av anmärkningar hit och dit, även om de inte är så allvarliga så ser det illa ut, ta det hela med en nypa salt i vart fall. | |
|
E28:an och E34:an gjorde jag M-test på och i bägge fallen så utgjorde dessa tester ett bra underlag i prisförhandlingen och betalade sig... På E39:an lät jag BMW göra ett konditionstest för en knapp tusenlapp. Konditionstesten visade inga brister och sänkte således inte priset men gjorde att jag köpte bilen. /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Tycker de M-tester jag sett varit sakliga. Tagit upp vissa små brister osv. Finns väl litet resp stort m-test. Skall väl kanske sälja min 525 efter motorbytet, är inte imot M-test på den om ngn annan köpare ev skulle bekosta det. Hade varit kul att göra M-test innan mitt köp :-( hade jag väl sparat 20k på de reparationerna jag gjort, lätt att vara efterklok. Men jag kanske är lite pedant också. Länk Köpte en Ford Explorer den var M-testad och det kändes bra. Där såg man bla att däcken var snedslitna drivremmarna på motorn behövde bytas samt att en drivknutsdamask var sliten, annars var den helt ok med oljor vätskor ja allt. Då vet man liksom det. Visst man vet ju att det är fel på en gammal bli men det känns bra att ha på papper så man vet vad som behöver åtgärdas. -Phil |
|
|
Hur funkar det med importskatter? Är det inköpspriset på kvittot de kör på eller? Då kan man ju kanske vara behjälplig och skriva ngt fint. -Phil |
|
|
Vet inte hur det funkar i "österlandet" ;-) men detta kan kanske vara tänkvärt? Länk "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
På en sån gammal bil lönar sig inte med en M test. Alla bilar som jag har köpt har kollat själv. Tro mig stora fel är lätt att upptäcka. Min bil t.ex som jag kopte för en månad sedan var i mycket bra skick jag besiktade den för en veckan sedan och jag fick inte en enda anmärkning och den var hur fint som helst under också. Det är bara att kolla det viktiga. Motor, växellåda och karrosen så att du inte får en rost hoj. Du ska kolla flera bilar samtidigt så att du kan jämföra och köpa den bästa. Ta en bil semester genom sverige och kolla på några bilar, jag lovar att du hittar en fint. Har en kompis som sålde för ungefär en månad sedan sin 535 e34 till en kille i Finland. Mvh Mauricio |
|
|
Importskatt? Låter intressant, jag är nog minst lika nyfiken som Philip S. Borde inte en sådan vara emot EUs regler om fri rörlighet av varor? Eller har Finland någon undantagsregel? |
|
| Vissa BMW verkstäder gör konditionstest vid bilköp utan kostnad. Fast det är väl förståss med förhoppningen att du skall bli kund där. Har själv gjort ett sådant gratistest för många år sedan. | |
| Importskatten som vi betalar på bilen tas från en motsvarande bils pris i Finland. Tyvärr verkar det som om finska tullwn inte riktigt vet vad de håller på med. Ibland känns det som att det drar lott eller kastar tärning då de skall bestämma skatten på bilen. | |
|
Kan man inte föra in bilen i ett sämre skick än vad den är. Att bilen tex saknar vissa komponenter och därför köpts billigt, och har ett kvitto som styrker detta. Då borde de ju gå på motsvarande bils lägstapris eller ngt i alla fall. Tex. påhälsning hos tullen sker utan monterade dörrar inrerning, kylare omaka fälgar osv. |
|
|
Bilskatten på en BMW brukar vara cirka 29-30%. På denna ganska saftiga summa kommer givetvis ännu mervärdesskatten. |
|
|
Suomi bmw: En ide vore att köpa värsta tänkbara pisshink i finland och sen åka över och köpa motsvarande fast FIN och flytta över bilens identifikation, "någon kan väll ta den gamla som kompostlåda eller nått" och sedan åka tillbaks till Finland med kråmad armbåge och stort leende:) (synd att det är olagligt bara hmm:((... Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Danne: Hehe, fin idé, inget är ju olagligt så länge man inte åker fast. Jag hade funderat på nåt i stil med denna här. Länk Den skulle kosta drygt 5000 euro, skattad och klar, vilket är åtminstone 2000 euro billigare än motsvarande köpt i Finland. Så det är nog värt besväret att ta sig till Sverige och eventuellt betala ett M-test. Det är ju trots allt en BMW det handlar om. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.