AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.974

Konsumentköplagen -vilket skämt!

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Liten varning bara:

Köpte min Z3M av Silverbilen, Stockholm i höstas och efter ett par dagars användande blev jag fundersam om dieselknattret verkligen skulle vara där och mycket riktigt blev det konstaterat att det var vanosen som lät.

Reklamerade till ARN och nu efter 6 månader kom beskedet att yrkandet avslås för att en enskild M-tekniker inte uppmärksammade missljudet och säkert heller inte visste att den här typen av motor inte ska låta på det viset. Dessutom genomfördes M-testet på min begäran och bekostnad... -ironiskt värre!

Alltså: En varning! Förlita er inte på det som står i lagen: "fel som uppstår inom 6 månader anses vara ursprungliga och är säljarens ansvar" -detta gäller uppenbarligen inte...!?

Christian

/C
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Så M-test hade utförts strax innan du köpt bilen? Ja isåfall faller det på dig att bevisa att bilen hade fel vid köpet eftersom säljaren kan stödja sig emot M-testet och du har bara dina egna observationer att stödja dig emot. Så det är inte konsumentköplagen du ska gnälla på här utan det är M-testaren.

Tråkigt värre.

Finns ju ett antal försäkringsbolag som ger motorskadegarantier på bilar (även importbilar) upp till 10.000 mil. Denna bil har inte varit/är försäkrad hos ett sådant bolag eventuellt ?
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Lyckades få hjälp av försäkringsbolaget mot erläggande av självrisk med mätarställning på 9.950 mil...

Mitt inlägg är snarare menat som varning. Verkar helt otroligt att ett M-test och en M-tekniker ska kunna åsidosätta Svensk Lag.

I lagens mening borde det inte ens ha någon betydelse om felet viasr sig vid test/köp-tillfället!!!

/C
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Tja det handlar ju bara om vem som har bevisbördan. Jämför exempelvis i det uppmärksammande mordet där 3 ungdomar sparkar ihjäl en liggande kille på öppen gata en kväll. 2 av dem frias och den tredje får ett år i fängelset för misshandel. Varför? Jo "brist" på bevis.

Du borde kanske undersökt bilen lite bättre själv innan du köpte den? Dieselknatter från en bensinare betyder oftast att det är nått fel med ventiler eller vevlager.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Konsumentköplagen är ju till för att skydda den enskilde konsumenten som inte bör behöva vara utbildad mekaniker...

Men det som retar mig mest är att jag faktiskt påpekade visst knatter vid provkörning och Silverbilens kära representanter bedyrade att alla M-motorer låter på detta viset.

Efterföljande diskussioner med samma firma, som utger sig för att vara seriös, började med att de lovade ta på sig del av kostnad men slutade med att de bara slängde på luren...

Orkar iofsig inte lägga energi på att vara irriterad längre utan istället njuta av en härlig bil..., ville bara varna alla att under vissa omständigheter kan man inte förlita sig på skydd från lagen även om man väljer att köpa från firma och betala det i många fall högre priset!

/C
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Så slutsaten blir att man INTE skall låta göra någon profesionell genomgång, utan bara förlita sig på vad säljaren säger.
Däremot bör man låta utföra den strax innan de 6 månaderna gått, och DÅ kräva att handlaren skall fixa ev. fel.
Eller???

"Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt"
Hagbard Handfaste
li
1.959
liste
535i -89
Jag blir lite fundersam på vad du egentligen varnar för. Är det för Silverbilen, Allmäna reklamationsnämnden/KKL, Motormännens testcenter eller för att vara ouppmärksam när man köper M-bil? Om du fick hjälp av ditt försäkringsbolag tycker jag att du ska vara grymt nöjd, för det är det inte många som får i såna här fall.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Särskilt med tanke på att mätaren på bilen (av en slump?) precis stog under 10.000 mil där gärnsen för motorskada går vad gäller försäkran. Fårman fråga vilket bolag det var som var så hjälpsamma i detta fall?
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Kan tyckas snurrigt men ja IQ=pi det verkar som att man för att få rätt hos ARN enligt KKL så är det så man får göra....

Om M-test eller dylikt inte upptäcker något innan köp kan säljande firma luta sig mot det utlåtandet efteråt.

Sen är det ju tyvärr inte säkert att, även om man får rätt hos ARN, firman följer rekommendationen för de vet att enda påföljden blir en svartlistning i Råd och Röns lista...

Enda "säkra" sättet är nog att köpa från lite större firma som har ett rykte att tänka på och inte så lätt kan/vill rekonstruera bolaget i annat namn.

Självklart är jag glad att ha fått hjälp av försäkringsbolaget men varningen var för att andra inte skulle behöva hamna i samma situation. Det var Länsförsäkringar som åtgärdade felet under motorskadeförsäkring gällande upp till 10.000 mil och det var ingen "slump" utan helt ärliga mil!

/C
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.