AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.636

BMW 320i E46 eller Saab 9-5

Jag är rejält sugen på att köpa mig en ny (läs: bättre begagnad)
bil, och har fastnat för antingen en E46:a eller en Saab 9-5.
Jag har hittat två som är väldigt intressanta:

BMW 320i -99
13000 mil
Sv-såld, fullservad + bok
Klima, CD, farth, all el, multiratt, larm mm
Bes & skatt
17" sommar nya
15" vinter nya
Pris: 94.000:-

Saab 9-5 2.0T - 98
14500 mil
Sv-såld, fullservad + bok
Klima, CD(AS2), farth, skinn, all el, drag, multiratt, aero-pkt, larm mm
Bes & skatt
17" sommar
Vinter på plåt
Pris: 79.000:-

Det som väger tungt för mig är driftsäkerhet, komfort, samt att
bilen i fråga är så välutrustad som möjligt. Hurvida service och omvårdnad är skött är givetvis prio ett!
Sen ägandekostnader är också intressant, försäkring osv.

Vad tror ni? Vilken ska man satsa på? Jag är inte ute efter 0-100 på 3 sekunder och 598 hk om ni förstår vad jag menar. Jag har
varit helnöjd med min BMW 318i E36, men måste ju byta upp mig
då den börjar visa lite ålderstecken..

Så, vad säger ni? Kebab mot gubbil. Jag gillar dom. Vilken är att föredra?
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag hade haft BMW i 12 år när jag 1999 köpte en ny 9-5 kombi. Efter 1,5 år tyckte jag den kändes lite för enkel så jag bytte till en ny med mer utrustning (liknande den du tittat på). Den hade jag i 2 år/2000 mil innan jag bytte till 525:an jag har nu. Nu tycker jag inte att det fattas något längre :)

SAAB 9-5 är en väldigt bra bil men det är ingen BMW. Så är det.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Men om du kör mycket och långt är nog Saaben bekvämare, den är ju ganska mycket större och BMW-trean är ju inte gjord för att vara någon landsvägskryssare, BMW har ju femman till det.

Känn på bilarna ordentligt, tex hur vilsam styrningen är om du sitter och kör långt.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
"Det som väger tungt för mig är driftsäkerhet" då ska du ta BMW...
Har haft en 9-5 sen den var ny, han har haft mycket problem. Dessutom är den dyr att serva, ( på aukt. verkstad)

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Det ska stå: Min far har haft...

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
li
1.959
liste
535i -89
Jag hade valt 9-5:an. Hade valet däremot varit mellan en E39 och 9-5:an, så hade jag inte valt Saaben. 9-5 är, i mitt tycke, en mer prisvärd bil än en 320. E46:an är påtagligt trång jämför med Saabens ganska väl tilltagna utrymmen. Kvaliteten är ungefär den samma, möjligen något sämre på Saaben. Jag tror dessutom att Saaben kommer att hålla värdet bättre.
Jo, jag har funderat på det där med värdeminskning.. 9-5:orna har ju sjunkit hur mycket som helst bara de senaste åren så. 3-serien är fortfarande förhållandevis dyr, om man nu ska jämföra rakt av.

Nej hur som helst, jag får helt enkelt provköra och känna vilken
som känns bäst helt enkelt..

/En fyra är fyra för lite.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Saab är det bilmärket som har bland det sämsta andrahandsvärdet idag. En ny Saab sjunker ungefär 70.000 om året nu! Påverkar så klart dig mindre, och den har fallit väldigt mycket redan. Det är två ganska olika bilar, varför inte en E39 som liste påpekar?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Oerhört svår fråga att svara på, eftersom det är så pass olika bilar, som redan påpekats. För min del hade valet varit oerhört enkelt, men det är ju utifrån mina prioriteringar av bilars egenskaper. Inte ens att prioritera komfort är ett entydigt krav, eftersom önskemålen även där är individuella.
Värt att tänka på är prutmånen på de objekt du väljer mellan.
Hur är det med Saabs beryktade motorproblem, gäller de även årsmodell 1998?
li
1.959
liste
535i -89
Ja, nu menade jag inte att en NY 9-5:a håller värdet bra, för det gör den inte. :) Särskilt inte när faceliften kommer inom kort.

En 9-5 -98 som du köper för 70.000 idag bör dock vara värd 50.000 om tre år. Är 320:n värd 65.000 om tre år? Jag är inte alls säker på det, därav min tro på att Saaben i just det här fallet håller värdet bättre.
Motorproblemen är på alla Trionic 7-motorer och jag har för mig att det innefattar alla Saab 9-5 (och 9-3).

Flåklypa
Så om jag köper en 9-5 för ca. 70.000:- så kommer den att stå sig bättre än en E46:a? Vad kan E46:an vara värd om tre år då om den kostat ca. 90.000:- vid köpet?

Jo, jag vet att det är olika bilar. Och E39:an hade nog varit bättre och jämföra med, men nu är det så att jag inte gillar den lika mycket som E46:an.. E46:an e snyggare och känns mer given för mig på alla sätt!

Men jag vill liksom ha en bil som håller ett bra tag, och jag ska ha den för att åka med, inte ställa undan och knappt köra.
Så iofs.. känns som om det får bli en 9-5:a.. men samtidigt känns det tungt att välja bort en BMW.. men men.
li
1.959
liste
535i -89
Stämmer att det är T7-modellerna som berörs. Det är alltså vevhusventilationen som falerar på bilar med B205- och B235-motorer. 4% av motorerna inom de aktuella årsmodellerna (1998-2003) drabbas, enligt officiella uppgifter.

Tidigare i år så införde Saab en retroaktiv motorgaranti på åtta år och skickade ut brev till alla ägare om detta, så att alla bilar ska åtminstone ha haft chansen att få vevhusventilationen åtgärdad i förebyggande syfte, alternativt har ägarna fått tillbaka pengar som de själva har fått lägga ut för reparationen tidigare. För att få nyttja denna garanti MÅSTE servicebok finnas och stämma till punkt och pricka, så är serviceboken tveksam eller saknas så är det bara att leta efter en annan bil.
li
1.959
liste
535i -89
Gör som så att du provkör båda modellerna ordentligt och känner efter vilken du vill ha. Det beror ju också på vad du ska använda bilen till. Har du aldrig folk i baksätet och alltid tomt i bagageutrymmet och prioriterar bakhjulsdrift är valet lika självklart som om du prioriterar komfort, utrymmen och lite turbokänsla.
Grundproblemet är egentligen att dom började köra med lågfriktionskolvar på T7 som släpper igenom mer avgaser till vevhuset. Sedan missade man att dimensionera vevhusventen och saab har i efterhand haft fyra eller fem misslyckade modifieringar till v.ventilationen. -04 kom ett annat tråg som förhoppningsvis skall vara bättre.
Problemet är att avgaserna kommer i kontakt med oljan som då åldras mycket fortare än normalt. Extra riskabelt är det om man kör korta sträckor och servar med 3000 mils intervaller. Byter man olja minst var 1000:e mil så skall det inte vara några problem.

Annars är det en komfortabel bil med bra vinteregenskaper och mycket hög krocksäkerhet. Dessutom är stolarna otroligt sköna!

T7-Kolvarna är även ganska sprickbenägna, framförallt vid trimning.

Flåklypa
li
1.959
liste
535i -89
Kom på det nu när Flykåpa skrev... Motorgarantin gäller INTE trimmade motorer, det glömde jag skriva. Hur det funkar med nybilar som beställts trimmade via STT vet jag inte, men när det begav sig var motorgarantierna helt oförändrade, så jag förutsätter att de är det även idag.

Oljan bör bytas en gång per år även om man kör under 1.000 mil, just för att dessa motorer är så pass känsliga. Oljan är så klart viktig i alla bilar, men lite extra viktigt när det gäller Saabarna alltså.
Okej, jag har läst mycket om problemet med motorn, det skrämmer mig inte då serviceboken är noga följd och allt sånt.. men jag ska nog tänka på tätare oljebyten etc. Lyssna efter ev. oljud från motorn osv. Jag vet iaf. hur en sliten kam låter.. hah (M40)..

Hur som helst. Jag ska INTE trimma. Ser helst att det inte är någon turbo överhuvudtaget. Har man en grej mindre att bry sig om. Dessutom blir väl försäkring mycket billigare. Nu, tack vare era svar. Har jag nog bestämt mig för Saaben, mycket handlar om pengar, men sen har Saaben mycket utrustning, och framför allt drag, som jag tycker är bra. Så, nu blir det väl Saab får vi hoppas.

/En fyra är fyra för lite.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.