AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.893

530d -01 trim

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Finns det någon som gjort något annat än köpt en KCR box?

Bilen är en 530d -01 manuell som körs lugna pendelmil men jag vill gärna hitta på något som man kan pyssla med.

Jag lurar på att hänga dit en ordentlig IC samt avgassystem byts till ett 3"/2.5" samt en mjukvaruuppgradering.

Kravet är ett mjukt pendelkit, bilen skall fungera felfritt!
För racerkörning har jag en ändamålsenlig bil.

När jag ringde KCR och berättade om hårdvaruförändringarna och frågade vad som krävdes för att mappa bilen mot detta var svaret "Det blir bara bättre. Vår box funkar till det med"

Det fick mig att dra öronen åt mig.
Eftersom jag även bygger ett raceprojekt, dock bensindrivet, har jag till det investerat i ett styrsystem som kostat ~35000:- , samt tog en vecka i bromsbänk (á mycket pengar) för att hitta alla hästar på motorn.

Då kan man ju inte bli annat än imponerad av KCR som lyckats mappa så ofantligt brett att man även hanterar hårdvaruförändringar :)

Finns det någon i Sverige som kan mappa om BMW`s orginalsystem?
Jag köpte en box från promotech till min 525 tds och den gav rejäl kraftökning i bilen! 3900 var väl investerade bilen. En kille på jobbet köpte tidigare en promotech box till sin Mercedes -02 (5400:-) och även han är jättenöjd! Starka att rekommendera. Vettiga priser.
Kolla på www.itsfun.nu

Sveriges mest prisvärda trimchip med prisgaranti, hittar du något likvärdigt trimchip till lägre pris hos någon svensk tuningfirma så matchar com deras pris.

MVH / Jacob
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Har läst lite på nordicaudi.
Där finns det en person som kör med både box och chip i sin bil samt även bytt spridare till några som hette pp250 eller dylikt! Kommer inte på namnet på dem nu...

Han upplevde som att sin bil gick bättre och renare och inte la massa svartrök bakom sig samt att bilen inte drog så mycket diesel!

Återkommer med mer info...
st
2.200
stensth
Länk

Denna personen jag pratade om...
Ja men "chip" och box är ju olika saker. Chippet är betydligt krångligare att ta ur igen och då kan det bli problem med besiktning, garantier och så vidare.....Boxen kan du ju ta med dig till nästa bil dessutom.
Ang spridarna. Det var väl helt enkelt så att originalspridarna var slut....
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Att byta IC och avgassystem endast är ju inget som höjer effekten nämnvärt, men tillsammans med programvara eller box så ger det ju större marginaler en stekhet sommardag eller vid andra hårda förhållanden. Det är nog det KCR menar med "Det blir bara bättre. Vår box funkar till det med". Men utan ett anpassat program/box så får du ju knappast ut någon större effektökning av IC och avgas
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Weeeman>

På en bensinbil blir det inte "bara bättre", men jag vet inte hur det fungerar på en diesel, den kanske är mindre nogaräknad hur man styr den?

Däremot vet jag hur det fungerar på en bensinmotor.

Om man tex byter till 3" på en bensinbil med aktiv laddtrcksreglering och wastegate, och sänker mottryck nerströms turbin, brukar man få svajjande laddtryck som följd. Om man inte gör en mjukvaru anpassning.

På 530d´n sitter laddtrycksregleringen i VNT´n. Hur reagerar den regleringen på minskat mottryck?

Samt man brukar få reglera upp det mekaniska grundtrycket tillbaks till orginalnivå, av samma orsak.

På 530d´n, skall man justera förspänningen på tryckdosestången, för att möta ett målvärde vid mottryckförändring?

IC bytet däremot, det kan man nog låta adaptionsmapparna ta hand om ;)

Å är det så enkelt att man bara kan förlänga/förskjuta öppningstiderna på spridarna och öka trycket på bränslepumpen är 5-7000:- för en XXX box ren ocker! För någon större utveckling är det ju knappast tal på då.
Har man en basmjukvara per system utgår man ju givetvis från den till nästa modell. Med små justeringar som följd.

Elektroniken är utvecklad av fristående komponentutvecklare. Bara å köpa på ELFA ;)

Elektronik och hårdvara för ~300:- , ett par hundringar för att finansiera hyra administration och utrustning, resten ren profit.

För man har nog knappast kört varje biltyp de erbjuder boxar till, i provcell, för omfattande tester!?
Snarare erbjudit hugade spekulanter subventionering på boxpris i utbyte mot att deras bil blir testkanin.

Dieseltrim med så grova kalibreringar borde således vara billigare än trim till moderna bensinbilar.
Borde vara i nivå med gamla styrsystem med separata bränslechip á 1500:- + boxhårdvara för ett par hundringar.

Nu spårade det ur...

Finns det någon i Sverige som är duktig på diesel och kan mappa om bmw´s orginalstyrsystem, helst då seriellt? (Antagligen inte, för liten marknad) Men överaska mig gärna :)
st
2.200
stensth
Branzells kanske, vet inte hur det stavas men vet att dem finns i Jönköping och håller på med dieselpumpar bland annat.
Lindströms BilEl & Diesel i Skövde kanske gör sånt? Vet att dem håller på mycket med Bosch. Nu vet jag inte vad det är för styrsystem i 530d?

Dieselmeken här på forumet jobbar där och har ju bland annat gjort jobbet på Sveriges snabbaste Skoda Pickis.
Vet att det inte är samma bil, men han har även gjort en 525 TDS som gått hyffsat fort på strippen. Kan inga tider just nu men borde finnas om man söker här på forumet.
Den var det bland annat VNT-aggregat från en 530d på om jag inte minns fel?!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
NPe:

Jag antar att du vet att på de nyare KCR-boxarna så finns det en jumper man kan ändra på i 5-6 steg själv, för att justera hur "hårt" boxen ska gå in.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.