AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
15.503

Söker seriösa polermaskiner för vettig peng

Sida 3 av 3
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Smiley©: Nu har du skrivit en recension på hur maskinen låter, men nu väntar jag på ditt inlägg om hur den fungerar att polera med på en billack? :-)

När jag våtslipade ner min cab i vintras för att sedan polera upp lacken köpte jag en Rusta Länk och den klarade inte av att att dra runt en tjock 125mm trissa med Lahega 11 på vågrät yta, alltså motorhuv eller baklucka utan att jag höll upp den lite. Jo, den klarade att dra runt trissan om jag ökade varvtalet till max, men då kan du tänka dig hur det förföljde sig då jag "höll tillbaka" maskinen lite. Den stack direkt upp i maxvarv. Efter två brända maskiner och en tredje hämtad så var till slut bilen färdigpolerad och jag lämnade tillbaka skiten eftersom jag då visste att den tredje snart skulle bränna samman och bli överhettad.

950w står det i bruksanvisningen men den motorkraften som satt i Rustas maskin ger jag inte mycket för då man på lägsta läget (1) kunde ta emot med handen och maskinen slutade rotera.

Nu är jag på väg att införskaffa en "ny" polermaskin och var och tittade på K-rautas variant igår. Det var ingen tyngd i den inte. Såg lite för klen ut i hållhandtaget tyckte jag. Men fungerar den som den ska så är det säkert en bra affär, så du får skriva hur den fungerar mot en "riktig" Festo, AEG eller annat bättre fabrikat. Annars tror jag efter att ha läst hejvilt att PaCe är det bästa budgetalternativet, trots att jag aldrig testat den.
re
169
reference
330daT -02
Hej ja nu har jag lagt på brightguard på några bilar och jag kan bara säga att rusatas occilerande maskin (bruksbo 2x95mm)
Är värd varenda krona!!!!!!!!!

Hättorna köpte jag på claes ohlson.... Gula (autosmart)

På jula köpte jag polermaskin (powertool) 900watt

Ställbar hastighet och lätt!!! perfekt maskin för polering/förarbete

Artikelnummer: 010123 Det fäljer med en massa fina grejer till den samt en fin plastbox 495:-

ett klipp.

Det var mitt tips!

Hej
Har just hämtat "Rustas 495 kr Bruksbomaskin" på Biltema o betalade 298 kr med hastighetsreglering! Biltema 17088.
Ett klipp.

Det gäller att lära sej av dom som redan kan och gjort misstagen.
Smiley©
Stout:
det kan jag väl göra, men jag har ingen erfarenhet av maskinpolering tidigare så jag har inget att jämföra med tyvärr.
Jag ska först testa på min gamla skruttbil innan jag vågar mig på M5an, och lyckas jag få till den matta lacken så är det nog inga problem med M5an som inte är matt.
Är denna maskin lika klen som den Rusta maskinen du köpte kommer jag skicka iväg den, går inte arbeta med så klena grejer.
Så jag hoppas att Best Tools 900W är starkare än Rustas 950W av nån anledning.
Blir jag inte nöjd med den så står nog PaCe/ETV maskinen på tur att testas.
Jag valde Best Tools maskinen för att den väger mindre än PaCe/ETC maskinen, en tillräckligt stark maskin ska inte behöva väga 5kg för att orka med, en yrkesmaskin väger från ca 2kg och uppåt, visst det e skillnad på skillnad, men iaf.

Reference:
Den maskinen varvar lite väl mycket för poleringsarbeten, en poleringsmaskin bör kunna varva så lite som 800-900rpm iaf.

/Thomas
bustorp
reference:

Din polermaskin har fel varvtalsområde om det är den du länkade till. 4500 är för högt varv att polera bilar med och 10000 är för högt toppvarv (mellan 800-3500 kan vara lagom, annars är det stor risk att man bränner lacken). Den kommer troligen att vara ganska orkeslös på låga varv.
Den passar bättre som kapmaskin. Det kommer du snart att märka. Den är nästan identisk med den som Stout köpte. Läs hans inlägg.

Följer det med kapskivor till en maskin som kallas polermaskin tror jag att man ska passa sig noga.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.