|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
bustorp: Dom funkar säkert hyfsat, beror på hur bra resultat man vill ha. Ska man bara ha maskinerna till att vaxa sin egen bil 1-2 gånger per år så funkar dom billiga maskinerna rätt ok. Min M3 Länk BMW CS Nord #6028 |
|
bustorp |
Carlén: Vad gäller resultatet så kan du inte jobba annorlunda med maskinen för att det står ett högre pris eller ett exkusivare klistermärke på den, vilket många tycks tro. Resultatet blir alltså exakt likadant oavsett maskin om du använder den likadant. Det enda som troligtvis skiljer är livslängden (någon nackdel finns det när priset är lägre), men jag har reparerat Flexmaskiner också. Det ena behöver alltså inte utesluta det andra. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Ja.. Bara dom snurrar. Sen är ju resten upp till den som håller i maskinen om man hårddrar det :) Maskinerna för flera tusen är ju gjorda för att användas på flera bilar om dagen i flera år. Kanske inte så nödvändigt för hemmapularn. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| så vilken är det som gäller? vilken är den bästa maskinen under 500 spänn? :) | |
bustorp |
Roterande eller oscillerande? Det beror på vad du ska ha den till...... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
De oscillerande är i princip likadana allihopa, så den bästa torde betyda den billigaste, dvs Biltemas. Den har dessutom vartalsreglering och varför det är bra har vi ju redan rett ut på föregående sida. När det gäller de roterande har som sagt PaCe fått bra betyg. Lite tyngre än t.ex. Best Tools (som väger 3,5 kg), men det bör inte vara ngt problem om man bara polerar ngn enstaka bil då och då. Annars kan man ju se även PaCe:n som ett kombinationsverktyg: Polering och styrketräning på samma gång ;). Drive a better car, drive a Jaguar! |
|
Smiley© |
Etc-tools har en polermaskin som har samma data som PaCe'n, är det samma maskin med annan färg tro? Micro ska börja sälja Etc maskinen för 799:- Det är dyrare än vad t.ex. Verktygsboden tar för Pacen, men bor man inte nära Verktygsboden så kanske Micro kan vara ett allternativ, iaf om man vill kika på den innan man beställer den från Verktygsboden för att spara nån hundring. |
bustorp |
Smiley: Troligen. Köp ETC:n. Finns den på K-Rauta, eller? 449:-? Det kostar den på Karlsson´s i Blekinge PaCe´n funkar bra, det vet jag. Min håller än...... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
Smiley© |
bustorp: Jag har faktiskt inte varit på K-rauta än, jag ska kolla där men jag tror chansen är liten att dom har den för det är som jag skrev ovan, det är mest en brädgård. Micro kommer att ta 799:- för Etc'n, det är 300:- dyrare än på Karlssons, men man kan känna på den på Micro iaf, vet inte hur mycket man spar på PaCen genom att beställa den, man måste ju räkna bort frakt + ev. andra kostnader. När det gäller osillerande maskinerna, cyclo eller exenterslip är jag lite klyven, har hört att exenterslipen är bättre och smidigare än cyclo modellerna. Exenterslipen varvar inte lika mycket som många tror, den stannar ju nästan i rotation när man sätter ner den mot ytan, den skakar mest då så det ska funka bra sägs det. Plastcyclo modellerna väsnas väl rätt bra också vilket jag inte riktigt gillar, man ska inte behöva ha hörselskydd när man polerar. Dom exenterslipar jag har hört låter inte så farligt iaf. Har du nån erfarenhet av det? |
|
K-Rauta har Best Tools. 900 W, 900-3800 varv/min, 499:-. Gul. /djk Drive a better car, drive a Jaguar! |
|
Smiley© |
Nu när jag tittar på Drift & Underhållsteknik i mönsters site så har dom en maskin som nästan låter bättre än PaCe'n: Best Tools AP180A Länk Den är betydligt lättare (1½kg) och det skadar ju inte, men Min varv är högre, 900rpm som lägst, är det något för högt? |
Smiley© |
djk: kul att du skrev om den just nu för det gjorde jag också :-) Satt och funderade på om den är bättre än Etc/PaCe? Räcker 900W utan att den känns klen? |
bustorp |
Smiley: Större varvtalsskillnad mellan min-max brukar medföra kraftlöshet vid min.varv men det kan räcka ändå. 900 är inga problem då man oftast polerar vi 1300-2200 varv (lite olika beroende på medel). Som du ser så hittar djk Best Tools hos K-Rauta (bland brädorna antagligen), då slipper du väl frakten i a f? Gå o kolla. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
bustorp |
Effekten har mindre betydelse ju mindre varvtalsområdet är på en polermaskin. Min Flex (som är en ren proffsmaskin) är bara på 600 watt men varvar mellan 800-2000 v/min och den stannar du inte med handen kan jag meddela!! Har du högre omspänning på varvtalsområdet så fordras starkare motor om den ska orka lika stadigt på alla varv. Det ena kompenserar det andra s a s. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
Smiley© |
Bustorp: Då förstår jag lite bättre :-) Fick för mig att man ibland kör på så låga varv som 700-800 rpm men det kanske inte är så. Ska till K-rauta imorrn å kolla (bland brädorna ;-) ). /Thomas |
bustorp |
Smiley: Sällan. Inte med dagens polermedel som oftast är kemiskt uppbyggda i a f. Dom utnyttjar värmen och friktionen för sin effekt. Det finns självklart undantag, men icke vanliga sådana. Det hör mer till "det högre gamla polérläroverket". Ibland om man kör med vass oljerubbing ex.vis nära inpå en lackbättring eller på mjuk plexi så kan det vara befogat att köra lite saktare (o mycket försiktigt) för att det inte ska bli så varmt o slipa så hårt/fort. Men det är väl inte aktuellt för din del, eller? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
Smiley© |
Nä det är nog inte så aktuellt för min del. Jag funderar på att köra med Smartabs grejer, har fått för mig att dom verkar bra med kemiskrubbing som är lite säkrare att köra med för en nybörjare, inget slipmedel i dom så dom avverkar inte så mycket som vanlig rubbing. |
Smiley© |
bustorp: Nu har jag köpt Best Tools maskinen på K-rauta (495:-). Ska testa den på min skrutt bil för att se vad den och jag går för. På den bilen spelar det ingen roll om jag bränner lacken :-) /Thomas |
Smiley© |
Jag drog igång Best Tools maskinen och höll den i luften bara för att höra hur den lät, den startade långsamt upp i läge 1 (900rpm)(hoppas det beror på nån elektrisk mjukstart så att det inte beror på att den är KLEN) och då lät den inte farligt, men på högsta läget (3800 rpm) lät den nästan lika mycket som en vinkelslip. Sen lät det en del i vinkelväxelhuset, lät som om det fanns lite gruskorn bland dreven, hoppas att det är nåt som sliter in sig så man slipper det ljudet. Ljudet kanske kan bli annorlunda när man arbetar med maskinen istället för tomkör den som jag gjorde. Hur upplever ni ljudet på ETC/PaCe & Plastcyclo maskinerna? Ja, jag vet att man inte får ha för höga krav på en billig maskin, men alltid trevligt med en maskin som inte låter allt för mycket ;-) Nån som har tips hur och till vad man använder dom olika färgerna på padsen? Vilka pads till vilka typer av medel, varvtal m.m. /Thomas |
|
Senaste förslaget är enligt forumet här Rusta 499 kr En uppföljare från biltema med varvtalsreglering 17.088 som kostar 298 kr. Tillägspadar kan köpas på Biltema o klippas till rätt stsorlek. Allt enligt tidigare inlägg i detta forum tråd Polermaskin på Rusta! länk Länk Det gäller att lära sej av dom som redan kan och gjort misstagen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.