AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
15.504

Söker seriösa polermaskiner för vettig peng

Sida 1 av 3
re
169
reference
330daT -02
Hej jag bor i luleå tänkte höra med er grabbar som har testat...

Jag behöver en vettig Polermaskin (rubbare) typ vinkelslip modell

Samt en ocillerande maskin (en med dubbla huven) för vax/försegling

Vad rekkomenderar ni? båda maskinerna måste gå på under 1000 lappen! :)

Samt vad tror ni är bäst? Lahega eller Autosmart vid rekond??

vilka typer av förseglingar är bäst? brightguard eller silverseal?
Ik
223
Ika
525i -88
Ska du ha sreiösa maskiner kommer du aldrig under tusenlappen. Rustas oscillerande maskin funkar dugligt för hemmabruk. en riktig Cyclo kostar kring 6000pix. Polermaskiner har jag faktiskt mindre koll på om man ska ha halvseriöst. Du får ju aldrig en flex eller liknande för den summan.
Sen vilken produkt du använder är nästan mer personligt. Lahega är nån krona billigare iaf. autosmarts produkter tycker jag personligen dammar så mkt. Men deras vax(mirror image) är faktiskt bra. Lättarbetat. Fast det är iofs lahegas vaxer också. Allt är en smaksak nästan.

Men just i förseglingssyfte så gillar jag autosmarts silverseal som har mkt bra hållbarhet och glansfaktor.
bustorp
Vad menas med seriösa?
Räcker det att dom snurrar på samma håll, att dom är uppbyggda nästan exakt likadant som originalen (med skillnad i några få komponenter? Att livslängden inte är riktigt densamma, men att du ändå kan polera minst hundra bilar med dom? Att du får bättre maskiner än du betalar för?
Ja, det finns......

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Sen har ni väl något K-Rauta och Laitas (eller vad det heter). Där finns också.
Alla dessa maskiner mellan 298:- 498:-.
Ska du köpa original Flex/Cyclo så är det ca. 10 000:- för två.
Det du kan göra med de dyra maskinerna kan du göra med de billiga. De jobbar/funkar likadant.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Köpte en polermaskin på Verktygsboden för ca 1 år sedan. Har sedan köpet polerat ungefär 20 bilar med den och måste erkänna att det är den bästa maskin jag nånsin använt. Aldrig krånglat, extremt lättanvänd, tyst, inte skakig, behändig, lagom format m.m. Kan inte annat än o rekommendera den.
Har steglös hastighet och låsningsknapp för hastigheten.
Finns på www.verktygsboden.se och har artikelnr: 50833.
Kostar bara en femhundring och kan nästan jämföras med proffsmaskiner för 3-4.000kr. Har en kompis som har en bilrekond-firma, har hjälp honom o polerat flertalet bilar hos honom med hans proffsmaskin men gillar min egna mkt bättre.
Köp en sådan här maskin o bli asnöjd!

ps
verktygsboden säljer också polerrondeller + adapter med kardborre till dessa billigt, rondell kostar 44kr/st här i stan
ds
En kompis köpte en roterande "Vinkelslip/Polermaskin" på Rusta för 199:-. Den är oduglig. Dels är den klen och dels har den inte varvtalsreglering som håller konstant varvtal.

Själv köpte jag en Atlas Copco av Tommy The Polish Man för ca 2700:- för några år sedan. Den är urstark och har hållit för 15-20 bilar och båtar hittills.
Jag tor han säljer en AEG nu för ungefär samma pengar. Kanske kommer man inte undan billigare om man ska ha en fungerande maskin?

Eller har någon hittat en billigare som är duglig? Roterande alltså, excenterroterande vet vi ju att det finns billiga som fungerar.
Många verkar ha bra erfarenhet av PaCe (antagligen den du har Rolex?) och i dagsläget verkar ju Drift- och Underhållsmaskiner i Mönsterås ha bäst pris på dem (450 kr).

Ang. den maskin du har Adelson så tror jag, om jag inte minns fel, att bustorp tidigare köpt samma maskin som du på Rusta och hade samma erfarenhet vg den maskinen.

Jula verkar ha slutat att sälja roterande polermaskiner. Den de har på webbshopen nu heter "Power Craft" och enligt hemsidan är det ställbart varvtal mellan 4 500-10 000 (!), så det lägsta varvtalet tycks ju vara något högt, minst sagt.

K-Rautas maskin heter Best Tools och ligger på 900 W med 900-3800 varv/min och det följer med en 180 mm stödrondell, så köper man den måste man köpa till en 125 el. 150 mm södrondell. Med bara 25 kr skillnad i pris mellan den och PaCe:n, som ligger på 1200 W med 600-3000 rpm och 150 mm stödrondell (som man kan använda direkt med t.ex. Meguiar's rondeller eller med standard 150-rondeller) , så skulle jag, utan att ha testat dem, säga att PaCe:n är det bättre valet.

De dubbeloscillerande verkar vara samma allihopa (och i princip samma maskin som Smartab sålde under varumärket Smarttool tidigare för straxt under 5000:-). Billigast i dagsläget är Biltema på 298:-.

Summa summarium alltså 748:- + ev. frakt för båda.

Drive a better car, drive a Jaguar!
Smiley©
Rolex

Jag funderar på att beställa den maskinen du har (Pace), tittar man på "datan" om den maskinen låter det väldigt bra för det priset :-)
Tekniska data
Spänning: 230 V (1-fas)
Effekt: 1200 W
Varvtal: 600-3000 varv/min
Rondelldiameter: 150 mm
Vikt: 5 kg

Det enda jag undrar lite över är om den väger för mycket, blir för tung efter ett tag när man har polerat?
Den väger ju 5kg och det är nästan dubbelt så mycket vad dom flesta proffsmaskiner väger (ca:2.7-3.5).

Är allt positivt med den eller upplever du nåt negativt?
Vet att man inte kan få hur bra maskin som helst för 500:- men kul att veta iaf innan man beställer en.

Andra med erfarenhet av den får gärna svara också :-)

/Thomas
bustorp
Adelson:
Den du pratar om för 199:- är ingen polermaskin trots att reklamen säger det. Den är oduglig.......fel varvtalsområde.
Köpte en för att testa, som djk säger, men packade ner den i väskan igen omedelbart.

djk:
Best.nr: 010016 hos Jula. Den är dock slutsåld för tillfället. Min levereras v.36. Är nog en kopia bland övriga kopior. Köpte för att testa. Kan ligga som reserv bland dom andra reserverna. ;=)

Smiley:
Vikten kan vara lite irriterande om man ska köra större vertikala ytor, som sidorna på ex.vis en större båt, då kan man bli trött i axlarna.
Annars så kör man ju inte konstant utan en bit i taget och då är inte en bil så jobbig.
Horisontella ytor kvittar det på.

Tycker jag........

Länk
bustorp:
Du säger väl till om det är den nya "förbättrade" versionen som dimper på posten hos dig va? På hemsidan står det inget om v. 36 så de kanske bara tar in ett parti och skeppar till de som redan beställt; nått mysko är det ju, annars skulle den väl vara med på hemsidan och finnas för beställning tycker man.

re
169
reference
330daT -02
Biltemas & rustas maskin (ocillerande) är samma, synd bara att det inte går att beställa på postorder därifrån, måste åka från luleå till sundsvall :) så nu blir det att åka till storheden för att införskaffa deras maskin, jag återkommer med resultatet när jag har lagt på brightguard :)

mvh anders
bustorp
Vem vet, dom kanske bara hade en......:=)
Det står v.35 (sorry) på min orderbekräftelse.
Jag meddelar om det är en Rolls Royceversion......

Länk
bustorp
reference:
Inte riktigt samma. Biltemas har hastighetsreglering, det har inte Rustas.....

Länk
Det är ju kanon! Då går det ju att använda Biltemas maskin som kombinerad poler och massagemaskin. När man blir för trött av allt polerande lämnar man bara över maskinen till flickvännen så får hon köra ett par rundor med vita rondeller och hudlotion över ryggen så är man fitt for fight igen. Det är vad jag alltid sagt: Biltema tänker ett steg längre! ;)

bustorp
Biltema ligger först på rekondmassagefronten.......;=)

Länk
Smiley©
bustorp
Det låter ju bra att vikten inte är så stor nackdel, annars får man ju lägga till 2500:- för att få en maskin 2kg lättare.
Var lite fundersam om vikten kunde vara till nån nackdel för lacken (att den belastas för mycket) och inte bara för mina armar och rygg.

Nån som vet om den maskinen går att köpa i nån butik i sthlm?
Gillar att kunna titta på saker innan jag köper nåt.

/Thomas
bustorp
Smiley:
Karlssons i Morgongåva ska ha ETC Tools. Dom har en för 449:-
Sorry, det var det närmaste jag kunde hitta.
Förresten kolla Länk
Dom har butiker i 08-omr.

Länk
Smiley©
bustorp
Tackar för tipset!
K-rauta ligger runt hörnet här, ska kolla där fast det mest ser ut som en brädgård.

/Thomas
Jag kör med AEG pe 150 för att få lacken ren och AEG exe 460 för att slipa och vaxa.
Jag kan varmt rekomendera dom maskinerna.
Finns att köpa hos The Polishman.

Min M3
Länk

BMW CS Nord #6028
bustorp
Carlén:
Inte för under tusenlappen, väl?
Trådstartaren ville ha tips om billiga maskiner..........

Länk
bustorp: Då är det lika bra han vaxar för hand. :)

Min M3
Länk

BMW CS Nord #6028
bustorp
Carlén:
Menar du att dom ovan rekommenderade inte funkar, eller?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.