|
|
|
|---|---|
|
hej har kikat lite på en bmw 525i -90 undrar om det är stor skillnad mellan en 24 och 12v? blev lite besviken nu när jag upptäckte att det var 170hk i 12v... går den kanske lite billigare i soppa föbrukning? eller börj jag avvakta och leta efter en 24v. det är den jag har funderat på och den verkar vara i kanonskick. bra ägare och inte gått hårt. Länk hur är det med komforten i dom? går tyst? sköna stolar? är inte ute efter att ha en snabb bil utan en som fungerar bra som brukskärra och som tar sig förbi i omkörningar relativt bra. Vad tror ni? åker annars i morgon kl 12 och köper den bilen. | |
|
Jag skulle aldrig köpa 12-ventilsmotorn, motorfamiljen heter M20 (B25) på BMW-språk och är inte så bra på många sätt - drar mer soppa än 12-ventilaren, svårluftad (kylsystemet), vissa årgångar hade topplocksbultar som gick sönder! 24-ventilaren heter M50 (B25) och är kanske inte heller utan fel men är en mycket modernare motor, valet är enkelt. Mvh |
|
| Drar mer soppa än 24-ventilaren ska det förstås stå... | |
|
Du ska nog inte betala mer än 20 000 kr för en 525 med M20 motor. Visst är det sant att M20 är törstigare än M50 och visst är den svagare än M50, men någon dålig motor är den definitivt inte. Tänk på att det är M20 (och även M30) som lade grunden för ryktet om att BMWs (raka) sexor är de bästa i världen. En m20 har faktiskt mera karraktär än M50 motorn. Även om M20 är bra motorer så är M50 bättre motorer, så valet är enkelt, kan du ska du köpa M50. Men man ska inte vara rädd för M20. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Håller med mugge angående karaktären på m20. Den motorn i E30 går ruskigt skönt. Iofs är E34 tyngre så känns nog inte lika mkt men ändå. __ BMW - When you need power and comfort. |
|
|
Du har 170hk i 12v och 192 i 24v och då drar 24v mindre soppa och käns mycke piggare. Däremot har 12v mycket skönare ljud en 24v. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Mina erfarenheter efter att vara ägare till en 525i -90 med M20 motorn. Bränsleförbrukning på M20 är ganska precis lika i förbrukning som M50, på papperet går M50 billigare, men inte i praktiken. Nackdel: M20 har kamrem istället för kamkedja (dyrare service) samt en känsligare topp. Fördel: M20 har mindre elfel med t.ex. trasiga tändspolar, lamdbasond, luftmassemätare etc. En smaksak: Men jag tycker att M20 har mycket skönare gång både på höga och låga varv jämfört med M50. /Per |
|
|
ok! tack för svaren... ok man kan ju inte få allt här i världen =) blev som sagt lite besviken när jag upptäckte att 12v hade mindre effekt. Men det är så många andra saker som väger upp värdet som Bra ägare och rostfri... samt att jag ringt runt till tidigare och alla verkar skött om den. Kommer med rapport om hur köpet gick idag... om nu banken kan få fram pengar som jag nu sitter och väntar på (dataproblem) *suck* |
|
|
Det skiljer alltså 12 hk mellan modellerna, det märks knappt tycker jag iaf. Har inte testat kört mot någon 525 med M50, men jag har provkört båda modellerna. Men viktigast är ju att du får en välskött vagn med minst rost. Det är viktigare än vilken motor den har. /Per |
|
|
Per_82:Du menar 22hk:) Jag hade valt 24v i allafall, bättre motor på alla sätt. Mvh, Jan. |
|
|
Har haft båda 2. M50:n var lite rappare efter 3000rpm, men M20:n var ändå en rolig motor med karaktär... Räddningen inledd... Länk |
|
|
Stämmer =) Lite yr när jag skrev 12 hk, naturligtvis ska det vara 22 hk. /Per |
|
| M20 motorn har mer mekaniska oljud= går inte lika snyggt men när det gäller förbrukningen så var då min 525-89 snål på dropparna som bäst 0,71 och oftast 0,85.Att servicen skulle vara dyr på en M20 det stämmer inte för delarna är billiga och det är ju ruskigt änkelt att meka själv ungefär som en volvo B20 | |
|
Blev affär igår! efter 7timmar i buss och 4 i bil så var jag äntligen hemma =) skönt att man hade en polare som ids följa med! Bilen går kanon fint och var väldigt fin. Lacken var lite repad (såg ut som någon hade tvättat med tvättsvamp som var skitigt) på motorhuv och bakluckan. samt att framrutan var lite sprucken så jag lyckades pruta ner den en slant till på det. Väldigt imponerad över komforten i en så pass gammal bil. Tyst och skönt åkte man lätt 140km/h på en gammal inlandsväg iaf. enda som pajjade på vägen hem var en halvljus lampa. Hur är det med medlemsavgift och så på denna klubb? har varit med i andra klubbar som 200sx ogs där dom har medlems avgift. Hittade inget ang detta på sidan? bara jag som är blind? |
|
|
Tim: Detta är ingen klubb utan bara ett forum. Välkommen! M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Det finns dock en klubb för BMW entusiaster kallad, BMW Club Schweden eller BMWCS. Mer information om alla förmåner och avgifter hittar du på klubbens webbsida Länk __ ///M som i Mugge. |
|
|
kanon! ska kolla lite mer på den klubben! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.