AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.708

Rostlagning, risk för återkomst?

hi
20
hiblopp
E91 325i -11
Hejsan!

Har lustläst forumet kring e46:ans rostproblem, men inte hittat nåt kring det jag undrar:

Jag är spekulant på en e46 318 -00.
Bilen verkar inte ha rost på något av standardställena, baklucka/motorhuv/dörrar. Däremot har passagerardörren inte varit öppnad på nåt år, och vattnet från avrinningshålet i gummilisten har orsakat ett rosthål (genomrostat) mitt på tröskeln höger fram. Skadan är knappt stor som en enkrona ungefär, men djup. Rostskyddsgarantin gäller fortfarande och ägaren ska kolla med BMW-verkstad i morgon fm.

En tröskel är ju inget man byter ut som en dörr eller en huv, utan det är väl svetsning som gäller antar jag.
Hur stor risk är det att lagning av rosten på en så här pass "ny" bil resulterar i att rosten trots allt kommer tillbaka på samma ställe? Känns såklart olustigt att veta att det varit rost på den också, kommer aldrig att få känslan av "nyare, fin bil" kanske.

Bilen är i övrigt inte i toppskick, serviceskött, men inte tvättad eller städad eller så. Dessutom repig i lacken här o där. Funderar på om priset på bilen nånsin kan anses tillräckligt lågt för att vara ok, och sen kosta på helrekond och polering?

Åsikter, någon?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Låter väl inte bra så här på direkten...Men o andra sidan så om priset är rejält mycket lägre än "normala E46 318i-00" så är det väl ingen katastrof.

En plåtverkstad skär ut skadan och monterar in ny plåt kring detta+slipning/lackering såklart..Hela tröskeln byts säkerligen inte ut(om inte nuvarande ägaren insisterar på det,vilket han kanske gör,eller ännu hellre borde göra)

Allt det här kan säkert bli "både fisk och mittemellan",ty en del verkstäder har en tendens att slarva vid en del plåtjobb vilket då kan betyda att "skadan" blossar upp igen efter x-antalet år alt. månader med lite otur..t.ex i div svetsskarvar.

Nåja,det var mina funderingar kring detta iaf..

Mvh Janne.
hi
20
hiblopp
E91 325i -11
Jo, ungefär så har mina tankar gått också.

Sen kan man fråga sig om där ges nån garanti på rostlagningen, utöver bilens rostskyddsgaranti (som går ut i höst)?

Nåja, ska snacka med killen på BMW i morgon efter att han sett och bedömt bilens skada.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Bättre att laga hålet än att byta hela lådan, då varje svetspunkt är en ny framtida rost härd.

20 års erfarenhet av rostlagning finns.
hi
20
hiblopp
E91 325i -11
Tänkte bara informera om att:

1. Det blev inget köp, finns alldeles för många e46 till salu för att nöja sig med ett dåligt skött snikutrustat exemplar.

2. Paulssons bil i Helsingborg som har gett offert på rostlagningen (nej, gick inte på garantin, "yttre påverkan") ger två års garanti på lagningen.

Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Bra gjort,,,

Tycker inte att du ska köpa den 318, finns så mycket o välja på nätet till bra priser så haka inte upp dig på en rostig bmw som är en e46, en passagerar dörr som inte varit öppen mycket !?!? det tycker jag är konstig, och jag som inte har familj , brukar själv öppna dörrarna på mina för att torka efter tvätt,

BMW - Bil Med Wingar
Dörrar brukar bytas ut på garantin, inte lagas.
Men nu gällde det ju inte dörrar....
Jag fattede fel då jag trodde att både dörren och tröskeln var skadade. Fel, fel, fel... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.