|
|
|
|---|---|
|
Jo, jag har en nyregistrerad bil, avställd (aldrig tidigare påställd i SE) måste det försäkras (garage/trafik) fr.o.m. det datum den regbesiktigades? Den ska nämnligen "fixas" lite till, eller kan jag försäkra den senare? Ett garageförs. komer jag ändå att skaffa inom kort... Räddningen inledd... Länk | |
|
Nej, du måste inte ha en avställd bil försäkrad. Om du ska köra en enda meter med bilen är dock en försäkring att rekommendera, för det är inte särskilt kul om det händer något annars. En garageförsäkring gäller för stillastående bil, tänk på det. Har du bilen påställd utan försäkring så kommer ett rosa brev från TFF där de kräver dig på X antal kronor per dag fortlöpande. Kan bli riktigt dyrt. |
|
|
Jo, jag känner till brevet! Har fått betela t.o.m. pga. att andra som sålt bil till mig hade de oförsäkrade (tänk dig, komma hem till GBG med en bil och lita på att den andre hade försäkring = vanliga övergångsrutiner), rätt svårt at kolla försäkring en söndag... Jo, 1 meter kan jag köra i garaget :-) Tack! /Zoltan |
|
|
Dock går det inte att ställa på en bil utan att ha en giltlig försäkring på fordonet. Således kan ej problemet med TFF uppstå i detta fall. Oftast problem med TFF vid ägarbyte eller om man av ngn anledning sagt upp försäkringen utan ersätta den med annat bolag etc. Bilregistrets dator känner av om fordonet har en giltlig försäkring vid tillfället för ev. påställning, saknas fskr så godkänns inte påställningen. Försäkringen måste också tecknas en vardag för att kunna gälla på momangen. Ringer du ett försäkringsombud på helgen (och de lägger in fskr direkt) så fungerar ändå inte påställningen via telefon eftersom Bilregistrets databas ej uppdateras under helgdagar eller kvällar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.