AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.162

Etanol i 750:n, temporärt.

/I
10
/Ironman/
750iAL -88 "Princess Of The Night"
Hejsan, har av olika anledningar haft in BMW:n på märkesverkstaden, försäkringsärende. De har dock inte lyckats åtgärda det allvarligaste felet, cylinderbortfall. Min teori är att då packningarna saknas mellan byxrör-avgassystem och det har läckt rejält i skarven, så har lambdan fått fel värden och den har surat ned sig. På bmw bytte de stift och "tätade" avgassystemet, de smetade ljuddämparpasta utanpå skarven, jäkla tattarjobb. Den går dock fortfarande inte på alla burkar, jag tror inte det fått det tätt och att den blivit sur igen. Nya packningar är på väg, jag tänker nu ta upp stiften och borsta upp dem om de är sura, då de är sprillans nya borde de va OK om man rengör dem, och sen köra bilen på 40-50% etanol en halv tank eller så, mina kompisar hävdar att stiften blir hur rena som helst om man kör bilen på etanol samt att det är i princip omöjligt att sura ned den. Vad är era erfarenheter? Kan det vara skadligt?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Gissar att 50% kan vara lite mycket för att databoxen ska kunna kompensera för det. Min 735i fixar 30-35% etanol utan strul.

//Magnus

/I
10
/Ironman/
750iAL -88 "Princess Of The Night"
Jag har en polare som också kör 735 iAL -88, han har kört ett ca hundra mil i testsyfte med 100% E85, den drog mycket soppa och var allmänt svag, men det gick iaf, och den verkar inte tagit skada. Tänkte mest om det var något särskilt med 750n som kunde gå snett.
Paap Reeder
... vad har du för 4-gasvärden med en läckande byxrörsskarv?

Har svårt att tro att ett läckande byxrör resulterar i cylinder-rad-bortfall.

Vad säger DIS?

Jag har kört min på 100% E 85. Dock försvann inga ppm HC för det men så taskigt gick den inte heller även om den tog som sagt minst 30% mer bränsle.

MVH /// Paap R
Ett tips från verkstan... om ni har höga avgasvärden speciellt HC, sätt i mellan 30-50% Etanol innan besiktning.. går finfint att besiktiga utan katalysator. Har haft in en del bilar där vi sänkt HC:n från ca 300 till under 50... =) Det är fult, men funkar... Temporär lösning. Kör dock inte på detta mer än nödvändigt, då Etanolen är aggresiv.

There can be only one...
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Etanol aggresivt? mot vadå? Du tänker inte på metanol?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Det är lätt att tro att etanol är lika aggresivt som metanol men så är inte fallet - en vanligt spridd missuppfattning, de heter dessutom nästan likadant.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.