|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet vad den kan kosta ny ? Samt om den är svår att byta ? Eller kan man justera till den ? Billy B-10 Länk | |
| sök på styrväxel så hittar du massor | |
|
Billy: Jag beställde en ny från tyskland man kan få en för ca 12' minus 1500 om du skickar tillbaka den gamla. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Stephan: Var det till Biturbon ? Samt vet du hur bilen brukar bete sej med sliten styrväxel på E-34 an? Billy B-10 Länk |
|
| billy, om den e sliten borde du ha ett ganska stort glapp i mittläget | |
|
Billy: Japp. Det är vanlig 535 styrväxel. Precis som Baader säger så blir det ett stort glapp i mittläget. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Ok , skall ta och kolla upp det .... Enklast är väl att palla upp bilen så hjulen är i luften eller ? Fast när bilen står på marken så tycker jag inte att jag har ett stort glapp..... Dock så tycker jag att bilen är lite "mycket" spårkänslig , bussningar och sånt är kollat och ibra skick!!! Iofs så är ju vägarna här inte i speciellt bra kondition , och det kombinerat med breda däck är väl inte så bra kanske.... Billy B-10 Länk |
|
| Har samma problem som du billy. Tycker att bilen spårar och är känslig på vägen, man måste hela tiden vara aktiv så den inte sticker åt något håll. Jag har ganska stort glapp när jag vrider på ratten innan den tar i. Bilen har gått 27000.... | |
|
OK , hur skall man kolla detta med motorn avstängd eller på ????? Billy B-10 Länk |
|
|
avstäng och ej upphissad.använd väldigt små rattrörelser för att "känna efter" hur glappet är , kolla dessutom samtidigt att det är i slutväxel och inte i leder eller i kardanknuten på rattaxeln! som det är glappt. bäst är om man är två. medans den ena ryckar ratten fram och tillbaka med små rörelser kan den andra justera på slutväxeln. glöm ej att hissa upp bilen efteråt och kolla att inte det går tungt att styra genom hela styrutslaget. FAF |
|
|
OK , tack FAF - superbra svar ! Billy B10 Länk |
|
|
Min M5:a va det glapp i styrningen. Tänkte att det va på tiden o kolla upp det så i Tisdags låg jag under den o såg att det va i styrväxeln som glappet fanns. Uppe på växeln sitter det en mutter med en insex mitt i. Ta 17 hylsa o lossa muttern (gick uppeifrån på min) skruva inte bort den. Sen tar du en 5mm insex nyckel o skruvar åt lite försiktigt. Man måste va lite fingerkänslig o prova sig fram så att man inte drar åt för hårt. Då försvinner självcentreringen av ratten. Blir skit svårt att köra. Iallafall så blev mitt glapp betydligt mindre. Någon som vet vad en styrväxel kostar på BMW exempelvis? |
|
|
De kostar ca 14000 utan rabatt hos bmw.... Billy B10 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.