AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.186

635 CSiA: Segstartad trots allting bytt - hjälp!

Sida 1 av 2
Hej!

Jag har problem. Nu är det sista gången som jag försöker, sedan ger jag verkligen upp.

Bilen ifråga är en 635 CSiA -85, i princip helt original. När jag köpte bilen gick den som den skulle, men behövde alltid 2-3 sekunder med startmotorn för att starta. Efter någon månad blev den segare att starta och jag började felsöka.

I år har jag bytt box och chippat den med ett unikt chip för min bil hos JWR, bytt luftmängdmätare, givare till växellådan, provat med en annan temperatursensor, bytt till en ny startmotor, bytt bränsletrycksregulator och har perfekt bränsletryck, bytt bränslefilter, kollat pumpen, nytt fördelarlock och rotor, lambdasonden är kollad och både i- och urkopplad... Jag har alltså skruvat på varenda skruv på hela bilen. Tändstiften har gått drygt 500 mil och den är välservad i övrigt.

Allting på bilen skall alltså vara perfekt, men det är det inte. Problemet är att den ibland hoppar igång direkt, så fort man vrider om nyckeln, men ibland får man försöka två och tre gånger innan den startar. Jag blir vansinnig! När den är kall startar den oftast efter 1-2 sekunder, men inte alltid. När den är varm eller ljummen kan den också hoppa igång direkt, men oftast krävs 3-4 sekunder med startmotorn eller 2-4 försök.

Vad är fel? Bränsletrycket är perfekt och spridarna läcker inte. Den drar inte onormalt mycket bensin, drar ingen olja och går helt perfekt. Ändå kvarstår symptomen vid start. Jag har ju bytt precis allting!
Bilen i övrigt är fantastiskt fin.

H-J-Ä-L-P!

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Eftersom felet verkar intermitent så skulle jag gissa på glapp eller kalllödning någonstans.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
J.Dredd: Visst låter det troligt, men var? Rent spontant känns det som något är lurt med tändningen. Kan det vara spolen? Den är inte original.

I övrigt har jag nog varit på varenda kontakt överallt och kollat så att det inte är oxid eller glapp.

___
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bränslepumpsreläet ?? vanlig felkälla vid ospecificerad startproblem med varm o kall motor. pga kalllödningar i ledningsbanorna i relät.

///MVH Hasso
Länk
Hasso: Nja, det spelar ingen roll om jag byglar reläet. Det är samma sak ändå.

Hur många Ohm skall original tändkablar vara på? De som sitter på bilen och som skulle vara nästan nya är specade till 1 kOhm från spolen och till stiften är de specade till 5 kOhm. Men när jag precis mätte upp kablarna till stiften så visade multimetern 5.8 på 200 kOhm-skalan, vilket måste betyda att motståndet är 580 kOhm, eller tänker jag fel? I så fall är det inte så konstigt att något är... Fel.

___
Tjuvstannar den ibland också?
Mja, det har hänt tre gånger sedan i våras på kanske 600 mil. Den har liksom bara tvärdött på låga varv precis efter start. Sedan har den hoppat igång direkt igen när jag vridit om nyckeln.

___
Min musse var knasig förra sommaren, kunde bara tvärdöpå vägen och sedan hoppa igång igen.
Då tänkte jag till lite och drog en kabel direkt från plus batteriet till tändspolen och felet försvann= glapp i tändningslåset.
Kan kanske vara samma för dig.
//Stefan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Om jag inte minns helt fel så matas inte tändspolen på en Mustang med 12 V om du har en original spole och originalkablage en motståndskabel från tändsningslåset sänker inspänningen till spolen till ca 7-8 Volt eller nått sånt där när bilen startat, utan det är bara i startögonblicket som startkontakten matar 12 V till spolen(för övrig har jag ett original tändlås med nyckel i mina gömmor nånstans :)
Jag hade en Mallory högeffektspole så jag fick hänga av motståndskabeln från tändningslåset och dra en ny.
Men som sagt det är nästan 30 år sedan och minnet är inte helt färskt :)

///MVH Hasso
Länk
Nja, glappt tändningslås har jag inte. Men någon sade att kamaxelgivaren original sitter på en tändkabel. Stämmer det? Jag har läskiga eftermarknads Beru-kablar...

För övrigt skrev jag fel ovan. Det blir väl 5.8 kOhm, right?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Notera rent generellt oavsett bilmärke är att antingen har man motståndständkabel hatt includerad och vanliga stift eller så vanliga kablar och resistorstift i vissa tändsystem.
Så att kombinera fel dvs motståndskablar med resistorstift är ingen höjdare.
5.8kOhm låter väl inte som nått onormalt.
Men det åster ju finns E24 expertis på forumet, men det är ju semestertider.

///MVH Hasso
Länk
Hasso!

Eftersom jag har motståndskabel får jag hoppas att jag inte har resistorstift. Jag måste genast kolla vad det är för stift jag har. Där kan det ju helt klart fela, eftersom BMW:s originalkablar är kopparkablar - med noll resistans...

Om jag nu har resistorstift, skulle det kunna vara källan till mina problem?

___
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Jag kan inte svara på det hurvida det löser ditt problem.
som du beskriver så har från utgångspunkten när felet upptäcktes gjort modifieringar på styrboxen mm innan du hade löst grundproblemet och för mig är det fel ordning att felsöka på, inget säger att det är samma "fel" som är orsaken om man inte fann grundproblemet innan man började gör ändringar.

///MVH Hasso
Länk
Fast riktigt så har det inte gått till. Jag började med de allra enklaste sakerna - som man skall göra - och fortsatte uppåt på skalan. Eftersom boxen gick sönder ifjol, så bytte jag till en box med felaktigt nummer. Eftersom bilen gick dåligtt lät jag chippa den, vilket inte gick utan byte av box. På mekanikerns inrådan bytte jag luftmängdmätare etc etc... Och nu är jag där jag är.

___
Visa användare
35
Thomas H
320i -85
Har du kollat ordentligt att du har en vettig gnista vid stiftet? Även om man har en synlig gnista kan den vara svag så den dör under tryck i cylindern. Tändkablar är en underskattad felkälla. Om felet uppträder temperaturberoende kan det vara tändspolen som spökar. Kolla också noga kabeln från spolen till fördelaren. Kolkablar är ett gissel, kör med koppar. Mät resistansen i spolens primär och sekundärlindningar.
Tändningsfel kan vara ett helvete. Jag har själv skruvat i en volvovalp med en B20 (cool motor, fem rörliga delar...) som vägrade tända trots att jag bytte ALLT.

Thz
B20 är ju en pärla till motor. (:

Lappen på tändspolen där specifikationerna skall stå är borta, så jag vet inte vad de olika resistanserna skall vara. Har någon värden på en originalspole? Det vore fint om någon hade det!

Vidare skall jag kolla så att jag inte har resistorstift, bara motorn kallnar.

___
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Tyvärr har jag ingen kunskap att bidra med (önskar att jag hade).
Men kan du inte plåta tändspolen eller leta upp något nummer på den och skriva här på forumet så finns det säkert någon (Hasso?) som vet vad det är du har.

mvh. Fredrik
Nuså! Igår när jag och en kompis stod och skruvade upptäckte han att när man försökte starta bilen och den inte startade, så gick det en liten, liten ljusbåge mellan yttersta kanten på toppen och fördelarlocket. De gånger den däremot startade, så fanns inte ljusbågen där! Alltså får den ingen gnista, utan det blir överslag mot toppen!

Fråga: Varför blir det så? Och hur avhjälps det? Jag menar, fördelaren jordar ju i blocket (toppen) genom att vara skruvad i detsamma. Idag efter jobbet skall jag kolla alla motorns jordpunkter och se om det hjälper.

___
Visa användare
35
Thomas H
320i -85
Har du kollat fördelarlocket ordentligt? Det kan vara en liten spricka, knappt synlig för blotta ögat som leder ström -överslag följden. Prova med ett annat fördelarlock. Är det original lock så har det suttit där i 20 år med backelitens alla ålderskrämpor som följd...

Thz
Bilen är minutiöst servad och fördelarlocket var inte speciellt gammalt. Jag provade med ett annat jag hade med samma resultat.

___
Ke
47
Kensan
525I Touring,-93.
Hej J.Lindgren,
Idag läste jag din inslag om segstartad problem. Undrar hur har det gått sen dess? Nämligen har jag haft likadant problem för min 728,-81(E23) därför
jag har gått lika processen som du. Till sist kom jag fram till en alternativ lösning och efteråt startar det mycket lättare som nästan alla normala bilar.
Jag tror att anledningen är inget tryck i bensinslang till bensinrälsen!

Därför gjörde jag så att skaffa liten micro tryckomkopplare som ansluter till bräslepumps relä och +12V så att pumpen fungerar vid on-läge.
Intryck den så att trycktabensin finns i bensinslang som ansluter till bensinrälsen.Sen kan man starta motor mycket lättare då!
Lycka till!!

Kensan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.