AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.056

Ånga från motorn

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Just när man ska lämna in bilen på lackverkstad dyker nästa problem upp .. hoppas detta inte är vardagen för en typisk E38-ägare :)

Märkte på vägen till jobbet att bilen tycktes producera stora mängder vitrök vid gaspådrag, gick dock som den skulle och visade inte på högre temperatur än vanligt så jag antog att det var något ofarligt. Väl framme och parkerad finner jag att det inte är rök utan ånga (nästan helt luktlös) och att den kommer från någonstans bakom motorn, alltså vid väggen mellan motorn och kupén. Det kom ganska mycket ånga till att börja med men avtog snabbt och slutade efter cirka 10-15 min nästan helt när motorn väl var avstängd. Har inte kunnat kolla nåt noga än eftersom motorn är varm.

Nu är frågan, vad kan vara paj, och vågar jag köra bilen hem/till verkstad (cirka 2 mil oavsett vilket)? Eftersom det är "ren" vattenånga utgår jag ifrån att kylsystemet läcker någonstans.

Tacksam för snabbt svar.
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hej. Inte alls säker men det kan ju vara antingen någonstans vid toppen eller värmerrören till kupén....kanske?

Med vänliga hälsningar Patrik A
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Hej W2k.

Ren spekulation, men har du bytt vattenpump nyss? Om det är någorlunda samma som på E32ans V8 så går det två rör från pumpen och bakåt i V´et. Om dessa rör lossar när man byter pump blir det (nästan) aldrig tätt igen...
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Nix, vattenpumpen är mig veterligen aldrig bytt.
Har övertalat Borgs Bil i V-by om att ta sig en titt på eländet så snart det går, får bilen ditsläpad lite senare. Vågar inte köra bilen när den bolmar som en armé av kedjerökare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.