AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.220

Importera en bil per år?

Dr
342
Dredd
525d -10
Jag har för mig att man bara får importera en bil per år som privatperson. Eftersom det börjar bli dags för en bil till frugan, så undrar jag nu om någon vet om det är per kalenderår eller ett år från det att man senast tog in en bil som gäller? Annars måste man ju släpa med sig frugan ner...

Att vi åker på semester till bmw-verkstaden i sommar har jag lyckats få igenom, men att åka på nästa semester för att handla bil vetefanken om det går igenom det också. ;)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vet inte hur väl denna regel följs eftersom det finns folk här på forumet som tagit in mer än en per år. Kan du inte ta hem bilen och sedan registrera den på din fru. Då slipper ju hon åka med ner.

___
//Ulf
Den reglen finns inte längre, så länge som du inte behöver utnyttja undantagen som finns om man tar in bilen "för eget bruk".
Dr
342
Dredd
525d -10
Programmer
hehe, tänkte inte på det... Ibland är det för uppenbart för att man skall koppla. Givetvis spelar det ingen roll vem som skaffar exportplåtar och tar in bilen i landet.

T.P.
Vilka undantag?
Dredd: Det är (vad jag förstått) enklare att ta in en bil "för eget bruk" än om man tar in den som "import, annat ändamål". Eget bruk tror jag lämpar sig bättre för exempelvis äldre bilar som inte är helbilsgodkända. Rätta mig gärna om jag har fel.
Vad är det för bil du tänkt hämta? (nyare/helbilsgodkänd?)
Dr
342
Dredd
525d -10
En helbilsgodkänd. Typ en 320:a från slutet av 90-talet.
Om man tar in en bil från t.ex. USA så slipper man intyg på bromsar, krav på e-märkning av blinkers o.s.v. om man tar den för eget bruk. Det är knappast aktuellt vid en EU-import.
Import: annat ändamål, är det inte så det står i regbeviset om man tar in den för eget bruk? Jag hämtade en bil i april och det är de orden som står i regbeviset nu. Bilen är hämtad för privat bruk.
T.P.:
Du kan ALDRIG slippa att modifiera en bil som saknar exempelvis e-märkning av blinkers etc oavsett hur du än bär dig åt. Vad menar du med "det är knappast aktuellt vid en EU-import"?? Kan du utveckla detta resonemang lite....?
Jag har tagit in fordon som har sitt ursprung från USA och har då sluppit kravet på e-märkning genom att ta dem för eget bruk. Undantagen man får genom att ta en bil för eget bruk behöver man inte nyttja om man tar en bil från ett EU-land då de uppfyller bilprovningens/vägverkes krav ändå.
Lite info från vägverket:

"Registreringsbesiktning

Lindrigare bestämmelser
Om fordonet vid förtullning eller registrering bedömts som flyttsak eller ska användas för eget bruk, finns vissa lättnader från krav på teknisk utrustning och avgasrening. Hos Bilprovningen kan du få en sammanställning av dessa regler.

Import för eget bruk (och det inte är fråga om flyttsak)
Om du importerar ett fordon för eget bruk, kan fordonet få lindrigare bestämmelser vid den senare registreringsbesiktningen (av bland annat krocktest).

För att få tillämpa dessa bestämmelser
ska fordonet vara infört av en person bosatt i Sverige,
får du importera endast ett fordon inom en 12-månadersperiod.
Företag kan inte tillämpa dessa lättnader. Mer information kan du få från Vägverket eller Bilprovningen."
"Annat ändamål" är det man får om man tar in en EU-bil (dvs en bil med EU-certifikat som sålts som ny i ett annat EU-land, mestadels efter 1993)
Dessa får du ta in hur många som helst. Dock gillar kanske inte skattemyndigheten det men det är av helt andra orsaker.
Har din bil bara ett E-nummer på typskylten tar du in den utan ombyggnad förutsatt att den inte är modifierad bort från sitt orginalskick.

"Eget bruk" är när du tar in andra bilar än EU-bilar som därför inte uppfyller EU-kraven helt men kan godkännas med lättnader i kraven. Begränsningen där är en per 12-månadersperiod och den får inte användas i komersiellt bruk, som taxxi eller hyrbil t.ex.
USA-bilar är normalt i denna kategori
Du måste dock bygga om ljus, bullerintyg, chassinummer inslaget i plåten och lite annat. Däremot är det INTE krav på att ljusen är EU-märkta men det finns en hel del regler om ljusen som måste vara uppfyllda.
Mustang-klubbens forum har mycket mer detaljer i detta ämne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.