|
|
|
|---|---|
| Hej, jag igen glömde den 3dje frågan=) ja har ju en så kallad elektronisk låda i min vet inte annars va dom heter men va händer om ja sätter vanlig atf olja i lådan istället för den "special olja" som ska vara? vars fyllen man på?? finns ju ingen olje sticka? | |
rsarits |
Om du har den adaptiva lådan, så sitter det en plåtskylt på sidan av lådan. Skylten är svart eller grön beroende på vilken olja det skall vara, jag kommer tyvärr inte ihåg vilken färg som hör till vilken låda, men den ena skall ha den svindyra "evighets"oljan, den andra skall vara vanlig ATF DextronIII. Fyller gör du genom en plugg på undersidan av lådan, den sitter bakom (ovanför) ett runt plastskydd baktill på lådan. Du behöver en 17mm insxnyckel, köp en på Biltema till vanligt spärrskaft. Motorn måste vara igång och oljan i lådan varm, spaken i läge N, sedan är det bara att fylla tills det rinner över, klart! Påfyllningshålet är nivåhål också. Köp ett lock med slang, lika som på äldre sportdrycksflaskor, det finns på OK, du behöver ändå lyft för att fylla olja, hissa hemma i garaget är inte att rekommendera, då motorn skall vara igång och dessutom så måste bilen stå plant. |
mange540 |
Risken finns att du överfyller lådan om oljan är för varm... Kolla under mektipsen som behandlar byte av plastkulorna där står det nog vilken temp oljan ska hålla när du kollar nivån. /Mange |
mange540 |
Förlåt, för lite olja ska det naturligtvis vara...... |
|
Byt även oljefiltret!! Oljan ska vara mellan 30-50 grader när nivån kollas. Om inte lådan är skitig på utsidan, har det förmodligen inte försvunnit någon olja, mät hur mycket du tappar ur och fyll sen på lika mycket. Mina egna erfarenheter: Bytte olja & filter efter att bilen gått 10000 mil, oljan var MYCKET skitig. Kommer därför att byta igen efter ca 1000 mil. Använde Valvoline Maxlife ATF, som Valvoline säger motsvarar BMW "special oljan" (Esso LT 71141). Använde Mekonomens manuella oljebytapump. |
|
| Okej, ja ska ta itu me lådan imårn, de är ju bytt låda i den för 3 år sen å vet inte hur långt eller när den e bytt oljan så..men de är nog dags ändå för ett byte iaf...har så ja kan köra upp den på en ramp. hoppas de går bra så ja inte fyller på för mycket eller för lite...antingen sprängs alla packningar eller så skär lådan eller nå annat trevligt. går den som den ska har ja lyckats hähä... | |
| nån som vet på ett ungefär hur mycke de ska va i lådan? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.