AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.777

Frågor om katalysator på en 320

Sida 1 av 2
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Det sitter både lamdha och kat på 320n från -88. Men
det som gör mig lite förbryllad är att den vid senaste besiktningen mättes med 0.9 och 3.5 som gränsvärde. Och detta värde gäller ju för bilar utan kat... Så egentligen borde den ju inte gått igenom besiktningen. Eller är det helt enkelt så att det bara är bilar från -89 och senare som mäts enligt 0.5 gränsen?
I så fall finns det ju ingen anledninga att ha katen kvar för den verkar ju ändå kass... Och då kommer den andra frågan, blir nån grinig om jag tar bort den?
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Sitter det en katt orginalmonterad så får du inte ta bort det, gör du det så kan det innebära dryga böter om du blir påkommen.
Sätt dit en race katt istället så gör du miljön en tjänst också.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Okey den måste alltså sitta på men den behöver alltså inte fungera !? Vad är det för jävla dönickar som kommit på det...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den ska sitta där, och den ska fungera.
"Dönickarna" som bestämmer sådant är Vägverket, tidigare ihop med Miljövårdsnämnden men sedan ett par år på egen hand...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Miljövårdsverket skulle det stått...

Jeppe

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Tydligen så behöver den ju inte fungera eftersom 320n gick igenom med defekt kat... Och då har den alltså ingen funktion på bilen, men den måste ändå sitta kvar... Är det bara jag som är totalt blåst i skallen eller går den ekvationen inte riktigt ihop? Ni skulle se hur denna katalysator som jag pratar om ser ut i verkligheten... Den har utan tvekan varit med sen 1988 och en hel del stubbar och stenar! Det som är mest förbryllande är att den fortfarande håller tätt...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Deimos: Hur ska man konstatera att den är ur funktion för att kunna underkänna den menar du?

Jeppe

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Hög kolmonoxid halt såklart. Sen kan det väl finnas fler anledningar till att CO halten är hög i andra fall. Men i det här fallet är det knappast så eftersom både bränsle och tändningssystemet är nyservat. Så det står helt klart att katten är dålig. CO 0.9(0.5). Men återigen, eftersom det är en 88:a så blir den godkänd ändå. . . .
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Deimos: Frågan var inte vad du tror eller vet om din katalysator, utan hur en besiktningstekniker vid en kontrollbesiktning ska kunna avgöra att den är ur funktion.
Kan man se att katalysatorn varit öppnad eller ändrad på annat sätt underkänns den. Det enda sättet att klart konstatera att katalysatorn inte fungerar är att mäta avgaserna både före och efter katalysatorn, och detta kan av praktiska skäl inte utföras vid en kontrollbesiktning...

Enligt lag ska den sitta där, och den ska fungera...

Jeppe

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
På min gamla bil från 1988 med frivilligt monterad kat är det alltså min skyldighet som lekman att veta om den fungerar eller inte. . . Och om den inte gör det så kan jag rent hypotetiskt bli bötfälld trots att den gick igenom bes . . . Ledsen att jag hänger upp mig på detta men logiken stämmer inte. Gränsvärdet CO 3.5 är ju inga problem att komma under med någorlunda frisk motor trots defekt kat. Med andra ord åker det runt x antal bilister där ute i god tro, men med bilar som egentligen inte är lagliga!

Den skall sitta där. men den behöver inte fungera.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Deimos: I den mån det anses rimligt är det ditt ansvar att den fungerar. Så länge du inte demonterat den, medvetet satt den ur funktion eller av annan anledning vet att den inte fungerar anses detta krav uppfyllt.

BMW Berra: Man får inte hitta på egna regler, utan ska följa de som finns i lagtexterna. Enligt dessa ska den sitta där och den ska fungera.
Naturligtvis får man spekulera, gissa, tycka och tänka och hitta på som man vill, men då bör man lägga upp det så att det inte framstår som fakta!

Jeppe

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Jesperado: Okey, då vet jag vad som gäller iaf.
Har fler frågor som du också bör kunna svara på(Såg att du var besikningstekniker). Bärarmsbussningarna glappar nå så fruktansvärt, går tom att se med blotta ögat hur dåliga de är. Dessa ska självklart bytas snarast då framvagnen känns hemsk särskillt vid inbromsning, även bromsskivorna är lite skeva och det gör ju inte saken bättre. Problemet är att jag troligen inte hinner göra allt detta innan besiktning. Släpps den igenom eller är det ingen idé att ens åka dit och försöka ?
Jesperado:Dom kollar inte funktionen på kattn på bilar före -89 års modell då spelar det ingen roll om den funkar eller ej den går ju igenom en då.
Ro
25
Roger164
BMW 320i -86
Jesperado: Om det nu enligt lag är så att kat som är fabriks monterad måste finnas kvar och skall fungera på en -88 kan man ju fundera på varför det på bilprovningen står så här: Quote:1989 Skärpta avgasreningskrav, i praktiken krav på katalysator. end quote.

Bara en liten fundering, bilprovningen själva verkade ju inte ta så hårt på lagen om avgasreningen på bilar -89 ens.......

/roger
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
BMW Berra: Nej, det gör "dom" inte, däremot kontrolleras befintligheten och möjligheten att fungera. Att man inte gör någon direkt funktionskontroll betyder inte att lagtexterna gällande avgasrening per automatik slutar gälla, kraven är alltså samma ändå...

Roger164: Det citatet syftar på de krav som ställs/ställdes på biltillverkarna. Från och med 1989 års modell skärptes kraven så pass att det enda sättet att uppfylla dem var katalytisk avgasrening, vilket sedan blev ett direkt krav.
Även gränsvärdena för utsläppskontrollen vid kontrollbesiktning skärptes senare för årsmodell -89 och senare...

Jeppe

Ro
25
Roger164
BMW 320i -86
Jovars det är jag medveten om, jag menar att kraven på utsläppet ändrades....

Men du menar iaf att det står i lagen det här med en kat på -88 måste fungera, bombsäker??

Själv besitktigade jag just min 320i touring med 325 motor extraktor, 3" helsystem och utan kat..........den bes killen måste ju ha varit små dragen.

../roger..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Roger164: Visst är jag säker. Det har dessutom diskuterats minst (MINST!) tjugo gånger tidigare här på forumet, och alltid med samma resultat.
Jag kan inte yttra mig om han var "smådragen" eller inte, även om jag tvivlar på det. I den mån han borde upptäckt några oegentligheter är det naturligtvis en miss att han inte gjorde det, men det är trots allt du som bryter mot lagen varje gång du kör bilen, ingen annan...

Jeppe

Jesperado: Hur kollar dom möjligheten att fungera som du skriver.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
BMW Berra: På just katalysatorn kontrollerar man i princip bara så att den inte varit öppnad eller på annat vis modifierad...

Jeppe

Jesperado:Tack för dina svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.