|
|
|
|---|---|
|
På min 530iAT -95 går inte kompressorn till ac´n igång. Om man kopplar 12V rakt in i den så startar den, vad är det som gör att det inte kommer ström ända fram?? Det finns gas i systemet, fyllde på nytt idag.kykillen sa att jag måste söka bilelektriker ,det kan vara nån räle eller säkring. tack för svar även HASSO är välkomen. MVH-V8 | |
|
förlåt AC killen kopplade 12V rakt in och den startade efter att ha kontrolerat och fyllt på gas , det kom riktigt kall luft och det fick jag uppleva i bara 5 minuter. MVH-V8 |
|
|
Känns som om givaren till "systemtrycket" är paj. En gissning i alla fall.Vet ej exakt namn på denna. |
|
|
hasso MVH-V8 |
|
|
den kallas för lågtrycksgivaren, tror den satt gängad in i kompressorn. Men kolla säkringarna, klimaanlage heter ac:n på tyska //Simon |
|
|
jag har kollat säkringarna....dem är ok. nu går kompressorn men den lägger av efter ca 10,15 minuter sen tar det ca 30 minuter sen går den normal i ca 10,15 minuter OSV kan nån svara på det? MVH-V8 |
|
|
Läge för en klimareparatör tror jag. Det sitter både låg och högtryckspressostater i systemet, dessutom två av den senare. Men även en del andra sensorer och tempgivare som kan göra att du får symptom som dina, allt förutsatt att det verkligen är rätt gasmängd och därmed tryck i systemet. FP |
|
|
folke tack för ditt svar. ska jag betala en gång till för kontroll och sånt,igår betalade jag 700:- för kontroll och vacumsugning plus gas. idag betalade jag en bilelektriker 200:- som inte gav mig nån vettig svar bilmelektriker sa att det kan vara AC panel. ny kondensor kostade ca 1500:- (billig i tyskland). dessutom så litar jag inte på nån bilelektriker eller bilmekaniker, jag brukar klara nästan allt. MVH-V8 |
|
|
700:- för kontroll och ny gas inkl vakuumsugning är iofs billigt. Du får försöka felsöka med hjälp av schema och manualer, kanske nån kompis som har tillgång till detta och lite mätinstrument. FP |
|
|
tack folke är trött på detta nu faktiskt. jag ska lämna in den till nån riktigt AC spesialist sen får det kosta vad det kosta. MVH-V8 |
|
|
gör det så får du reda på vad det är ..jag har renoverat min egen ac för ett tag sen..det var INTE billigt!! //norda |
|
|
idag byte jag fläkten men systemet fungerar inte ,det är nåt felnu har jag byt fläkten ,kondensorn , fyllt gas men den fungerar inte . OBS : när jag kopplar plus kabel direkt till kompressorn så fungerar det utmärkt.' jag börjar misstänka AC knappen eller AC panelen . eller vad ska jag göra? MVH-V8 |
|
|
Det finns som sagt ett antal komponenter i en AC-anläggning som alla måste funka för att kompressorn skall arbeta. Vanligast är nog att någon av givarna (en lågtrycks, två högtrycks, tempgivare osv) har lagt av. Vidare sitter det med säkerhet ett par reläer, och så själva betjäningspanelen med kupétempsensor och övrig elektronik. De flesta bilar har även en funktion som bryter kompressorn vid fullgas, på automatare tar man signalen från kick-down brytaren. Inte för att skrämmas, men själva knappen är nog den enklare delen....) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.