AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.347

Vem är egentligen säljare?

BraMotorVerkstad
Om en bilfirma, en mäklare, säljer en bil "på uppdrag" - vem är då den egentliga säljaren? Dvs vem kan jag ställa till svars om jag strx efter köpet skulle hitta ett "dolt fel" (finns begreppet dolt fel inom bilbranschen, förresten?)
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Förmedlaren.
De ska alltid föra över bilen på sig innan den reggas på köparen och det är förmedlarens kontrakt man skriver på inne på förmedlarens kontor.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
BraMotorVerkstad
Finns begreppet "dolt fel" inom (beg)bilbranschen?

sb
35
sbkingz
BMW M5 -05
FEL!!

förmedlare för ALDRIG över bilar i deras namn. Dom kan dock ställas till svars om något upptäcks, men när du handlar från en förmedlare måste du oftast skriva på ett papper där det står att dom inte ansvarar för bilen skick och att det är köparens rätt att undersöka bilen innan köp!!
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
När jag sålde min Passat via Thomas Sund Bil i Sthlm så gjorde han det, och det gjorde vi även när jag jobbade som Bilsäljare på VW under de 5 åren som jag jobbade där.

Varför skulle man skriva på ett sådant papper? Enligt lag så är förmedlare lika med säljare och är därför ansvarig. En lag kan ALDRIG avtalas bort!

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
BraMotorVerkstad:
Dolt fel finns. Det är sådant som en lekman (vanlig svensson) inte kan kontrollera under normala former. T.ex. avgasvärden. Om den är dåligt reparerad i t.ex. balkar etc.
Tror det finns mer info på www.mrf.se

ku
147
kuai
320CiM -04
Du stephan: Det finns en drös med dispositiva lagar i Sverige!
Så länge bilen som är till salu står på mark som disponeras av förmedlaren så är förmedlaren också skyldig att lämna garanti etc. Gäller även om den tilltänkta bilen står utanför förmedlarens gård i fall där affären görs upp på förmedlaren kontor eller liknande. Detta går inte att förhandla bort hur man än vänder o vrider på det hela.
BraMotorVerkstad
Ang. "Dolt fel" fick jag det här - kanske inte alltför klargörande - svaret från MRF:

Svårt att besvara. Behöver sätta in begreppet i ett sammanhang för att lättare kunna besvara.

Men det är klart att en begagnad bil kan vara behäftad med fel som kan vara svåra att upptäcka.

Hälsningar
Tomas Ulander
Tfn vx 08-701 63 00
Bilhandelsansvarig
MOTORBRANSCHENS RIKSFÖRBUND (MRF)
Lagar kan avtalas bort ... avtalslagen till exempel, köplagen ...

Dock inte konsumentköplagen, som är tillämplig i detta fall.

Förmedlaren ansvarar för bilens skick.
Al
462
Alexandar
BMW M5-01

Jabbal och andra har rätt. En bilförmedlare är lika ansvarig för
bilen som om han ägt den själv och sen sålt den. Går ej att avtala bort.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.