AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.696

Alpina B5 Touring Världens snabbaste kombi!

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
I senaste svenska Auto Motor & Sport (nr 15) så testades flera toppmodeller såsom, Brabus, Porsche, Ferrari, Bentley, Carlsson och MTM på Nardobanan som dessutom var trimmade i olika steg.

Alpina B5 Touring accade klassiska 0-100 på 4.4s "utan high-tec som launchcontrol eller SMG-låda" (citerat på från AMS).
0-200 på 14.5s jämfört med t.ex. en trimmad Ferrari 575 (med lika många hästar) gjorde det på 13.5s.
MEN....Toppfarten uppges vara 314km/h, men som vi alla vet så är Alpina lite återhållsamma med såna siffror. På Nardobanan mättes den till 319 km/h!
(Ferrarins toppfart blev 325 km/h)
Reflektion: Lev. Alpina med Run Flat? Känns som om det just behövs på denna bil :DD

Låter som om Alpina är tillbaka på samma sätt som de gjorde det på 80-talet (tänker främst på B10 BiTurbo som en gång var världens snabbaste sedan) och det mitt i 80-tals hysterin!
Ber att få gratulera Hr Bovensiepen med anställda och säger nu Grattis Grattis Grattis (på 4.4s)
Nån mer än jag som blev ännu mer sugen på B5 Touring?! ;D

M V H
Stephan - med ett stoort leende på läpparna

Dagbok:Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Visst är det imponerande!

Jag tror att de som inte är sugna på en sådan vagn här på forumet går att räkna på en hand. ;-)

Dessvärre är dylika vagnar få förunnade. Men visst om 10-15 år så äger jag säkert en begagnad B5 :-)

__
///M som i Mugge.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Ja, jag:) Håller AMS i näven:) P.S. 319 km/h med takreling!!!

Micke K. Länk
V12 LeMans
Trevligt , får väl inhandla ett ex av tidningen när den kommer i handeln på torsdag(på min födelsedag , ;-) ) plus ett ex av nr 16 av tyska AMS , där bl a B5an testas plus mkt annat som t ex dubbeltest BMW 745d / Audi A8 4.2 TDI och provkörning av BMWmotorförsedda Weismann GT och Morgan Aero 8 .

Länk
Helt klart ett intressant test. Detta finns även i förra numret av tyska AMS.

Testet av 745d mot A8 4,2 var ju inte så rolig läsning. Tur att det kommer en uppdaterad version av 745d strax. Ett mycket bra nummer för övrigt som förutom B5-testet innehöll ett test av F430 mot Gallardo med en storseger för Ferrarin:)
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Vill hellre ha sedanen! Men skulle inte tacka nej till en touring om nån gav mig den :)

mvh
Erik

Min: Länk
V12 LeMans
mkt hästkraftskrig är det , ;-) Audi-dieseln fick bra kritik även i senaste nr av engelska Evo .

Apropå F430 vs. Gallardo , så står ju inte utveckling stilla hos Lamborghini , uppdaterad Gallardo och Murciélago nästa år , åsså kommer ju den öppna versionen av Gallardo till hösten , minst lika snygg som snygga F430 Spider .

Hade varit intressant att jämföra nya 750i mot 745d .
4.4s! Det är ju ingenting annat än SK*TGRYMT!
Vad är det för tjänstevikt på B5'an?
14.5s till 200 är inte heller illa för ett "skåp".

Jag gläds också åt att Alpina är på väg tillbaka gammal storform:)

Mvh,
/Wille
V12 LeMans
WilleW :

en länk som STEPHAN hade i ett annat inlägg som handlade om M5 vs. B5

Länk

1720 kg på B5 sedan jämfört med 1830 för M5 e60 , så B5 touring väger väl lite mer än sedanen .
Jag hittade på Alpina.de, 1810kg.
Att flytta en bil som väger drygt 1,8 ton med 19" däck från stillastående till 100km/h på 4.4s är RIKTIGT imponerande!

Mvh,
/Wille
V12 LeMans
Ja , respektingivande bil . M5an i all ära , men B5 är i mitt tycke ett strå vassare .

Och ska verkligen intressant å se om de , enligt rykte , bygger en super-e90 med B5/B7-motorn .

spitze
B5 Touring och B5 Limo bilder:

Länk
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Tack Gustav. Som vanligt förstklassiga bilder.

Micke K. Länk
You're welcome :)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Varför använder man inte V10:an? Hade den inte blivit ännu grymmare då?
Alpina och BMW M är en ovanlig kombination och tillåts yttterst sällan (B6 3,5 S samt B12 5,7 Coupe)
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Sigdarve:
B5 är lika snabb/snabbare än M5E60. Dessutom så får inte Alpina några motorer från //M eftersom de inte ska konkurrera med //M pga Alpina är mer komfortinriktade autobahnlook och inte en Ringen-bil.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Så det finns regler för hur det skall gå till? Det är alltså BMW som bestämmer hur det skall gå till i slutändan.Trodde att Alpina bara köpte in bilar och gjorde vad de ville med dem! Att de inte får motorer är väl en sak, men de får alltså inte ens köpa in en M5 och göra om den? Alpina är en BMW och inget annat ;-) Eller?
Alpina heter "BMW Alpina" och är de enda som har tillåtelse av BMW att använda BMW i företagsnamnet. De har ett mycket intimt samarbete och är lyhörda för varandra.

Alpina verkar också som ett mini-testalbb för BMW där de nya motorerna testas för Alpinas kunder innan de gör entré i BMW ordinarie modellprogram.

Alpina måste lyssna på BMW annars riskeras detta samarbete.
dunstan
Otroligt! Att den var så snabb trodde man ju inte! Typ köra runt familjen och lasta barnvagnen för att senare piska porschar. He he he! Coool bil!

Såg att man i 95% av fallen skall välja en Alpina B5 framför M5 också... ;-)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.