AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.541

Hur lossa rundad bult?

Sida 1 av 2
th
59
thomas80
525i E34
Håller på att bli galen på en av de bultar som håller fästet där bromsoket sitter (närmare bestämt #4 på Länk

Lossade först ena sidan, tog nog 20 min att få loss. Satt något så in i h-vete. Andra sidan var den undre lugn medans den övre nu har blivit helt rundad efter allt för många misslyckade försök att få loss den. Har försökt med en tryckluftsmutterdragare men ingen lycka. Har försökt slå den på sidan med stämjärn utan lycka.

Vad återstår för bra metoder? Enda jag kan komma på nu är att svetsa fast en hylsa på den. Sen värma lite om jag kan komma åt utan att skada något annat sen dra av den. Vad säger ni? Finns det smartare lösningar?
St
28
Strongliquid
525iA Touring -96
Länken funkar inte, för mig iaf.

Men slå fast en hylsa som är lite mindre än skallen kan funka, gärna nån med mycket tänder, typ torx eller dylikt.
Dränka in med smörjmedel, rostlösare, låta det verka ett tag, sen värma och prova igen.

Annars kapa skallen och sen hoppas det går att ta lös pinnbulten med två muttrar på kanske.
parolof
exakt, låt rostlösare verka över natten, och sen gör som "Starkvätska" säger:-)
th
59
thomas80
525i E34
Vad är det bästa man kan använda som rostlösare? 5-56 har jag kört lite men i detta fallet verkar det ha svårt att tränga in..

Fick även samma bekymmer nu när jag skulle lossa kopplingen mellan bromsröret och bromsslangen till oket, vill bara inte lossna! Har kört på massa 5-56 och biltema universalolja nu (haynes rekommenderade ngn inträngande olja, vad är det?).

Man kanske inte skall värma allt för mycket på just den, händer kanske ngt med bromsvätskan?
th
59
thomas80
525i E34
Länken på inlägg #1 var Länk
th
59
thomas80
525i E34
Massa läsning på ämnet... gällande bulten till bromsoket så blir det nog att svetsa på ett nytt mutterhuvud. Får bra fäste med nya huvudet + att jag värmer ordentligt så att det släpper.

Länk
Länk
Länk
Länk

Den mellan bromsledning/bromsslang är ju lite värre men kylspray + mos2 olja kanske kan funka.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Rostlösare går sällan in i en gänga, om det inte får ligga flera dagar i ett bad.

Lösningen heter bra verktyg, för att lossa rör/slang använder jag en liten rörtång på slanganslutningen och en svetstång ( av bra kvalite "Visse" ) på rör nippeln.

Samma gäller för luftnipplarna, en liten svetstång, dra försiktigt fram och tillbaka, bara nån millimeter, efterspänn tången flera gånger tills den sitter bergfast, dra fram o tillbaka även när du känner att den lossat för att rensa gängorna, smörj alla gängor noga när du återmonterar så slipper du liknade problem i framtiden.

Jag har bytt alla bromsrör på en E34 senast i dag, utan att dra av nån ting trots att allt var ordentligt fastrostat.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Länk

kanske kan va nåt!?
Sigdarve

Nu kanske jag råkat prova sådana verktyg från Rusta/Jula, men hursom var de inte tillfredsställande.

Med lite rutin BÖR man veta när/om saker sitter fast, och vid bromsloken kan man unna sig lite värme från gaslåga (skydda dock damasken i oket!)

Om man nu dragit en bult rund så tar man en mutter som gärna får vara så stor så att den "går på" den runda skallen (mindre går givetvis!), sedan svetsar man bara i muttern. Dra lös direkt efter, då det fortfarande är varmt.

Men är det befogat att vara varsam mot gamla rostiga bromsrör, som ändå ska bytas..?

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
th
59
thomas80
525i E34
Isåkare:

Menar du en sån här modell av svetstång?

Länk
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Värm som fan med gas och ta ett bra grepp med en rörtång på den! Funkade för mig iaf. Fick värma av samtliga bultar när jag skulle byta skivor på min.

Länk

Svetstång:
Länk

Men räcker en svetstång till en 15mm bult..? Rörtång är att föredra.
(fast om man värmer så duger 15mm blocknyckel ypperligt! =))

- Men jag kan ju ha fel!

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Svetstång enligt sista länken för mindre prylar upp till 10-12 mm

A och O för större skallar typ 19 som håller oket är 6 kantshylsor, inte 12 kant, gärna med Optipunkt som Biltema har eller liknade, slå på hylsan ordentligt, titta noga på hylsan när man drar, minsta antydan till att den drar snett, avbryt, slå igen, är den mycket rostig, slå dit ett nummer mindre hylsa.
"slå dit ett nummer mindre hylsa."

Som sagt: Om man värmer från början där man "vet" att det sitter så slipper man slå sig less och sina fingrar sönder med ovan citerad metod.

Om man inte har en gassvets så går det lika bra att dra lite MIG/MAG på bultskallen. Klantar man sig, och svetsar lite på sidan om, så har man väl förhoppningsvis en vinkelslip i garaget, då man har en svets...

Har man ingen svets så kan man försöka med diverse tattarknep, såsom mindre hylsa, rörtång, svetstång, skiftnyckel, polygrip, "supergreppet" m.m.

- Men jag kan ju ha fel!

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
För att lossa en skruv ska du värma muttern delen för att den växer i storlek när den blir varm. Om man bara värmer skruven KAN effekten bli det motsatta, den fastnar änu mer, men värmen kan även mjuka upp själva rosten så det lossnar.

Det jag ville med mitt inlägg var att med rätt saker från början behöver man sällan använda kap svets etc.
Precis vad jag ville med mitt inlägg, och som även framgick av mitt inlägg.

Sen så är inte teori = praktik. I detta fall spelar det ingen större roll, då "mutterdelen" också sväller. Sväller faktiskt mer, iom att det är en större tänkt radie.
(kan härledas, men ska det behövas?)

- Men jag kan ju ha fel!

bo
171
bosson
730d -06
Har råkat ut för samma sak. 1 av bultarna satt så in i skogen och hade ingen krafthylsa i strlk 18 så fick bli en vanlig. Nu har jag rundat den och provat svetsa på muttrar men dom vill bara lossna. Verkar som bulten är gjord i nå fint stål. Använde en MIG, tror ni det sätter sig bättre med en Gassvets?
Holy thread necromancy Batman!!!

(Sorry, kunde inte låta bli. Har inget i övrigt att säga i ämnet)
bo
171
bosson
730d -06
Lyckades byta bromsbeläggen utan att lossa den där bulten, men nu ska jag införskaffa riktiga hylsor tills nästa gång.
no
163
novaland
520iA Touring -10
FunkySpyder: Måste ge bosson cred för att ta en tråd som faktiskt berör ämnet än att slentrianmässigt starta en ny tråd om ett ämne som 70 andra före honom likaväl kunde ha berört i egna trådar. Dessutom är det inte nån kommentar på köptips eller liknande som skulle ha varit en nedgrävd och begraven tråd =)

Jag skrev själv i en tråd angående hjulbultar och butterdragare. Själv har jag haft 0 koll på moment och julbultar, utan har dragit fast muttrar "Så dem sitter!" med fälgkors. Googlade lite på ämnet och såg att det var ganska rejälva värden man kunde få till med ett fälgkors jämfört med vad en bult tål. Vidare på det ämnet så borde man antagligen vara lite försiktigare när man ska t.ex. dra loss muttrar som denna.. Om man inte får loss en bult/mutter innan ett visst moment så borde man ju leta andra vägar, typ värma och rostlösare... arnars står man nog snart med en rund mutter och/eller en avdragen bult.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har för mig att den bulten är en 8.8 eller 10.9, men har någon form av specialytbehandling (troligen någon form av korrosionsskydd).

Så det kan nog vara en bra idé att slipa bort ytskiktet innan du försöker svetsa i den.

Kommer inte ihåg exakt hur det sitter - men i värsta fall kanske det går att kapa av skallen och sedan trixa ut bromsokhållaren för att sedan ta den kvarvarande skruvstumpen med en rörtång eller liknande, då har ju spänningen släppt och det lär vara lättare att gänga ur den.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.