AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.965

hjälp, HITTA elfel,batteriet laddas ur!

ma
76
maiden
530dATX Innovation -15
Har något som SUGER strömmen ur batteriet när bilen står!!

Nån som vet hur ja ska göra för att hitta på vilken grupp felet ligger??????(hur ja ska mäta)....

Mvh johan
parolof
vilken bil gäller det, vanligt fel är kortis i kabelstammen till bakluckan (mellan kaross och baklucka) annars lossa pluspolen, koppla in en amperemätare i serie mellan pluspolen och pluskabeln, - på amperemätare till batteriet, plus till kopplas till pluskabeln, ryck sedan en säkring i taget tills du isolerat felet
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Kolla kabelhärvan till bagaget och antennförstärkaren, vanliga fel när batteriet laddas ur
ma
76
maiden
530dATX Innovation -15
tja

det är en touring!!
ok,ska försöka testa allt det då....

tackar!

ma
76
maiden
530dATX Innovation -15
Har mätt mellan pluss poooolen och kabeln nu, visar först
135mA,efter typ 10sek gick det ner till ca 40mA......

Lossade på en säkring åt gången men inget hände fortfarande samma ström åtgång!!!!!

kollade oxå kabelhärvan till bakluckan men den såg bra ut!!

Nån som kan tipsa mig om nått mer att kolla?!?!?!?!?

mvh johan
Visa användare
35
Thomas H
320i -85
40mA är inte mycket, ganska normalt. Det verkar som ditt batteri är på g att muerte. Ett batteri kan verka OK när man mäter det och det orkar starta bilen, men har en cell kortslutit så ligger det och drar ur hela tiden plus att man inte har någon kräm för mer krävande saker typ kallstart på vintern etc. Mät batteriets förmåga att hålla spänningen uppe vid hård belastning, startmotorn id est. Faller spänningen för mycket är battteriet kasst. Detta kan hända även nya batterier. Kämpade i två dygn med elfel på en gammal scania med nya batterier så de misstänkte jag aldrig, men där låg felet. Hämtade nya på garantin och sedan var allt frid o fröjd.

Thz
ma
76
maiden
530dATX Innovation -15
Thomas:

ok, ja batteriet är ju nyligen inköpt,så då är det kanske det som är fel!!

Vad är "för mycket" när man kollar med startmotorn?

Kan man mäta batteriet på något annat sätt å se hur bra det håller?

Vet du hur mycket ett larm drar då?(har orginallarm)

svintoleffe
el fel är bland det jobbigaste som man vet, på en annan bil, då var det et relä, som hade hängt sig, o det drog ur batteriet för mig. var bara av en händelse att jag tog bort det, så vips var problemet borta.

Länk Bimmern
MVH Leffe
parolof
maiden, du kan INTE mäta när du kör startmotorn om du inte har ett bamseinstrument som klarar upp till 100amp eller nåt, ett hobby instrument brinner upp
Visa användare
35
Thomas H
320i -85
Parolof o maiden

Nä nä, självklart ska vi inte mäta strömstyrkan. Jag pratar om spänningen. Lägg på polskorna och mät, är allt OK har du 13 volt cirkus, gärna mer. Låt en polare köra startmotorn och kolla hur mycket spänningen faller. Kommer ej ihåg riktvärde, kolla med en frisk bil. Inte gärna under 8 volt gissar jag.

Thz
ma
76
maiden
530dATX Innovation -15
batteriet ligger på ca 12.60 V! (nyladdat på ca 12,90 V, men det har minskat lite)

Krypströmmen ligger på ca 40mA.....
max värde enligt BMW är 65mA...

så jag förstår inte hur batteriet kan laddas ur,antingen är det något fel med batteriet, eller så är det något annat skiiit som strular

Batteriet är av märket GLOBAL 72Ah, inköpt för 3 månader sen ungefär..

Ska testa mäta när ja startar bilen och se vad volten ligger på då ......
Du kanske kan prova att koppla loss båda polerna på batteriet över natten. Anslut igen dagen efter och prova att starta bilen. Funkar det inte så är nog problemet inne i själva batteriet. Jag vet inte om detta är nåt bra felsökningssätt men kan kanske vara värt att prova...
Jag antar att ditt batteri är ett underhållsfritt utan öppningar, annars kan man kolla att det bubblar i alla under laddning.
40 mA låter normalt, batteriet borde hålla i en evighet med den strömstyrkan.
Jag håller med Thomas H om att kollmäta på en frisk bil när det gäller spänningen när du kör startmotorn, den kan nog sjunka ganska rejält utan att det är onormalt. Fixa på nåt sätt så att motorn inte startar (ex tändning off) när du gör detta. Du bör nog köra ett tag på starten så att du får ett bra mätvärde och det blir svårt om motorn går igång direkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.