AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.287

Besiktningsprotokoll från Tyskland

tony t
Hej jag är ny på forumet och nybliven BMW-ägare. Är helnöjd med mitt köp, en fantastisk bil i en helt annan klass än de Volvo och SAAB jag tidigare ägt. Bilen, en 535iA -97 (import -01) är väldokumenterad och jag har ingen anledning att tro att den skulle vara skruvad eller liknande, men efter att ha läst alla skräckhistorier på detta forum så skulle jag ändå vilja kolla historiken lite närmare, man kan ju aldrig veta.

Min fråga är om det finns nåt standard tillvägagångssätt för att få ta del av de tyska besiktningsprotokollen. Vet inte var jag ska börja.
sb
35
sbkingz
BMW M5 -05
Det skulle du har gjort innan du köpte bilen!!!!!

Du kan låta BMW göra milkontroll genom att koppla bilen mot deras dator. Du kan också faxa till BMW i Tyskland och fråga om dom kan skicka lite uppgifter från deras centraldator. BMW Sverige kan också göra samma sak (faxa till tyskland) men dom tar ca 300 kr för det!

Det du inte vet, mår du inte dåligt över :)
tony t
Jo jag skulle gjort det innan, men visste inte att fusket var så utbrett förän jag läste inläggen på detta forum vilket jag hittade till EFTER bilköpet.

Milskruvning verkar ju vara ett jätteproblem på importerade BMW, som vi alla har intresse av att förhindra, och jag förslår därför att någon som är insatt lägger in ett klistrat inlägg med en mall på vad som ska faxas till Tyskland, med en text (på tyska) och fält för chassinr etc.

Det skulle förenkla det avsevärt för nybilsspekulanter att kontrollera historiken. Som det är nu så är det nog många som inte orkar engagera sig eftersom de inte vet hur man kontrollerar historiken samt inte kan tyska. Det är för krångligt helt enkelt.
tony t:
har du haft att göra med någon tysk förut? Typ vela ha uppgifter framtagna på beställning? Antar inte det eftersom du verkar tro att det går som en dans att få uppgifterna serverade. Vill inte verka otrevlig mot dig men ditt resonemang låter vettigt förutom att det aldrig skulle fungera i praktiken.
Tyskarna är nämligen inte speciellt pigga på att hjälpa till, speciellt inte om de själva inte har någon vinning i det hela.
mvh.
tony t
Rolex det är ju precis det jag vill avhjälpa genom en standardmall (på tyska) som faxas till dem. Om man ringer och talar engelska misstänker jag att de bara tycker det är jobbigt, får de ett fax på sitt eget språk kanske det är lättare att faxa tillbaka uppgifterna direkt.

Vet någon förresten vad motsvarigheten till Svensk Bilprovning är i Tyskland? (Webadress?)

sb
35
sbkingz
BMW M5 -05
dom har TUV.de och Dekra.de

tror inte dom är villiga att lämna ut uppgifter till privat personer, men kan gå.
tony t
Tuv.de funkar inte.

För övrigt så vet väl alla att man kan ringa bilprovningen och få ut samtliga svenska besiktningsprotkoll på en bil? Gjorde det nyss, de mailar eller faxar över protokollen direkt.

Det borde gå i Tyskland också.
Ps
72
Psz
530iA -05
Det går tyvärr inte hos Dekra. Jag försökte få ett gammalt bes.protokoll men de hänvisade till ngn datalagstiftning men däremot var BMW´s kundtjänst i Tyskland mycket hjälpsamma när jag förgäves mailade BMW-firman där min bil var köpt. De kontaktade firman och jag fick svar på mina frågor. Gå in på BMW.de och klicka på kontakt o.s.v

MVH
Pelle

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.