|
|
|
|---|---|
|
Pga punktering och slitna däck köpte jag nyligen en uppsättning beg sommardäck på fälg (bra skick, körda ca 1500mil skulle jag tippa). Monterade själv och har sen dess mkt skak i ratten vid inbromsning. Att döma av tidigare inlägg låter det som om balanseringen blivit vajsing. Sliter jag onödigt mkt på bussningar osv om jag väntar till service (ca 2veckor) med att få det fixat? Spindelleder och bromsar byttes för ca 18månader sen. Hade lite småskak i ratten och drog lite sidledes innan däckbytet också så balanseringen var nog inte 100% . Kan jag ha slitit ut bussningarna, spindelleder redan? | |
Xicaxo |
110% chans att balanceringen är kass. har du kollat bäst före datumen på däcken ? kanske är för gamla.. torra m.m You Have Been Tuched By Xicaxo ______________________________ |
|
Kanske kan detta vara till hjälp: Länk __ ///M som i Mugge. |
|
| Ojoj -lite för avancerat för mig. Låter som balansering... Nån som har några tips om en bra gummigubbe i Hammarbykrokarna? Eller kan jag ta första bästa verkstad? | |
| Iof märkligt att det bara vibrerar vid inbromsning... Balansproblem bör märkas vid körning, gärna vid 90-95 km/h oftast kör man "igenom" obalansen vid 100+ | |
|
hur ser skivorna ut? min va precis som din men när jag bytte skivor så försvann de! |
|
|
Är hjulen dragna med rät moment?? Felkatigt moment kan göra att bromsskivorna slår sig vid uppvärmning, detta kan generera vibrationer. Kolla också att anliggningsytorna är mellan fälg och bromsskiva är rena. Detta är enkla saker att kolla först. |
|
|
hade liknande problem, små vib vid 80-95 sedan ok till 110. för mig var det att jag skulle ha centrumringar. /Peter |
|
Oakhammer |
Centrumringar för mig.... |
|
Tror de är dragna med någorlunda rätt moment och tyckte skivorna såg ok ut. Ska försöka hitta nån däckgubbe-har inte fått tummarna loss. Nån som har tips på nån i södra delarna i sthlm(mellan slussen och nacka/björkhagen/årsta)? Misstänker att tips och ungefärliga kostnader finns i forumet men har ni fräsch input så är jag idel öra. Tack på förhand |
|
|
Det är ofta att det vibrerar vid inbromsning när däcken är obalanserade. Det brukar också komma när däcken slitits mycket och därmed tappar balanseringen. På mina två senaste uppsättningar hade jag vibrationer enbart vid inbromsning när dom var slitna, efter däcksbyte var det borta. Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.