|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, det här är knappast ett av de mer exotiska spörsmålen som dykt upp, och veteranerna får väl försöka hålla sig för skratt. Jag tänkte byta stift i 750:n, och har givetvis lagt märke till att de sitter lite halvtaskigt till. Ni som gjort detta ett par gånger kanske kan ge mig en snabb "steg för steg"-beskrivning av hur man enklast gör det. Om man måste montera loss vissa grejor, tidsåtgång, verktyg, svårigheter etc. Jag skulle givetvis kunna gå ut och köra lite trial and error, men då det ibland blir mer error än man vill så är det ju lika bra att fråga först=) Tacksam för hjälp! Mvh /Fredrik | |
|
Jag har bytt några gånger vid detta laget. Första gången skruvade jag (i mitt tycke) bort onödigt mycket, t.ex. +terminalen mm. Nu är det bara spolarvätskebehållaren jag demonterar och tycker det går lika bra ändå. Hemligheten ligger i rätt verktyg och helst smala armar och händer. Har man några olika långa förlängare och några olika leder kan man pussla ihop rätt kombination för varje stift, så går det hyfsat lätt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hyffsat lätt, tidsåtgång? Vad kan gå fel? Hur känsliga är tändkablarna för skador, är det risk att göra sönder dem när man sliter loss dem? Exakt hur gör man när man mäter resistansen i tändkablarna? Behöver man något förutom en vanlig multimeter? Mvh /Fredrik |
|
Paap Reeder |
... min erfarenhet är att tändstiftshattarna måste dras 100% rakt ut från stiftet. Ett mikroskopiskt knäck och den är kass. Jag brukar trots allt ändå lossa +terminalen. Går litet snabbare då tycker jag. Använder faktiskt bara en Biltema tändstiftsnyckel med spärrfunktion samt en kort kort förlängning till vissa stift (5,6 och 12:an). Jag upplever det knepigt att veta hur dra dit de nya stiften med rätt moment .... eller att exakt känna när tätringen "sätter sig". Går bra med mitt spärrskaft tycker jag. Vad har du köpt för stift? MVH /// Paap R |
|
Jag gör det på ca en och en halv timme, och då i lugnt tempo. Första gången får man kanske räkna med att det kan ta ett par timmar. Tändkablarna får man som sagt vara försiktig med, se till att dra i hatten och inte i kabeln, och dra vinkelrätt. Ska du mäta motståndet behöver du en multimeter som kan mäta resistans, anslut en mätkabel i varje tändhatt på kabeln och avläs motståndet. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.