|
|
|
|---|---|
|
Det är dags att riva ner bakvagnen på min E36 och jag funderar på att byta till Powerflex bussningar. Bilen ska byggas om med grövre krängningshämmare och lite annat för att vässa väghållningen på den. Frågan är bara om det ger mycket oljud med hårdare bussningar? Kanske ska man använda original till de 4 bussningarna över diffen och köra hårdare på de andra för att inte oljud ska smyga upp i karossen? Kan man sätta i bussningar från en M3 i en 325 då de borde vara lite tightare? Tacksam för alla sunda råd om hur jag ska optimera väghållningen på bilen... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
|
Powerflex som gäller. Låter inte mer med sådana... |
|
|
Hårdare bussningar medföra att det kan bli lite mer vibrationer i bilen men f*n så mycket tightare än orginal + att de håller bra mkt längre eftersom det är gjort av ett annat material (nylon?) Körde själv med powerflexbussningar överallt + KW ställbart chassi på M5-01. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Allright! Tack för inläggen! Den M5:an borde varit tight Stephan =) Polyurethanplast är de gjorda av fn. Beställde Powerflex till allt utom krängningshämmarna då jag ska byta dem till grövre. Funderar på H&R kit för drygt 4000:- eller köpa från M3 på skroten. Borde vara mest prisvärt att handla M3 prylar skulle jag tro... Den excentriska bussningen i framvagnen är det enda (vad jag vet) som hindrar från att köra med M3:ans värden på hjulinställningen med... Lr??? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Bluebeemboy: Det var den. Jäkla skillnad jämtemot 3 år gamla bussningar. :) M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Ursäkta min inkompetens men frågar man inte så får man inget veta. Var sitter bussningarna? Sitter de mellan "bilen" och stötdämparens fäste? Är det kanske den gummiklumpen som sitter på stötdämparens "stång" som går ut och in i dämparen eller va heter en sån? Kan man tjäna väghållning (och tystare gång) i att bara byta ut sina gamla bussningar mot nya original? |
|
|
Ingen fara Ravve... Bussningar är de "hylsor" i ett mjukare material än metall (Polyuretan t.ex.) som sitter t.ex. mellan bakvagnsbryggan och karossen. Mellan främre bärarmar och kaross mm. Fungerar som en liten dämpare som bl.a. isolerar vibrationer och ljud från att fortplanta sig in i karossen. Att byta ut gamla busssningar mot nya gör underverk på Bmw:s med några år på nacken. Ett steg längre är att byta dem mot lite hårdare bussningar (Powerflex)som ger en mer "tight" väghållning då det inte flexar så mkt. På Måndag får min E36 Coupe Powerflex bussningar i hela bakvagnen samt M3ans excentriska fram. Ska även svetsa i M3:ans förstärkningsplattor när jag ändå hissar ner bakvagnen. Kan återkomma om ngn är intresserad. Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
lite off topic här men jag behöver hjälp =) har sen jag köpte bilen (316i -93 e36) undrat varför bakhjulen såg så konstiga ut... de pekade liksom inåt och nästan plogade lite... lämnade in den hos en kille som skulle kika på'n, och han konstaterade att mina bussningar var slut. det var de bussningar som sitter framför bakjhulet på länkarmen. jag vet inte om bussningarna hade glidit eller nåt, för länkarmen låg emot karossen, och det kändes fel =) vet nån vart man får tag på dessa bussningar? och vad de kostar? tänkte jag skullle lämna in bilen så det blir gjort ordentligt... tacksam för svar! //Patrik |
|
|
Billiga på Bmw och inte speciellt dyrt att låta den göra jobbet också. Hjulinställning krävs efteråt. Kolla www.realoem.com om du vill se hur det är konstruerat... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Kolla med forza Länk Finns ett par matnyttiga pdf:er lillan Länk |
|
| PABLO: Det är silentblocken, köps på mekonomen för ca 2-300kr och bytes för ca 1000kr på verkstad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.