|
|
|
|---|---|
| Sitter fel däckdimension på 320n. Sitter 195/60 15 på den nu, i regbeviset står det 205/50 15... I intruktionsboken står det 195/55 15... Vet ej vad som är lagligt men hur som helst är det för hög diameter, tar i lite i hjulhuset när man kör med fullt rattutslag. Hur som helst så undrar jag om jag är tvungen att köpa nya däck innan besiktning? | |
svintoleffe |
Tar däcken i hjulhuset kommer du ej igenom, jag har torskat på det själv. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
ang. dimensionen så får du ändra dimension uppåt eller neråt, bara rullomkretsen inte skiljer mer än 5%! ang. att det tar i, ja det får inte ta i ngnstans vid normala rattrörelser...går man enligt reglerna skall du ju inte klara dig men man kan ha tur :) jag hade nog satsat på att byta, räcker ju om du byter till en annan dimension på framhjulen om du kanske inte har 4 däck i en annan dimension liggandes... man får ju ha olika dimensioner på bilen, bara det är monterat axelvis! t.ex. 195/60/15 på bakhjulen och 185/60/14 på framhjulen som exempel... MVH Johan K |
|
|
Jag skulle absolut inte byta bara för besiktningens skull. Jag skulle åka dit o prova. Här kan man göra däckberäkningar Länk |
|
| Du kan med lätthet åka dit och få igenom. Om det bara skrapar i lite vid fullt rattutslag är det ingen fara. Så petiga är dom inte. | |
|
Kan däcken ta i någon annan del av bilen vid styr och/eller fjädringsrörelse ska bilen enligt reglerna underkännas. Vilken dimension fälgarna/däcken har kontrolleras inte vid en kontrollbesiktning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Okey, då är det alltså bara att se till att inte köra med fullt rattutslag dagarna innan besiktningen så att skrapmärkena hinner förvinna. Bilen gick ju igenom vid förra besiktningenmed samma däck(enligt förre ägaren) så jag får väl hoppas på att denna besiktningsman är lika tolerant, om han ens upptäcker det. Däcken har ju bara gått 500 mil så jag har ingen lust att köpa nya... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.