AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
642

Hur får jag bort luftfickorna? (M5 3.8)

Da
80
Darky
M5 3.8 -92
Hej

eftersom ingen svarat på ett tag i min sista tråd så skapar jag en ny!

Jag har nyligen bytt termostaten på M5an samt spolat ur kyl systemet i tron av att luft fickorna skulle försvinna! Men det har dom inte gjort! Och jag hittar ingen luft ventil?

Har ringt till automax och de hittar inte heller nån luft ventil när de kollar på deras skisser?? Jag antar att det är luft fickor som är felet då tempen på motorn har en tendens att hoppa från normal till nästan högsta sen tillbaka inom sekunder!! Hjälp skulle verkligen uppskattas!!

Mvh / Martin
Pe
77
Peter U
M5 2000
På gamla bilar (typ min gamla 2002 och 323i) så kunde man starta motorn utan lock till expansionskärlet och låta motorn gå till termostaten öppnade sig, då sjönk kylvätskenivån och man fyllde på mer - vips så var det klart. Är inte säker på att det funkar på nyare bilar.
Ett annat tips kan vara att kolla med annan givare / tempmätare för det verkar otroligt att tempen skall gå upp så mycket så fort som du beskriver. Kanske jordfel?
Da
80
Darky
M5 3.8 -92
Kom nyss hem från en verkstad där de har en snubbe som är rätt bra på BMWs M modeller! Han var helt säker på att det var vatten pumpen :-( Så det blir väll till att byta den nu me!

Vi prova så som du sa med expansions kärlet! Det svämma över hela motorn :-( Så det är nog "plast" vipparna`?? eller var dom kallas som är kassa det kända felet på dessa modeller som ja trodde jag hade sluppit! Men men vatten pumpen är rätt billig samt att man kan byta själv! Tack för ditt svar iaf!

mvh / Martin
Smiley©
Det finns en avluftning på en av slangarna som går in i värmeventilerna för kupévärmen.
Sitter nära + kabeln som går upp till + polen där.

Jag har nyligen bytt motor i min bil och har bara luftat den där, det verkar funka okey, iaf när motorn står på tomgång, har inte varit ute och kört än så jag vet inte om värmen kan stiga då.

/Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.