AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.910

Varför stora fälgar?

Vi
12
Vierdank
320Ci -01
Förutom att det givetvis - med varierande resultat - finns en estetisk poäng med större fälgar (17,18,19), gör dom någon "nytta" för en standardbil?

Jag har 16" på min 320 och vägljudet är ju redan besvärande i den modellen. Blir inte vägljuden ännu mer påträngande med mindre mängd gummi mellan väg och plåt - och med bredare kontaktyta? So, what's the point?
Undrar en enkel BMW-bilist...
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Ska man vara fin får man lida pin=)
andha45
Vierdank,
jag är inne på samma linje som du. Jag köper alltid så små hjul som möjligt till bilen. Komforten blir alltid lidande med större hjul, möjligtvis märks det inte så mycket på släta tysta franska motorvägar men i de flesta situationer. Om man har ett hyfsat sportigt däck (dvs inte Michelin Energy T-däck) så är bilen oftast tillräckligt sportig med standarddimension, åtminstone för min smak.

Om man kör mycket i Tyskland, 180-220 km/h på mer eller mindre kurviga motorvägar är det lite en annan sak, då hänger inte t ex en 523 e39:s 205-65-15 med riktigt om man kör hårt./PH
andha45
små hjul = färre tum, större hjul = fler tum... hjulen är ju lika stora...
Dem flesta köper större fälgar för utseendets skull, annars skulle det inte se så kul med en massa E38:or, E39:or rullandes på 15" hjul (Stort e snyggt!). Att du har ett påträngande vägbuller från dina 16" hjul betyder kanske att du har fel däck till din 320? Vad kör du på?
Själv så åker jag på 18" med 265 sulor bak, 235 fram. Vinsten med detta är att det blev snyggt, bättre väghållning och att jag tar alla "to fast to furious" wannabes i rondellerna här i Malmö :)))

Min vackra Länk
Mvh Dragolito
Nyare BMW passar inte i standardfälgarna. Designen kräver större fälgar. När jag köpte min första E46 320 så beställde jag den med kryssekerfälg i dim 15" eftersom det var standard dimension, det skulle jag inte ha gjort. Det såg alldeles för litet ut. E90 har 16" som standard ser alldeles för litet ut det med.
Jag har som tur är 17", men den ser jäkligt bra ut i 18".

No More Limits!
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Kör med 19" på 328án.. Ser j-ligt bra ut och bilen ligger kanon i kurvor.. (även sportchassi & sänkning) men jag anser att det är aningen för stötigt och ganska jobbigt vid kraftigt regn..

På 740´n har jag original 16" med "ballongdäck" vilket är underbart.. Jag har väl lärt mig uppskatta komfort på "äldre" da´r då jag trivs med "gubbstuket" på min 740..
Enbart för utseendet. Ser fjolligt ut med små fälgar. :)

Min M3
Länk

BMW CS Nord #6028
Vi
12
Vierdank
320Ci -01
Det är tydligen som jag misstänkte: primärt är det en estetisk vinst - även om jag förstår att greppet (på torr vägbana) i många fall kan vara av värde.
Att e46 bullrar är ju ingen hemlighet, så det var intressant att höra att ni nog tycker att "man får lida lite pin för att vara fin".

Constrictor: "På 740´n har jag original 16" med "ballongdäck" vilket är underbart.."

Det ante mig. Komforten är ju inte helt oviktig på våra tämligen skraltiga svenska vägar.
Har kört mycket i södra Frankrike (med hyrbilar) och det ger en god tankeställare om Sverige som välfärdsland. Det franska vägsystemet är helt underbart - fantastisk infrastruktur. Det gäller inte bara motorvägarna, utan också "N"-vägarna (riksvägarna), som ofta håller bra mycket högre standard än svenska riksvägar. Spanska "Autopista" inte heller fel.
Bodde man där så...

Dragolito: "Att du har ett påträngande vägbuller från dina 16" hjul betyder kanske att du har fel däck till din 320? Vad kör du på?"

Jaha, jag har tittat efter: Dunlop SP Sport 2000E, 225/50Z R16 runt om.
Är det galet?

SP 2000 ska vara ganska så tysta däck, vet att min 525:a hade dem från bmw när bilen var ny ;) Vissa Jaguar, Audi, VW levererar sina vagnar med SP 2000 från fabriken. Bra däck du har, men du är kanske allt för mycket kräsen till vägbuller? Köp en 760 med dubbla rutor ev en pansarmodell ;)

Min vackra Länk
Mvh Dragolito
parolof
poängen är väl att du kan ha lägre profil på däcken med samma omkrets och med lägre profil stabilare vägegenskaper, sen att det är snyggt också är ju en bonus
Vierdank:
Du glömde nog att både Frankrike och Spanien har BETALSYSTEM på sina motorvägar. Kanske inte så konstigt att de har bättre vägar i dessa länder då??? Välfärdsländer?? Hhmm....

(Och ja, jag såg att du skrev att du även gillade landsvägen/gratisvägen men denna kanske man är värd att få på köpet om man som bilist i dessa länder årligen erlägger tusentals kronor i vägavgifter på motorvägen)
Vi
12
Vierdank
320Ci -01
"Du glömde nog att både Frankrike och Spanien har BETALSYSTEM på sina motorvägar."

Det är helt sant.
Fast du betalar istället dina motorvägar via skatten, vare sig du använder dem eller ej. Vägar finansieras ju antingen via skatt och/eller med direkta avgifter.
Har ju också diskuterats i Sverige och Danmarksbron är väl ett halvsvenskt exempel på tillämpning. Den kommande trängselavgiften i Sthlm är ju också en form av avgiftsbelagd fordonstrafik (och ett nytt vägmärke för det kommer att införas).

Ur såväl ett privat- som nationalekonomiskt perspektiv finns det fördelar och nackdelar med bägge stystemen.

I vilket fall som helst så tycker jag (som turistande besökare) att Frankrikes vägnät är fullständigt suveränt. De har till och med tre vägsystem som i de flesta fall löper mer eller mindre parallellt: D, N och A-vägar. Alla tre är mycket väl underhållna.
A(utoroute)-vägarnas informationstavlor (precis som på övriga kontinenten) ger hela tiden viktig och god information om framförvarande hinder och problem.

Däremot är "tempo-karaktären" på A-vägarna mycket mer "nervig" än i Svedala. Betydligt tightare marginaler. Ur det perspektivet är det behagligare att köra i Sverige.

"Välfärdsländer?? Hhmm...."

Javisst är de det!
Vi har länge levt i den svenska välfärdstron att hela vår offentliga sektor (sjukvård, skola, infrastruktur etc) är den bästa i världen.
Och den är bra - även om den urholkats betydligt de senaste 20 åren.
Men vad många svenskar upptäckt, i takt med att utlandsresandet blivit tillgängligt för allt fler, är att många andra länder har precis lika bra offentlig service som vi. I många fall bättre. Vägsystemet i Frankrike är - för mig - bara ett exempel som bekräftar det.
Sedan är det en politisk fråga att Frankrike, som så många andra länder, valt att finansiera motorvägarna med direkta avgifter från de som använder dem istället för via skattsedeln.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.