AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
736

Hur måmga mil håller en kopplingscylinder?

Visa användare
195
Sainio
Alpina B8 4.6 Cabrio -96
BMW 540iA Touring -98
BMW 528iA Touring -98
BMW 320iA Cabriolet -89
Om en bil gått c:a 9000 mil och kopplingscylindern behöver repareras.
Är det troligt att miltalet stämmer?
Det gäller en Alpina med V8 och manuell låda.
Säkert har körsätt med saken att göra, men ska jag misstänka att bilen gått mer? Eller är det "normalt" slitage, eller kanske det rentav händer...
Behöver lite hjälp...
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
På min 3.0S -72 har båda kopplingscylindrarna hittills hållit i 68.000 mil (slavcylindern har dock börjat läcka litet) men det är nog mer vanligt att dom går sönder av "naturliga" orsaker mycket tidigare!

Då skulle jag personligen hellre kolla på annat som tex slitage på växelspak, ratt, pedalgummin, säten, mattor eller blästrad vinruta, strålkastarglas, dimljusglas. Skulle också försöka lista ut om bilen är omlackad och ställa detta i relation till ev stenskott i fronten och bakom fram och bakhjulen (om den saknar stänkskydd).

Har man möjlighet kollar man naturligtvis med BMW över servicehistoriken (där får du bla mil och datum). Om inte annat gör dom det säkert mot betalning.

Andra kan säkert fylla på med fler enkla knep.

Per L
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Nja, hur gammal är bilen i fråga? Har den stått mycket i garage?
Kopplingscylindrar har nog ingen milbegränsning i hålbarhet, det dom spelar mera roll är att broms/kopplingsvätskan har blivit bytt regelbundet.
Problemet verkar också vara mera vanligt på bilar som har bara körts på somrarna. T.ex mina sista två bilar har varit sådana som förra ägaren inte har använt på vintern (garageförvaring halva året) och på båda har jag fått byta slavcylindern vid 12-13000mil ("garanterade")

MVH:Sakke
Visa användare
195
Sainio
Alpina B8 4.6 Cabrio -96
BMW 540iA Touring -98
BMW 528iA Touring -98
BMW 320iA Cabriolet -89
Tack för snabba svar.
Bilen är en cab, så troligen sommarkörd. 1000 mil/sommar, ungefär...
Ska kolla pedalgummin, m.m. extra noga ändå.
Servicebok finns har jag också fått information om.

Peter

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.