AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
777

E38, bakväxel-trassel

Halloj!

Tänkte bara kolla om det är vanligt förekommande att bakväxeln kan strula på E38or? Jag talade med en BMW-meck tidigare idag och han sade att han aldrig någonsin blivit tvungen att byta en sådan...

Är det någon som råkat ut för bakväxelras?

/M
(Ja, det kan ev. vara så att jag har råkat ut för det, rätt gissat!)
Nu har jag fått min bakväxel bytt mot en begagnad motsvarighet... däremot tänkte jag att jag skulle byta oljan i den (trots att det är "life time olja") i och med att man inte vet vad den har varit med om...

Jag var ned till BMW här i Uppsala och frågade men de kunde inte komma fram till vilken olja som skulle i...

så... vad för olja skall man ha i sin E38 -95?

Mvh
Marcus
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag har aldrig hört att det är life-time olja i slutväxeln. (Bara i vxl-lådan). I instruktionsboken står det Märkes olja av hypoidtyp
(enl rekommendation av BWM-verkstad) Hmm...uttömmande information.

Det borde vara diffbroms i din växel då det är vinkeltolvan vi pratar om. Personligen kör jag med Castrols syntetiska slutväxelolja som är rekommenderad till BMWs slutväxlar med differetial broms.
Fick du klart för dig vad som hade hänt med din bakaxel Marcus? Hade den gått utan olja, eller vad??

Mvh. /Kjell
Meckade ned den igår... Jag har lite bilder på hur den ser ut, kan vara lite roligt att se :-)

Nåväl, en axel som några av kuggarna sitter på har brustit (över tiden) och nu äntligen hade de lossnat och skapat kaos i lådan... en hel del av kuggarna såg bra ut trots det (trodde det skulle vara sallad faktiskt).

Powertoy:
Tittar man i ETK så står det ett märke där, "life time oil", när man tittar på bilden över bakväxeln.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.