|
|
|
|---|---|
|
Har just fått 320 motorn bytt till en 325 -93 i min E36:a. Funkar i övrigt bra men tomgången är mycket orolig, vandrar från 500-1500rpm och ibland även högre för att ibland dö bort helt. Ett annat problem finns också vid gaspådrag vid över 5000rpm där motorn lägger av och börjar bluddra och hacka! Den går därefter dåligt en stund och sedan går det igen att köra under 5000rpm. Jag har kvar 320:ans katalysator samt lambda. Märkte att 325 kontakten inte passade så bra i 320:ans lambda givare. Jag tvingade dock ihop dessa så att de nästan gick ihop i varann men låsringen gick inte att vrida runt. Såg på ETK att 320 har siemens medan 325 har bosch! Men båda är ju dock 4-poliga. Största misstanken är nog dock lmm, såg att det fattades lite av de tunna metallplattorna inne i lmm. Kan man koppla ur denna och köra utan eller skall jag göra ett besök hos BMW-verkstaden och få den testad? | |
parolof |
tomgångvandringen beror nog på tomgångsventilen som behöver rengöras, sök så hittar du info om det. Resten...glapp i lambdakontakten? |
TobbeBMW |
Jag hade exakt samma problem som du häromdagen, använde uteslutningsmetoden, koppla ur luftmassemätaren, se om bilen går bättre, gör den det...grattis :-) Annrs koppla ur lambdan... samma procedur. På min var lambdan kaputt och jag skulle tro att den är det på din också, särskilt som du fick tvinga ihop kontakterna. |
|
Kan vara så att du behöver byta generator, om tomgången är orolig, om du även har blinkande belysning, lampr, innerbeylysning, consoll, mätartavlor mm, så är det troligen generatorn som spökar, alltså så är det batteriet som överladdar. För säkerhets skull så kan du kolla ljuddämparen så att den inte är igenpluggad av smutts, kan även vara luddet i ljuddämparen som har gått sönder som kan sätta stop för avgaserna, kan bli samma effekt som när man själv andas genom ett sugrör och är ute och springer samtidigt. Hoppas att det kan vara till någon hjälp. MVH/Per |
|
|
Det börjar nog se ut som att lambdan behöver bytas, kopplade ur lmm igår samt bytte till nya tändstift men samma sak, orolig tomgång samt stopp etfter 5000rpm. Hur funkar till exempel biltemas lambdasonder? Såg att de hade en fyra kablars sond mycket billigt. Kanske värt att pröva!? Känns annars som helt olika motorer dessa b20 och b25, b25:an har mycket bra vrid mot b20! Helt klart värt att byta motor! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.