|
|
|
|---|---|
BraMotorVerkstad |
Jag tittade på BMW, Mercedes och Peugeot; 7-serien, E klassen resp. 607:an. Vidare på årsmodeller 1999-2002. Jag valde ut tre gamla och etablerade bilhandlare i min hemstad. Resultatet är tämligen entydigt. Handlarna ligger alla runt 10% högre än Bilpriser.se. Det är vad man borde kunna förvänta sig. Jag är nöjd. :-) |
|
Tre slumpade bilar: 1. Länk - 47.800 kr säger bilpriser.se 2. Länk - 153.000 säger bilpriser.se 3. Länk - 140.900 säger bilpriser.se Jag är fortfarande inte imponerad för fem öre. |
|
parolof |
för en sådan site ska stämma med "verkligheten" måste ett STORT antal bilköp följas upp över ganska lång tid, för att följa upp slutpriset och det kostar nog mer än det smakar att göra något sådant, förstår inte vitsen riktigt... |
BraMotorVerkstad |
Som en av mina första chefer sa för länge sedan: De här testen vi kör, de är inte bra. Men de är de minst dåliga som finns. Så, min fråga till liste och parolof: Var finner ni en bättre metod att bedöma bilar än bilpriser.se - om ni väger in nedlagd tid för sådan undersökning? |
| Jag anser att värdering sker bäst av erfaret folk på respektive märkessajt, d v s NordicAudi-folket har bäst svar på Audi, AutoPower-folket på BMW, STCS-folket på Saab etc. Det är dessutom gratis, till skillnad från bilpriser.se fr o m i höst. | |
parolof |
BraMotorVerkstad, "Var finner ni en bättre metod att bedöma bilar än bilpriser.se" Jag kan göra ett vb skript som slumpar ett pris som nog träffar bättre, dessutom gratis;-) |
| BraMotorVerkstad: Problemet är att det är fler faktorer som spelar in än de man kan välja på hos brapriser. Men gediget att "alla" bilar finns med. Och det ger ett hum om priset, även om det inte är helt korrekt. | |
|
Hur förklarar man för svensson att man inte överrensstämmer med priset han fått fram om ens bil på bilpriser.se? =) Folk kommer ju tro att det är riktpriser på bilen. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. |
|
BraMotorVerkstad |
Jag har försökt framhålla att med brapriser.se får man fram en ofta hyfsad bedömning på c:a 30 sekunder. Man kan naturligtvis delta i olika möten, diskutera med bekanta, surfa på Internet, besöka ett antal bilhandlare, dra upp bilar på en Gör-det-själv-verkstad och på så sätt få fram ett bättre beslutsunderlag än på brapriser.se Som en halvminutsorientering tycker jag brapriser.se väl försvarar sitt existensberättigande. Nu vet jag av erfarenhet att fackfolk ogärna lyssnar på bedömningar som tagits fram utifrån andra modeller än de som de själva tillämpar. Så sura reaktioner på mitt inlägg får väl ses som ...naturliga. :-/ |
Jirar |
Man skall väl inte ta deras priser på blodigt allvar, en kul funktion men det måste väl vem som helst fatta att det inte går att alltid få korrekta siffror. Finns ju väldigt mycket som spelar in på priset. Jag tycker att dom verkar pricka rätt bra på lite nyare bilar, men som sagt en rolig funktion. |
BraMotorVerkstad |
Brapriser.se går bara tillbaka till 1992. Testar man en äldre bil, "räknas den om till 1992" vilket förstås blir fel. Man får lära sig använda formelsamlingen på rätt sätt. |
| vad är brapriser.se för sajt? En bilsida typ? | |
BraMotorVerkstad |
www.brapriser.se Man bör sätta sig in i villkoren för hur siten är uppbyggd för att kunna använda den på rätt sätt, annars hamnar man lätt i en form av "panikprotester". Deras egen presentation: På bilpriser.se kan du värdera de flesta personbilsmodeller på marknaden (bilar upp till 12 år och 25.000 mil). Bilpriser.se:s värderingsmän har räknat ut värdeminskningen per månad och per mil på våra ”vanliga” bilmärken och modeller (totalt c:a 6000 modeller och utföranden). Värderingarna bygger på marknadsundersökningar, våra värderingsmäns branschkännedom samt riktprislistor för begagnade bilar. Bilpriser.se:s värderingsmän är förordnade av Handelskammaren och arbetar dagligen med bilvärderingar för bl.a. finans- och försäkringsbolag, KVD-Bilauktioner AB och vagnparksägare över hela landet. Värderingsmännen har mångårig erfarenhet av bilars värdeminskning och hur händelser på marknaden påverkar bilars pris (såsom t.ex. nya modellintroduktioner och säsongs- och konjunkturförändringar mm). I bedömda värdeminskningskurvor ligger därför antaganden om nya framtida modeller med viss regelbundenhet och annan regelmässig påverkan. Arbetet med att följa upp prisutvecklingen pågår hela tiden genom samarbetspartners och kunder som rapporterar in försäljningsstatistik och synpunkter. Bilpriser.se erbjuder även företag, myndigheter och bilhandlare en professionell värderingstjänst innehållande inbytespris , restvärden och prognostiserade framtida värden. Dessa tjänster finns på adressen www.bilpriser.se Angivna värderingsutlåtanden utgår från ett normalt skick (bilar utan större rekonditionerings-, service- eller reparationsbehov mm). Som tillval (när du gör din värderingsförfrågan) kan du sedan välja bland ett flertal parametrar som påverkar bilens pris. För att få så rätt värde som möjligt måste du själv bedöma hur skicket påverkar värderingen uppåt eller neråt. |
| Angående att det skulle vara en bra 30-sekundersvärdering... Vill man ha en snabb och väldigt generell värdering på en bilmodell kan man lika gärna besöka BytBil.com och knappra in märke, modell, årsmodell och miltal där. Sen är det bara att dra ett snitt på de priser som kommer upp och dra av 10-15 procent. Jag lovar att det är minst lika förtroligt som Bilpriser.se och dessutom gratis. | |
|
Jag var inne på Länk men det enda som är där är en länk till Länk. Hur är det meningen att jag ska göra?? |
|
|
Länk bilpriser, inte brapriser... |
|
BraMotorVerkstad |
liste, bilpriser.se erbjuder ju företag, myndigheter och bilhandlare en professionell värderingstjänst med inbytespris , restvärden och prognostiserade framtida värden. Här har du uppenbarligen chans att sätta upp en egen framgångsrik, konkurrerande verksamhet - utan egna större investeringar. |
|
Givetvis hittar man till bilpriser.se, det står ju tom i topic. Vilket sänke.. |
|
|
BraMotorVerkstad - Varför skulle jag lägga ner tid på att skapa en konkurrerande tjänst när det inte ens finns marknad för den som redan finns? Kan du inte bara acceptera att det finns en drös folk som anser att Bilpriser.se inte är Guds gåva till mänskligheten, som du själv verkar tycka? Jag har accepterat att det finns dom som uppskattar sajten, men jag anser inte att den är tillräckligt tillförlitlig för att jag själv ska använda mig av den. |
|
|
Bilpriser.se funkar kanske skapligt på vanliga nyare standardbilar, men lite mer udda bilar är det ju ingen idé att dom ens har med där för det funkar ju inte alls när man kollar en sådan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.