AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.779

Vissa bilhandlare döljer bilens reg.nr - varför?

BraMotorVerkstad
Dvs på Internetsiter

Jag kan bara spekulera... vad säger ni?
En tanke kan ju vara att man inte vill att vem som helst ska veta var bilen och ägaren finns innan man har en seriös spekulant. Tänker på om man har ovanliga fälgar och spoiler å liknande som inte är alltför svårt att stjäla...

Tror inte att nån som vill sälja en bil är så dum att han tror att han får den såld utan att köparen vill kolla upp bilen innan...

///Martin
BraMotorVerkstad
Att privatpersoner kan var lite nervösa kan jag förstå utifrån vad du skriver, men stora bilhandlare?
li
1.959
liste
535i -89
Två vanliga orsaker är:
- Bilens säljs åt kund som inte vill skylta med regnummer på nätet
- Bilderna är "arkivbilder", d v s på en snarlik bil firman haft inne tidigare

Maskerade regnummer innebär inte automatiskt att något skumt är i görningen.
BraMotorVerkstad
Jag misstänker inte heller något skumt som första alternativ. Men det finns bilhandlare som döljer bilnumret på samtliga bilar de har i lager. Då blir inte listes två orsaker gångbara.

li
1.959
liste
535i -89
Vad är dina spekulationer då? Vi har redan nämnt fyra av de vanligaste orsakerna...
BraMotorVerkstad
Mitt fantiserade började med att jag inte kunde förstå varför bilhandlare döljer samtliga bilnummer. Förutom dina gissningar, liste, som säkert kan vara giltliga i flera fall, måste det finnas andra skäl ibland.

En sådan gissning är att handlaren vill försvåra för kunden att forska på bilen.

En annan, förstås, är att handlaren drar alla över samma kam, dvs de privatkunder vars uppdrag säljaren fått som vill vara anonyma tillsvidare - jämte de som inte bryr sig.

Andra skäl?
Man vill inte att köparen skall kunna kolla hur många ägare bilen haft
Man vill inte att köparen skall se om bilen är import
Man vill inte att köparen skall kunna kolla om bilen är skruvad
Man vill inte att köparen skall kunna se vem som står som ägare på bilen
Man vill inte att köparen skall se hur länge bilen stått på bilfirman

Allt detta kan man givetvis kolla om man åker och tittar på bilen eller ringer och frågar men om man sitter och surfar och letar efter bilar så går ju alla skruvade importerade bilar med 10 ägare på några månader automatiskt bort och det vill givetvis alla oseriösa säljare undvika. Så om du har en oskruvad fin och ärlig bil att sälja ta ett antal bra bilder där även registreringsnummret syns det gör ett seriöst intryck och gör bilen mer lättsåld.
BraMotorVerkstad
JanneA, innebär det att du skulle bli misstänksam mot en mäklare som döljer numret på samtliga de bilar de har i lokalen?
Detta har ju diskuterats i tidigare trådar, men det konstateras bara att folk reosnerar olika om detta

Länk
Länk
Länk
Givetvis blir jag misstänksam om någon döljer bilnummret på alla bilar i en bilhall bilnummret är ju min möjlighet att söka information om bilen som jag är intresserad av kontrollera mätarställning antal ägare import om bilen varit krockad om det finns någon skuld osv,osv all detta med hjälp av en telefon och en fax och framförallt innan jag åker 30 mil helt i onödan för att hitta ett vrak som någon oseriös säljare försöker lura på någon som inte kollar upp bilen innan man köper den.
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Jag är inte den som köpt många bilar hos handlare, men om registreringsnumret inte syns blir man lite skeptisk.. Det finns ju en hel del personer här på forumet som arbetar som bilförsäljare. Det skulle vara intressant att höra deras syn på saken.

mvh Johan.

Länk
bmw,m3
Jag vill gärna ha bilnummret innan ett köp som man kan ringa ägaren som haft bilen innan eller ännu tidigare ibland.

Mailar å ringer även på bilar som reg,n döljs men ger dom inte nummret när man ber om de så är de bara å söka vidare.

Mvh

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ett synligt regnummer göra att jag uppfattar annonsen som mer intressant. Döljer en handlare nummert tycker jag det känns klart oseriöst men om en privatperson gör det så kan jag väl leva med det tills jag ringer på bilen. Då vill jag ha ett nummer för att kunna kolla upp saker som antal ägare, skatt, försäkringskostnad mm.

//Magnus

BraMotorVerkstad
Jag skrev till en försäljare som just döljer reg.nr på bilarna och frågade varför. Jag fick just detta svar:

"En del av de bilar vi säljer är förmedlingsuppdrag och ägs inte av oss.
reg.nr visar vem som äger bilen och var den kan"ev.stjälas" det är således av säkerhetsskäl som vi inte lägger ut reg.nr på bilarna."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.