AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.090

Skaffa 750 eller 730...

ga
8
gallupgus
525 ia touring -92
Tjena,

Är ny här men en inbiten BMWfanatiker. Schysst forum!

Är på gång att skaffa min första E32 och har lite olika objekt på g..

750 -88
Länk
730 -92
Länk
735 -92
Länk

Vad tror ni om en 750 från -88, är det lite väl gammalt eller? Den har ju bara gått 14 enligt mätaren..
Nån som har koll på vad en sån förbrukar i snitt vid landsvägskörning (snäll körning)?

Nån som har nått att säga om 730 från -92?

Vad tror ni - är nyare med lite mer mil ett säkare köp än gammalt med låga mil?
Nån som vet var man kan byta framruta billigt nånstans mellan stockholm och malmö?

//guss

Av de bilarna hade jag helt klat valt 750:n. Verkar mycket fin. Men var beredd på att det kostar att ligga på topp. Första årsmodellen av 750i är ju inte känd för att vara något under av driftsäkerhet precis (även om jag vet många som är nöjda med sina tolvor) :)

730i 6-cyl bör du undvika som pesten såvida den inte är extremt billig :)

735:an ser fin ut, men priset är lite i överkant.

Jag hade satsat på en 730i med V8 eller 740i!

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
ga
8
gallupgus
525 ia touring -92
OK, thanxs för svar

Men varför ska man sky 730 som pesten?? Jag menar förutom att motorn inte är världens fetaste om bilen är i toppskick..? nåt speciellt strul med 730:or eller vad?

Mvh

BraMotorVerkstad
På äldre bilar var det inget problem att lyfta av kabeln till vägmätaren - och därmed hastighetsmätaren.

Men man kunde ju göra en liten lista på vad olika motorvarv vid olika växellägen motsvarade för hastighet. >:-)

Så en BMW 750 från 1988 som bara gå 14? Nää. Men, förstås kolla hur många ägare den haft. En tant eller en farbor, då kanske det kan stämma. Men inte för många ägare. Ett helt gäng BMW-ägare skulle aldrig "kunna samsas" om att köra 800mil om året.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
750:in och 735:an var ju helt klart fina!

//Schnitzer
li
1.959
liste
535i -89
Är det bara jag som inte får upp bilderna på 750:n och 735:an?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
nej de funkar inte här heller.

__
///M som i Mugge.
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej Alla.

Jag köpte min andra tolva nu i helgen, och kan bara säga att bara känslan i sig är nog för mig. Min son o jag var ute i Lördags, o han bara log, precis som jag.

Har man möjlighet att få ett bra objekt, ha ekonomi i förhållande till objektet, så slå till. Min första vart för dyr just då, men nu fick jag möjlighet att köpa en verklig pärla för en spottstyver, en dröm har gått i uppfyllelse.

Inte någe fel på andra, men personligen är tolvan mitt val.
Om bilen är i toppskick och väldigt billig kan du absolut köpa en 730i M30 (6-cyl) om du kan leva med den minst sagt sega prestandan och höga förbrukningen. Den bör inte kosta många kronor över 20 000:- dock, om den gått cirka 20 000 mil och är i mycket bra skick med skinn och lite annat smått och gott.

Mvh,
Kalle
_______
ga
8
gallupgus
525 ia touring -92
Tack för alla synpunkter!
Ja, det här blir inge lätt val..

Har 730i M30 en HÖGRE förbrukning än 735 & 740/750? Hur är det möjligt med en mindre motor? Eller menar du att förbrukningen blir högre för att man gasar mer med en seg motor..

Får kanske fortsätta leta..

Mvh guss

guss,

Jag vill hävda att 750i är den enda som har högre förbrukning än 730iA M30. M30B30 är helt enkelt för liten och klen för att skjuta på den stora släden (ihop med en automatlåda), därför måste den belastas hårdare och således höjs förbrukningen.

Mvh,
Kalle
_______
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.