AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.227

Rattinställning går det i sidled?

FlashZZZ
Någon som vet om det går att justera ratten i sidled?? Behöver justera ca: 0,5-1cm.
li
1.959
liste
535i -89
Välkommen till forumet!

Nej, det går tyvärr inte. Höjd- och längdsled endast.
FlashZZZ
Det går inte ens om man tar bort förklädnaden under rattstången och skruvar på något fäste där???
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad är det för bil?

Menar du att ratten sitter snett i förhållande till till panelen, eller varför vill du flytta den?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
FlashZZZ
jag har problem med ryggen och sitter en aning snett i bilen och då hamnar instrumenten snett in förhållande till ratten..inget stort problem.. men om man kan justera ratten någonstans i sidled (förutom standard rattinställning) vore det bra.
FlashZZZ
Har en 523iA Touring (E39)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad är det för bil?

På E34 händer det att ryggstödet vrider sig, och då kan man uppleva att man sitter fel. Men är det du som är "sne", finns det nog inte mycket att göra.

Är det bara 5-10 mm du menar?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
FlashZZZ
Någon insatt "expert" som kan ge mig ett riktigt svar..?
li
1.959
liste
535i -89
Du har ju fått svar och en motfråga.
FlashZZZ
Motfrågan är besvarad i första inlägget. att ratten inte går att justera i sidled via standard rattinställning är jag fullt medveten om...MEN..om man tar bort förklädnaden under rattstången borde denna rimligtvis vara fästat i en eller flera punkter där det MÖJLIGTVIS kan vara möjligt att justera i sidled...får väl kontakta lokala handlar`n.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Hej
Om du har problem med rygg och måste ha en annan körställning så förstår jag att det blir lite knepigt, man tycker att det borde gå att fixa 5-10 mm sidledföskjutning.
Prata med någon kunnig mekare på verkstan, kanske någon verstad som brukar bygga om bilar till handikappfordon kan vara till hjälp.
Hoppas det löser sej för dej.

mvh
Göran

Min bil
Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Det borde finnas så pass mycket material runt fästhålen så att dom går att utvidga 0,5-1cm vilket motsvarar 5-10mm för dom som måste använda millimeter:) OOPS nu blir jag refuserad igen..
Har själv problem med ryggen så jag vet attså lite kan göra så mycket

"BMW När du älskar att Skruva"
Paap Reeder
... utan att veta nått annat än om min gamla E28 så gissar jag att ratten och dess "konstruktion / upphängning" är ganska avgörande för olika krockvinklar och krockprogram på moderna bilar för att klara sig genom NSCAP o s v.
Det skulle tala för ett försvårande.

På min E28:a är det inget problem att rucka konsollen hit och dit. Säkert går det uppemot 5 cm. Lägger man in "bandjärnsnischen" kan man säkert flytta mer men gissar som sagt att på en E39:a är det andra bullar och krav.

Å andra sidan är ju 5 mm inte så mycket ... om inte "rattstången" ligger i ett "monteringsdike".

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.