AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.662

Motorras 540 iAT 5/99...

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du räknar ganska bra Asken :) 15-20 arbetstimmar nånstans a 800 lågt räknad + moms nånstans mellan 15-18 tusen i arbetskostnad på en verkstad. sedan vet jag inte exact vad en bra beggad motor kostar men den ligger nånstans där du spånar.
Räknade på en 540- 01 med liknade bekymmer i höstas, och fick inte ihop det då den var begärd 100 för, gick tillbaka till Tyskland ingen annan fick ihop det heller.

///MVH Hasso
Länk
Om man servar bilen efter BMW:s rekommendationer samt sköter den så som det anstår en sådan vagn så kan man knappast lasta ägaren för detta. Självklart borde BMW ta sitt ansvar för den bristfälliga konstruktionen av oljepumpsbultarna, samt återkalla hela modellserien för åtgärd. Detta är skandal i mina ögon. Fattar egentligen inte hur BMW har lyckats undkomma sitt ansvar i denna fråga.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tyvärr så har dom inte brytt sig om detta sedan M60 kom till världen så det lär väl knappast göra nu heller, men som vanligt, har vi ingen aning om :)
Dom bryr sig inte om ABS modulerna heller på 99 -00, jo vi vet, men dom är ju gamla nu.

///MVH Hasso
Länk
Egentligen så är det märkligt att forumet ragerar så vagt på detta. Man har missnöjesomröstningar om formula 1 TV-sändningar och bensinpriset. Men när någon har drabbats av en personlig tragegi av denna dignitet så borde inte gensvaret bli så här lamt. Forumet borde var till för att skapa opinion i frågan, samt sätta press på BMW att ta sitt ansvar. Jag kan verkligen inte se detta på annat sätt än at BMW skall stå för fiolerna då dom bevisligen har ett fabrikationsfel på sina V8 motorer. En reparationskostnad på 50 - 100k hade jag verkligen inte klarat på rak arm.
PowerMac - Detta har dryftats fram och tillbaka i många år vid det här laget. När man redan från början vet utfallet känns det onödigt att diskutera hur man ska få BMW att ta ansvar i frågan. Flera forumbesökare har tagit diskussioner med både Solna och München med samma resultat varje gång. Ämnet är uttömt, avhandlat, slutdiskuterat. Därför blir det lugna konstateranden och inget ramaskri när detta sker numera.
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Går det att montera in en 4.0 liters V8 M60 i en sådan? motortypen är ju samma annars, finns en M60 4.0 för E38 för 9000 -> Länk

Sen med jobb på runt 15' + 9' = 24000, rätt så billigt, visst inte en 4.4 men det kan ju fungera

mvh

don_salvatore87
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nej det går inte utav flera anledningar bland annat ABS /ASC systemet mm.
Systemen är alltför intigrerade i varandra för att det ska fungera med en icke vanosmotor.

///MVH Hasso
Länk
Det verkar inte vara allt för lätt att få tag på en motor. VEGE brukar ha ett och annat dock ingen 4.4 för dagen verkar det som. Priset vet jag tyvärr inte. Dom lämnar 2 års garanti utan milbegräsning. Mer än BMW m a o... Länk

Sen finns denna engelska firma: Länk

I tyskland hittade jag denna firma som inte verkade ha något på lager: Länk

Och här: Länk

Det finns säkert många fler. Kanske inte detta gav så mycket men det är vad jag kan göra i a f...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hittade flera lågmilade 4,4 på bildelsbasen i Vara tror jag det var:) tidigare idag

///MVH Hasso
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
ja, vi får väl se om han får de pengarna, men han har skrivit "bud" just för att se var prisbilden ligger. men det är ju fel att räkna av vad en reparation kostar på verkstad, i så fall blir det inget kvar! värde 120' (vilket är för lågt för den bilen) - 116' (som BMW skulle ha för montering av ny motor) ger att bilen skulle kosta 4 papp! Tror snarare att ett rimligt pris på bilen hel är 140', men då gäller det att hitta rätt köpare. Alla är inte intresserade av navigationssystem med prestanda som en miniräknare.... :-)

om någon köper den blir det säkert en mek-kunnig person, som inte värderar egen tid till 800 kr/tim. jag tror personligen att bilen går att laga för 8-10 papp i delar för någon som har tid, plats och verktyg.

mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Johan: din fd Avusblå-98 går att köpa för runt 80 kanske billigare ändå och den är ett attraktivare bil som exempel. om man lägger 20 i lack på den så är vi uppe i 100.
Och det gäller att hitta köpare nu också men ingen köper den för 100, för du har ingen aning var du hamnar i repkostnad, var det inte hål, på blocket ?? och låg delar på asfalten. ett ytbytesblock med kolvar kostar 40.000 spänn.
och då är du uppe i 140 och det får man inte för en 540-99 utan skinn mm.
60-65 max är ett rimligt pris. Även om du jobbar "gratis" åt dig själv så måste du ha nått över för din arbetsinsats annars är det meningslöst att ens börja.
(nissan skulle ha 110tusen för en diesel ytbytes motor i en 01 -Kingcab) så 116 för en 540 rova är nog inte så dyrt på BMW :)

///MVH Hasso
Länk
os
2
oscarolle
540 touring -99- 320 -94
Tack PoweMac för hjälpen med länkar. Jag ska kolla upp dem. Håller på och undersöker om jag kan driva saken vidare mot BMW i tyskland. // Mvh Olle
os
2
oscarolle
540 touring -99- 320 -94
Hej Hasso, det står 100 000 ELLER BUD, känns onödigt att diskutera priset eftersom ev. köpare är den som ger ett pris som han/hon tycker är lämpligt. // Mvh Olle
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hasso, tror inte du är rätt köpare för bilen.... :-)

Det finns många hemmameckar som inte ska tjäna pengar på en sådan bil, utan vill ha en normal billighetspremie för att laga och sedan köra med den i några år.

Rörande motorn så vet vi inte vad som har pajat, det kan lika gärna vara oljetråget som det är hål på. Även om det är motorblocket så går det att laga, vilket också de flesta större motorrenoveringsfirmor gör. De till och med rekommenderar det. Tror knappast någon skulle köpa utbytesblock på BMW....

Det går faktiskt att byta cylinder också om en sådan skulle vara skadad, men då är vi inne på överkurs för de flesta hemmameckar.

Vi får se vad som händer, jag hittade efter en kvarts letning en 4,4-motor av rätt årgång för 3300 euro oprutat, så jag tror det går att hitta en beggad motor för neråt 2000 euro.

Sedan går det knappast att jämföra olles 540 med min gamla avusblåa. det är en milsvid skillnad på skick, förutom det uppenbara att den blåa gått 50 % mer mil och är nästan två år äldre. och även om man lackade om den så är det bara skinnet som skiljer i utrustningsväg. Men 80' för min gamla är väldigt, väldigt billigt! Så den som köper den gör en mycket bra affär. Men bara för att den är onormalt billigt så gör inte det att alla andra 540-touringar ska kosta samma peng! man får fortfarande ut 100-120' för fräscha ärliga välutrustade 540-touringar av tidiga årsmodeller.

mvh Johan
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Johan: Självklart ska man spara en rejäl slant om man ska köpa den där bilen jämfört med en fullt fungerande.
Eller skulle du betala fullt pris för din X5:a när du köpte den om den hade legat helt i delar? Det är ju trots allt en del jobb att få iordning den där. Lättast är ju att köpa en hel motor och slänga i och vad kostar inte det? Köper man bara ett block så kommer man undan billigare men får å andra sidan spendera flera veckor i garaget.
50-60" skulle jag kunna tänka mig att ge för den som den står. Inte mer.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
tja, ni får tycka vad ni vill, men er ståndpunkt baseras på att ni inte är intresserade av att reparera bilen. då kan man ju ha alla möjliga åsikter om priset.

det är samma sak som att jag skulle gnälla på BMW för att en ny M5 kostar 870.000 kr. Hutlöst dyrt. Men för 300 papp kan jag köpa en....

mvh Johan
Om man köper bilen och reparerar den ordentligt för att sedan behålla den en längre tid borde väl inte vara så dålig affär eller tänker jag galet nu?

//Amerikansk X-5 surrogat ägare
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
johan: Du måste väl ändå hålla med om att man ska ha nått för att göra jobbet själv? Verkar det inte lite lättare att köpa en fungerande med ungefär samma spec annars?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Johan : det är inte frågan om att tjäna pengar, att tro att reperationen kostar som en Inspektion II dvs 8-10 papp då vore bilen redan hel iså fall.
Det går inte att köpa en trasig bil och lägga ned en massa timmar om bilen sedan kostar lika eller mer än som en färdig rullande 540, dvs bortkastad tid även om du ska ha bilen själv.
Och jag skulle inte vilja åka i kring med ett svetsat block, och var köper du ett nickel-disperisionsbelagt cylinderfoder nånstans ?? Vore intressant att veta. Och ha motorn slagit stopp så kan flera stakar vara krokiga.
Du kan dessutom välja bil och utrustning om du väljer att köpa en fungerande bil. (din old blå valdes bort för en annan 540 som var finare för samma peng.)
Sedan tillkommer det kostnader för AC fyllning o tömmning mm.mm
Den motor i england där två st ventilstyrningar sprack och ramlade ned i cylindern, den motorn gick men knackade, men motorn böts ut av BMW inte repades. (engelsmännen har tilläggsförsäkringar typ maskinskada även på begagnade bilar i flera år.)
Jodå jag skulle mycket väl kunna tänka mig köpa en bil som denna jag har haft möjligheten flera gånger, men delarna för rep+ inköp har alltid hamnat över vad en rullande kostat trots att jag har både resurser och kunnandet att repa eller byta motor om så vore ,men då till rätt pris. Men bäst vore om Olle behöll bilen och böt motor och körde med den några år till.
Det är en jättesmäll att åka på detta om man inte kan repa bilen själv och bara pröjsa delarna dvs rena mardrömmen vilket det är om man "bara" behöver köpa en motor också.
Det stog en 540IA-01 m 6000 mil på mätaren i Åsarp länge som jag var intresserad av innan jag köpte min 540 , den kostade då ca 210 vilket var ett hyfsat bra pris då bilen såg fin ut.
Tidigt i våras kostade den ca 130 med knackande men körbar motor på samma bilfirma. sluträkningen hade hamnat på ca 175-180 för mig för en 01 med motorbyte vilket då kunde varit attraktivt, men knappast idag.
För övrigt ville Philipssons(smedjan) ha 105 tusen för att byta autlåda på en 290D-98-99 istället för att byta elektronikdelen och en givare :) märkesvärkstäder är hutlösa!.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.