|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Motorn i in kompis 540 iAT -99 har precis bestämt sig för att skicka ut en vevstake genom blocket. Det är en 4,4-liters, som jag själv tagit in åt honom för 3 år sedan. Den är exemplariskt välskött, och har endast 12000 uppkollade mil på sig. BMW sa direkt (utan att riva motorn) att de trodde att det var oljepumpsbultarna!!! Kan det verkligen vara möjligt på en så pass ny bil? Jag trodde endast E34 var drabbad. För att ytterligare komplicera det hela så har han haft problem med misständningar den senaste tiden, som alltid har försvunnit när han har startat om bilen. orsak eller symtom på något annat? Oljepumpslampan har inte heller lyst, eller ens blinkat, innan motorraset. Jag blev lite ledsen, eftersom den här bilen är den sista jag trodde motorn skulle rasa på. Självklart bli man väldigt orolig för egen del också, eftersom X5:an också har en 4,4-litersmotor. Ska man inte våga köpa V8 igen? Har verkligen inte BMW gjort något för att fixa oljepumpsbultarna (om det nu var de som lossnade)? I så fall lär ju alla V8-or kollas, inklusive M5 E39..... Någon som har en 4,4-litersåtta stående? Eller en underdel? Eller ett motorblock? Kompisen har hittills fått helt vrickade offerter.... Mvh Johan |
|
Nu är jag ingen motorexpert på något vis...Men,för mig låter det lite konstigt om en vevstake "tittar ut" ur blocket pga några lossade oljepumpsbultar? Tycker det var en förhastad slutsats av mekanikerna bara... Snarare övervarv eller för mager blandning så kolven(på den rasade "burken") först blivit skadad eller dyl, vore mer troligt till det slutgiltiga raset,lite off topic kanske men... Kan säkert ha fel,men jag tycker det är märkligt att mekanikerna direkt snackar om att oljepumpsbultarna är orsaken till detta haveri.. Mvh Janne. |
|
|
Beklagar verkligen detta. Oerhört tråkigt! Nej, tyvärr är det inte bara M60-motorn i E32/E34 som är drabbad av oljepumpsbultsproblemet utan även M62-motorn som sitter i E38/E39. Dock verkar betydligt färre E39:or ha problemet, så troligen är det någon konstruktions- eller materialförbättring från fabrik. Jag vet tyvärr inte om problemen fanns fram till modellen lades ner, men det kanske någon annan kan svara på? Jag kan inte minnas att jag hört talas om någon som fått BMW att erkänna detta problem, än mindre fått ut hela eller delar av kostnaden för att få en fungerande motor. Tyvärr. :( |
|
|
Låter ju inget vidare det där.. 116000kr för ett motorbyte lät inte heller speciellt bra naturligtvis. Ok,att nu mekanikerna direkt säger att det "visslar runt" oljepumpsbultar på en såpass ny(allt är relativt) 540 verkar ju sannolikt betyda att det finns ett ganska stort antal V8:or som ligger i farozonen även på årsmodeller så sent som 1999...Trodde i min enfald att det i princip "var slut" på "oljepumpsbultproblematiken" på iaf 1999 års modell. Tydligen fel då... Får också beklaga haveriet. Hoppas att det löser sig på ett inte allt för dyrt sätt..Har inga direkta råd att ge dig..tyvärr. Mvh Janne. |
|
|
Beklagar haveriet! Varför inte köpa ett bättre begagnat block och laga motorn? Ring runt till olika skrotar, det skrotas mycket nytt... Oljepumpsbultarna är ett problem som INTE bör nochaleras på bilar med M60/M62 motor, oavsett kaross och årsmodell. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Hjälper inte din kompis men du undrar "Ska man inte våga köpa V8 igen?" Visst vågar man det, det tar ju bara några minuter att kolla bultarna så slipper man oroa sig. Tänk om det var så enkelt att försäkra sig mot andra typer av ras och problem. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
hej! det känns ju tyvärr inte som att det är så enkelt att kolla bultarna på en X5, eftersom det borde sitta fyrhjulsdriftkomponenter där oljetråget normalt sitter. eller? någon som vet, till skillnad från mig? Mvh Johan |
|
Mycket tragiskt ras, måste jag säga. Jag lider med Dig. En fråga: är det bara BMW Sverige som är tveksamt inställda till "goodwill", eller "genomsyrar" det även BMW AG? Någon som vet? Jag anser det inte vara acceptabelt på en såpass ny, verifierbart välservad, och framförallt dyr bil. Hoppas det löser sig på bästa möjliga sätt! Mvh Anders BMW - Wir haben den Fuss am Gas, und die mode fest im griff...Volle Kraft Voraus!!! |
|
|
jag lider med dig. detta är oacceptabelt av BMW,dem bör stå för en del av kostnaden. MVH-V8 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är samma konstruktion på M62 som M60 och Bentleys manual varnar för att man bör kolla upp dom och gängsäkra om dom med Locktite eller Permabond. M62 har ju tidigare inte kommit upp i högre miltal ,men ett par långmilade vet jag, där pumpen var så lös samt att även de bultar som håller ihop pumpen var lösa och gav dåligt oljetryck på dessa hade rullat runt 20.000 mil varav en i sverige. Kollade mina , men de var OK. 15800 mil ca. Sök en beggad motor från skroten är förmodligen det billigaste alternativet, Ett nytt shortblock (block med kolvar) kostar ca 47 tusen till en M62 på BMW spånade ett tag på en 540-01 med kolvskrammel men gick inte att räkna ihop i slutändan, bilen var för dyr. ///MVH Hasso Länk |
|
råkat ut fär samma problem som Hasso, bultarna satt lösa som håller ihop pumpen, även kedjan var så slack så att en liten bit av sträckar-skenan hade gått av (ca 15 mm) just vid nedre änden, troligtvis pg.a att kedjan hade "piskat" av den vid uppstart. justerade givetvis kedjan samtidigt. Men bultarna som håller fast pumpen var det inga problem med på min 4.4 ... ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Vågar man köpa en 540 i tyskland och köra hem den utan att kolla bultarna? Finns det några ljud man kan lyssna efter eller händer det bara "pang-bom"? // Mvh Andreas Min förra 528i Touring Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kör du :) mina satt fast trots 15800 mil. Det var gängsäkring från fabrik på bultarna och muttarna var av självlåsande typ på min -01. Men självklart ska du kolla upp och säkra om bult o muttrar för att vara säker. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Vill inte ha motorras på vägen hem :) // Mvh Andreas Min förra 528i Touring Länk |
|
|
Jag körde hem min senaste 540 från Tyskland, 150mil, den hade rullat 20500mil, och aldrig kollad innan, alla bultar lösa, den största i tråget, kedjan lite slak, så visst vågar man, men Andreas köper du från en BMWhandlare, begär att få den servad och bultarna dragna, känns mycket bättre. Jag tror att med mycket bråk, går det att få BMW att betala åtminstone delar av reparationen, ring BMW München, och var så desperat som du är, det fungerade för mig;) Mvh Stephan |
|
För övrigt är det inte vanlig med ras på en 540 motor, den enda som jag kommer ihåg är en i england där delar av ventilstyrningarna lossnade på insugsidan på en cylinder så kolv och ventiler havererade lät som ett tröskverk ungefär. Länk ///MVH Hasso Länk |
| Men är det verkligen konstaterat att den lösa bulten verkligen kommer från oljepumpen? Inte för att det gör någon skillnad, motorn är ju lika skadad i vilket fall. Men det vore intressant att få veta säkert vad raset berodde på. Verkligen trist när sånt händer, och framför allt på en såpass ny bil. | |
|
Nu ligger den i alla fall ute till försäljning Länk ___ //Ulf |
|
Med tanke på vad det kostar att byta motor inköp+ byte så är priset skyhögt. dessutom dåligt utrustad ? enligt vad som står i annonsen. Du går att köpa en rullande 18.000 milare 97 -98 för 80-85 tusen med rejäl utrustning och i bra brukskick. ///MVH Hasso Länk |
| Ja, det var ett väldigt saftigt pris. | |
|
JAg kanske är negativ men en sån vagn fungerande får man nog inte mer än 120 k för. Sen 30-40 k för motor plus 15 för jobbet. 50 k är ett rimligt pris.... Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.