AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.276

Sekventiell växellåda

Sida 1 av 2
BraMotorVerkstad
Är det någon speciell fördel/nackdel med Sekventiell växellåda?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
En fördel är att det är lätt och går snabbt att växla, en nackdel är att det är dyrt.
Såvitt jag vet finns det i princip inga seriebyggda personbilar med sekventiell växellåda?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

M3 E46 är serieproducerad och den finns med SMG.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
SMG:n är väl ingen sekventiell växellåda?

Jeppe

SMG = Sequential Manual Gearbox även kallad Sequential M Gearbox.
BraMotorVerkstad
Här en 740 som anges ha sekventiell växellåda:

Länk

BraMotorVerkstad
och en till:

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
518i_e28:racing: Jag vet vad förkortningen står för, men om jag inte missat något väsentligt rör det sig trots det inte om en sekventiell växellåda.

BraMotorVerkstad (Varför vill man gärna stava verkstad med W?): Ingen av de bilarna har sekventiell växellåda.

En sekventiell växellåda är en växellåda där växlarna ligger sekventiellt i lådan, t.ex. som på en WRC-rallybil eller en normal motorcykel. Att sedan tillverkare och försäljare vill ha det till att en bil har sekventiell växellåda bara för att man kan växla genom att trycka på en spak eller knappar på ratten är bara falsk marknadsföring och begreppsförvirring...

Jeppe

Länk

Det där tycker jag ser ut som en sekventiell växellåda.
BraMotorVerkstad
Menar du att jag läst fel eller att de felaktigt anger att de har SMG?

Min signatur har sin historia. :-)

Det finns inte SMG till E38, det finns däremot Steptronic.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
518i_e28_racing: Jag kan inte säga att jag är 100% säker, men jag tycker att det ser ut som en vanlig växellåda med elektronisk koppling och elektroniskt styrd automatisk växling?

BraMotorVerkstad: Jag menar att försäljaren felaktigt anger att bilen har sekventiell växellåda. Troligtvis görs det inte för att lura någon, utan för att han inte vet bättre, många tror att steptronic, tiptronic, knappar på ratten och paddlar bakom ratten betyder att bilen har sekventiell växellåda...

Jeppe

rsarits
Det beror också på vad man menar med sekvensiell, i mitt tycke så ska man kalla en låda sekvensiell om man med knapptryckningar eller spakar/paddlar, växlar upp eller ner flera steg genom att dra/trycka på knappar/spakar/paddlar upprepade gånger.
Så uppfattar jag och säkert många med mig att uttrycket "sekvensiell växellåda" betyder.
Om mekaniken i växellådan är sekvensiell eller inte, det är en annan fråga, som jag tycker saknar betydelse.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Hade SMG varit en äkta sekventiel låda så hade växlingarna gått ännu fortare.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag håller med Jesperado, om lådan skall kallas sekventiell skall den ha en sådan mekanisk utformning. Andra varianter borde kallas för "sekventiella växlingsreglage" eller något liknande.
Exemplet med växelåda på MC är bra. Med en sådan låda kan man smälla i växlarna mycket snabbare än på en bil. När man växlar upp under acceleration kan man trycka i växeln direkt, möjligen blippa lite med gasen.
BraMotorVerkstad
Ordet "sekventiell" har stammen sekvens som betyder rad, i följd, ordnad.

Härav borde följa att en sekventiell växlellåda endast tillåter att man växlar ett steg i taget.
V12 LeMans
Rätta mig om jag har fel , men med de olika SMG-lådorna kan man väl inte "hoppa över" någon växel , som man kan med "vanlig" vxllåda med manuell koppling ?

Körde Ferraris motsvarighet till SMG , F1-gear , i juni . Trevligt på bana , men jag hade nog valt "vanlig" vxllåda på landsvägen .
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Med SMG-lådor har man väl inte möjlighet att hoppa över växlar, men det är en begränsning som byggts in i reglaget, inte i själva lådan, om jag inte misstar mig.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hur ser en äkta sekventiell låda ut inuti??? Jag antar att den INTE ser ut som BMWs SMG låda som är en vanlig låda med styrelektronik/hydraulik. (Marknadsföringstrick)

En äkta sekventiell låda har väl inte 3 axlar (In, Ut och bottestock), utan istället bara 2 axlar med ett par kughjul för varje växel, dvs 12 kugghjul för 6 växlar.

I en vanlig låda som den i 518i_e28_racing länk räcker det ju med 10 kugghjul för att få till 6 växlar efterson man använder samma kugghjul för olika växlar.

Det är väl just det som gör att man kan göra en äkta sekventiell låda ännu snabbare då varje kuggpar bara används för endast en växel.

Sen ligger det ju dessutom 3 extra hjul för backen i båda.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
I en vanlig växellåda ligger alla växlarna på rad precis som i en sekvensiell låda. Det som skiljer är växelföraren som på en vanlig låda består av tre gafflar som påverkas av en axel från växelspaken. I en sekvensionell så sitter det en trumma med skåror i som påverkar dom tre gafflarna precis som i en motorcykel. Anledningen att man ofta kan växla snabbt i en sekv. låda beror på att synkringarna är utbytta mot doggar som i en MC. Man kan även ha doggar i en vanlig H mönstrad låda och då kan man växla lika snabbt som en sekv. låda.

_______
//Niklas
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Låter intressant, någon som har en bild/sprängskiss ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.