|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej det är så här att man topp är sönder eller den har slagitsej. jag undrar om man ska köpa en ny på skroten eller ska man plana toppen så att den blir bra. jag undrar om det är nån som vet vad det koster å lite sånt å om det är ett jätte jobba att årna det.. Sen så undrar jag om jag om det inte blir mindre jobb att byta motorn i får en e34an 540in motor i min bil eller är det jätte mycke jobba att byta till en sån motorn å är det jobbigt att byta styrinheten på bilen. JR | |
|
Går motorn i övrigt bra så blir det enklast och billigast att fixa toppen bara! Antingen köper du en "ny" begagnad (tex här på forumet. Finns massor av dom) eller också planar du den topp du har om det inte blivit något mer fel på den! Kostnaden vet jag ej men jag har för mig att det till och med går att utföra utan att ta bort kammen (man får vrida kammen något allt eftersom man fräser! Annars skall du naturligtvis plocka bort kam och vipparmar och slipa ventilerna och byta ventiltätningar när du ändå har toppen borta! Att sätta in en 540-motor i din bil kommer högst sannoligt innebära stora problem vid besiktningen. Jag vet inte men jag skulle tro att du dessutom måste byta större delen av drivlinan om du skall ha en 4-liters V8 i bilen! Per L |
|
|
Hej per l jag tycker att motorn inte går så bra för när man har en ca 3000 varv å senn när man ska gasa mera så blir det att den rycker lite sen så kommer den. jag vet ju inte om det har med toppen att göra. JR |
|
Ulke |
Tips! Kolla ner i motorrummet på en 540 och jämför med din, så ser du att det inte lär bli helt okomplicerat att bara byta den, sedan som sagt besiktning och övrig drivlina..... Plana topen kan många mekaniska verkstäder göra för mellan 500 och 1000 lappen, och detta har säkert att göra med motorns tvekande vid 3000rpm.... //Ulke |
|
hej ulke då tror jag att jag plana topen då.. för det kan u bli lite job som sakt att byta motor. JR |
|
| Men lugn här nu... plana toppen för att motorn går orent rimmar inte riktigt. Kolla först upp tändsystem och motorstyrning, om det nu inte är så att du tappar kylvätska eller att motorn går varm... | |
|
Håller med Mustang! Det är inte helt vanligt att M30 toppen slår sig. Se till att vara säker på att det är felet innan du börjar plana och fixa. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
*kex*: Att motorn vid vissa varvtal rycker till litet precis när du ger gas (alt tvekar en aning) är inte ovanligt på en del modernare bilar där bilfabriken optimerat elektroniken för låg bensinförbrukning. Den kan också smårycka vid jämn fart i tex 70-90 kph. Har motorn aldrig gjort så förut skulle jag dock börja felsöka på annat ställe! Tex läckage i insugningsrör/slangar/packningar etc, fördelarlock, tändkablar, tändstift mm. Några länkar som kan vara användbara. Länk Länk Söker du på tex Google efter tex motronic+troubleshooting hittar du massor att läsa! Per l |
|
|
mustang. det är så att jag tappar kylvätska å sen så är oljan som grädde om man säjer så.. så jag vet inet om det brukar bli så när toppen går sönder, mvh john JR |
|
|
Per L så du tror att det kan vara det med som spökar på min bil.. jag får läsa lite om det så får man se vad som händer JR |
|
|
Jamen nu när den informationen kom fram kex så är det nog troligare att toppackningen eller något farit.. Men med ledning av speciellt det 3:e inlägget fick man intrycket att problemet med bilen var att den gick orent.. |
|
|
tja mustang så det kan vara toppackning som är sönder. eller kan det vara toppen som är sönder. bilen går orent men. men det får man ju lösa på nått set. JR |
|
| Den kan ju gå orent för att den får in vatten i en cylender på grund av toppackningen. Sen vid högre varv orkar den trycka undan vattnet och går rent. Och toppar går att provtrycka har jag för mig när man tagit lös dem för att se om toppen har spruckit om man misstänker det. | |
Ulke |
Det är bättre att NI läser hela inlägget NOGA innan ni kommer med troliga anledningar att bilen går si eller så. Det är väl självklart att bilen går orent när toppackningen r gången/toppen är skev.... Om det nu bara skulle vara toppackningan som är gången, så skall man ändå alltid plana toppen för att vara på säkra sidan och kontrollera om det finns eventuella sprickor i toppen!!! Bara för att en bil går orent vid 3000rpm så uppmanar jag ingen att plana tioppen haha, men om oljan är färgad som grädde så föreligger det troligen vattenläckage i övre delen av motorn och med tanke på hur lätt det är att varmköra en alutopp, så rekommenderar jag att plana toppen samtidigt som man byter packningar, är inte så himla kul att göra jobbet en gång till... mvh Ulke |
|
men är det ett jobbigt jobba att ta bort toppen?? jag har inte så mycke att välja på jag får årna toppen så att den går bra igen JR |
|
Ulke |
Ett tips... kör bilen varm en runda, låt den sedan stå i ett dygn och ta sedan bort tändstiften (alla) lägg i en växel ex. 3:an och gunga bilen framåt eller bakåt så att kolvarna går runt....troligen kommer det ur någon cylinder att stå en kaskad med vatten, då VET du att din toppackning är gången... mvh >Ulke |
| Sen ulke så underlättar det ju att hjälpa om man får hela historien på en gång. här framkom det ju inte förrn diskussionen gått långt att kex faktiskt hade vatten i oljan | |
|
Det är inte så farligt mycket jobb å plocka bort toppen. Har själv gjort det i vintras. Det som är lite knökigt är bultarna till insuget, dom som sitter på undersidan. Annars är det ganska lätt faktiskt, om man bara ska ha bort toppen d.v.s. Jag har rivit hela skiten, tänkte glasblästra å lacka lite här och där. Han du tid å låta bilen stå så är det nåt jag rekomenderar att göra. Ser myckt fräschare ut under huven om det är blästrat eller lackat. Nåja, det var lite OT, men jag svarade på din fråga i alla fall:D // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
det är ju sant det är ju inte så roligt att göra jobbet två gånger om man säjer så.. så det är bara att plana toppen å allt som behövs för att få den bra igen. sen så får man ju se vad som händer med allt JR |
|
Ulke |
Mustang Skall inte tjata på något sätt, tjänar ingenting till, men första meningen i inlägget från *kex* löd... "Hej det är så här att man topp är sönder eller den har slagitsej" Så det var därför jag gav förslaget att plana toppen.... Hälsningar Ulke |
| hej. hade problem med min topp på min 535:a. när jag hade kört den varm och öppnade locket till expantionskärlet så tryckte den ut nästan hela kylarsystemet. men på vissa verstäder så finns det ett verktyp som du andvänder för att kolla om du har avgaser i kylarsystemet. det kan ju vara en ide att kolla med det först. får du då utslag så har du ju läckage nånstans. på min bil hade toppen spruckit och slagit sig. och det va så mycket så det gick inte att laga.. blev en ny motor för min del. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.