|
|
|
|---|---|
| Ska just till att byta hjullager på min e30 på vänster fram. Detta därför att hjulet sitter lite löst när man ruckar på det. Samt att det kärvar lite när jag rullar på det. Men behöver det nödvändigtvis vara hjullagret som är slut? Det är ett stort felslitage på däcket. Kanske behövs det bara göras en framvagnsinställning? Erfarenheter efterlyses! | |
|
Finns inte så mycket att säga om saken, kan hjulet röra sig kan det naturligvis röra sig i "alla" vinklar, och kan säkerligen slita däcket snett. Men nej, kan inte vara så mkt annat, möjligen styrleden, spindelled, länkarm, går bara avgöra på plats, inte över internet med gissningar. |
|
|
Byt hjullagret bara och håll sedan koll på om det blir nå mer slitage... Mvh Andreas |
|
|
Vad jag kan se av ETK:n så är framhjulslagret i din bil av en sådan konstruktion att det inte skall glappa! Till skillnad från äldre bilar där det "gärna" skulle glappa litet för att man skulle vara säker på att man inte dragit åt lagret för hårt! Att det kärvar behöver ju i och för sig inte bero bara på lagret! Det är inte ovanligt att bromsklossarna ligger på så att hjulet tycks gå tungt att snurra på! Vill du verifiera om det är lagret som kärvar så plocka bort bromsklossarna och känn om det fortfarande kärvar! Per L |
|
|
Det är ganska enkelt att kontrollera om det är hjullagret som glappar... Hissa upp bilen så hjulet går fritt. Ta tag i hjulet med ena handen på klockan tolv och den andra på klockan sex. Känns det ett tydligt glapp i denna riktningen är det hjullagret. Känns glappet tydligare med någon annan handfattning är det någon annan del i framvagnen som glappar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Då är det antagligen hjullagret. Tack för all info. Just nu så slogs oljetråget upp när jag skulle backa ut ur grannens garage. Så jag måste fixa det först antar jag... :( | |
Jeppe W |
Xyris; hur backar man då?? :P |
|
Jesperado, en fråga ang hjullager, jag har inget glapp överhuvudtaget och hjulet går att rulla på i luften utan större problem (likadant som bakhjulet på vänster sida). varför kommer det oväsen från höger sida när man kör i farter från 30-70km/h? Det jag vet är att bromsskivorna+belägg bak är nya, oken bytta till mkt bra begagnade samt ingenting ligger på och bromsarna bak är nästan perfekta, dessutom är drivknuten byt på höger sida. Viktigt är att det har varit tyst efter dessa åtgärder, men efter att min centrumbult skruvat upp sig trodde jag att det var hjullagret som var dåligt när det kom misslud från lagret så jag tryckte in mer hjullagerfett efter att lossat på den gummiring som tätar. Tyvärr har det kommit upp ett missljud efter detta (lågt gnisslande) men har himla svårt att tänka mig att lagret skulle tagit skada av detta??? Centrumbulten är åtdragen och spärrad ordentligt nu. |
|
|
FRIFART: Har hjullagret gått med fel anspänning kan det mycket väl ha tagit skada. Det som talar mot att det skulle vara hjullagret är om ljudet som du säger försvinner över 70km/h, det borde snarare tillta med hjulets rullhastighet. Det enklaste sättet att konstatera om det är hjullagret som låter är att spinna hjulet, det är dock svårt att få upp lite hastighet på det utan hjulspinnare... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.