|
|
|
|---|---|
|
Hej. Fläkten i min 320 Touring E36 från 1999 stannar ibland och jag misstänker starkt fläktmotståndet. Har kollat på "Gör-det-själv" - "Mekartips" och läst om och kollat bilderna för fläktmotstånd på både E36 och E46. Inget stämmer exakt på min bil och det kanske beror på denna "bastard" som verkar ligga nånstans mellan E36 och E46. Det mesta verkar stämma enligt "mekartips" för E36 förutom utseendet som mer liknar E46. Har E36 från 1999 ett fläktmotstånd av E46-typ? Kan man göra något åt fläktmotståndet typ E46 eller är det nytt som gäller? | |
D-diddy |
det är bara att byta, jag försökte laga mitt men det var inte det där gamla mekaniska utan ett digitalt, jag lyckades inte ens pilla bort den där äckliga gummi/bakulit/plasten. |
|
Det är samma fläktmotstånd på alla årsmodeller av E36. Dock förekommer det två fabrikat, Siemens och Behr. Siemens verkar ha 'utgått ur sortimentet' efter 94 års modell, så 95 och framåt finns bara BEHR enligt ETK. Reservdelsnr är 64 11 8 391 698, om det kan vara till någon hjälp. Pris knappa 250 spänn hos BMW, inte mycket att knota över tycker jag.... köp ett nytt! /// Gunnar E. |
|
|
Hej o tack för svaren. Om det bara kostar 250 spänn så skulle jag köpa ett direkt... Mitt är ett Behr med nummer 64.11-8 376 174 och kostar över 1000 spänn på BMW. Tyvärr är det väl inte så mycket annat att göra än att köpa ett nytt. Mitt är av den typen som har en massa "aluminiumstavar". |
|
|
OK, du har klima, det missade jag.... Tyvärr kostar ditt, med 'piggar', dryga tusingen precis som du säger. Används på alla E36 med klima från och med 05/95, om det kan vara till nån hjälp att hitta ett på skroten... /// Gunnar E. |
|
|
jag vet att det är en gamal tråd, men jag försöker endå,, jag har en -97 med ECC , vart ligger motståndet då?? på samma plats som mek-tipset nämner ?? och vad har jag för motstånd,, dyra eller billiga |
|
|
Jag bytte mitt (köpte nytt) och sedan fungerade allt utan problem igen. Det satt där mektipset säger, vid sidan om och lite ovanför gaspedalen. Har för mig att det satt fast med en skruv eller två... Det är väl bara att lossa o kolla vad det är för typ (men förmodligen samma som jag hade). |
|
|
Tack Hot Rod, skall fixa det nästa vecka,, riktigt störande börjar det bli, =) |
|
yttryck |
hej kenzoo! jag har ett fläktmotstånd till e36 stora kliman. ring mig på 0708641144 eller mail igorjoanna@hotmail.com |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.