AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.107

Fortfarande telefonproblem...

*Har en 750-95, E38* Jag får fortfarande inte igång min stendöda telefon, säkringarna sitter där de ska, men inget lyser på telefonen, hittar heller ingen simläsare i bagaget, sist när jag skulle söka den, låste jag in mina enda nycklar i bagaget. Inte kul. Simläsaren ska väl sitta på vänster fjäderben? Hur ser telefonenheten ut? För den sitter väl i bagaget? Eller sitter den mellan stolarna fram? Någon som vet var jag ska söka strömmen? Har provat byta luren, ingen skillnad. HJÄLP!!!

There can be only one...
ja
2
janne forslöv

750 i-96
328 i touring 96
min 750 96a har läsaren under telefonen.och du .annvänd ett äldere simkort strömstyrkan i de nya korten funkar ej.hade själv stora problem.men ett gammalt abbongemang grejade allt.
Jooo, har förstått att det måste vara ett gammalt abbonemant, problemet är väl att INGENTING lyser på telefonen, den är stendöd, som en saab i regnväder..

There can be only one...
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Hej Pite-David!

Jag väcker den här tråden igen för att höra om du kom på vad det var för fel på den döda telefonen.

Det är precis samma fel på min nämligen. Jag har provat båda kortplatserna utan resultat. Det enda som händer är att telefonen tjuter till när tändningen slås på men sen händer inget mer. Det var någon som nämnde i en annan tråd att det inte skulle fungera med 073 nummer (vilket jag har), tycker det känns långsökt men vad vet jag. Telefonen är trots allt stendöd precis som du sa att Saaben var i regnväder! Det enda den reagerar på är om inget kort sitter i och man klickar på telefonvalet i navigatorn, då blinkar det till att man ska sätta i SIM-kortet.

Det skulle vara kanon om du hade något svar på vad problemet var på din telefon.
Tjena, nä, jag kom aldrig på vad problemet var, utan jag gjorde det enda logiska. Bytte bil, har dock inte kommit ihåg att ändra det här på forumet.. kör en 728:a nu. Och den har ingen telefon... =)
Lycka till med sökandet...

There can be only one...
Det finns en del trådar om liknande problem. Abonnemangsform eller operatör har i princip ingen betydelse, det är elektriskt sett samma kort. Har telefonen fungerat tidigare? Är det en GSM-telefon eller möjligen en liknande variant för tyska C-netz eller dylikt? Finns det nån logga med "GSM" på luren eller telefonenheten i skuffen?

FP
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Hahaha! Ja jag kan inte byta bil riktigt än för jag har precis köpt den!

Folke, jag hittar inget någonstans vilken typ det är men jag anade att det inte skulle spela roll vilket nummer det var på kortet. Jag har gått genom alla trådar jag har hittat med telefonproblem men inget har hjälpt där.

Det jag undrar är om telefonerna beter sig som så att den är helt svart om inte SIM-kortet fungerar. Går det ändå att starta upp dem så är det ett riktigt fel på min, och då ger jag upp.
I princip så går alla GSM-telefoner (iaf inom Norden) att starta upp och det skall gå att ringa nödsamtal 112 osv även utan kort eller när man är utom täckning för den egna operatören. Det är därför man ibland kan se "endast nödamtal" i displayen på ficktelefoner osv. Är bilen direktimporterad från Tyskland? Om det är modeller från mitten av 90-talet eller däromkring så kan det förekomma andra snarlika system som D-netz eller helt enkelt operatörslåsta telefoner.

FP
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Tack för det snabba svaret Folke.

Min bil är importerad så det låter som om jag kommer att ge upp. Det är lite synd för man vill gärna att prylarna ska fungera. På några andra trådar säger de att det brukar fungera även med D-netz men det är klart att om den är operatörslåst så är det inget att göra. Lyckas jag ramla över ett ännu äldre kort framöver så ska jag prova igen, men det är inget jag tänker lägga så mycket krut och pengar på.
Ug-Lee
På min 96a sitter det en telfonenhet imellan vänster fjäderben och bakljus har en lucka i sidpanelen att öppna där. där satte jag i ett helt nytt kort, från telenor, man skall stoppa i hela det kreditkorts stora kortet, altså inte trycka ut det lilla som man brukar få till mobiltelefonerna idag.
Men täckningen suger i min bil, så jag använder den istort sett alri

Normalt så är räckvidden på den fastmonterade telefonen inkl fast antenn skyhögt överlägsen en ficktelefon inne i kupén. Du har förmodligen ett fel på antennen eller dess kabel. Inte sällan är t.ex det lilla sprötet på antennfästet i bakrutan bortskruvat. Om du har en plastkåpa eller nån fenliknande antenn på taket så kanske den blivit fuktskadad.

FP
Ug-Lee
Har ett vanligt spröt på bakskärmen, ganska irriterande. ville haft en fena.

Är inte detta spröt till bilstereon tror du? Hur ser det ut?
Om du följer kabeln från telefonenheten vid vänster bakljus så ser du vart den tar vägen.
En del tysksålda BMW och MB hade under en period en viss förkärlek till sprötantenner på ena bakskärmen, och ibland var dessa av typ kombiantenn för både telefon och bilstereo. Det sitter isf ett filter på kabeln som delar upp signalen osv, det händer att hela detta arrangemang hade fel i kablage, kontakter, fukt och vatten som följde kablarna pga otäta antennfästen osv.

FP
JP
156
JPB
728iA - 99
får hålla men om att täckningen är helt outstanding. Har de där två små spröten i plast (alltså inte den långa antennen). Har bra täckning tre våningar ner i ett underjordiskt garage! Inte en chans att vanliga mobilrn fungerar där.

Som tillägg till tråden: när jag slår på tändningen stär det "BMW GSM" på telefondisplayen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.